loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفتگویی درباره سیره فاطمی(س)

عضو گروه سیره و تاریخ موسسه دارالحدیث گفت: امروز در جامعه ما اشتغال زنان یک امر ارزشی تلقی می‌شود که این مطلب باید از نظر آموزه های دینی محک بخورد.

حجت الاسلام مجتبی فرجی، عضو گروه سیره و تاریخ موسسه دارالحدیث در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: سیره عملی فاطمه زهرا(س) از سه منظر فردی، اجتماعی و خانوادگی قابل تامل و دقت است

وی گفت: امروز در جامعه ما اشتغال زنان یک امر ارزشی تلقی می‌شود که باید این مطلب از نظر آموزه‌های دینی محک بخورد.

این محقق حوزه علمیه قم بیان داشت: فاطمه زهرا(س) برجسته ترین الگوی زنان و برترین مادر بود که در دشوارترین لحظات تاریخ اسلام، جلوه‌نمایی کرد.

این پژوهشگر حوره علمیه قم بیان داشت: فاطمه زهرا(س) در عرصه زندگی خانوادگی در فضایی آکنده از قداست و پاکی و ساده زیستی همراه با رعایت و به کار بستن سفارش‌های پدر بزرگوار خود، دفتر زندگی را آغاز کرد و از همان ابتدا وقتی حدود و ثغور زندگی برایش مشخص شد و پیامبر اکرم(ص) او را از انجام کارهای مربوط به مردان معاف داشت، بسیار اظهار خوشحالی کرد.

وی اظهار داشت: فاطمه زهرا(س) به خوبی می‌دانست که منزل در اسلام تا چه اندازه دارای ارزش والا است و شانه تهی کردن از وظایف محوله سبب از هم پاشیده شدن این جامعه کوچک و در نهایت جامعه بزرگ خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: بانوی مهر و آفتاب با تمام قوا کمر همت بست تا مبادا کوچکترین خللی در این فضا ایجاد شود و نتیجه اینکه شوهرش علی(ع) دل‌نگران آن همه تلاش مخلصانه او شد و در ضمن فرمایشی به مردی از قبیله صعد فرمود؛ آیا درباره خود و فاطمه(س) برایت سخن بگویم، فاطمه در خانه من حضور داشت، او از تمام خاندان رسول خدا به آن حضرت محبوب تر بود؛ فاطمه به اندازه‌ای مشک آب بر دوش می کشید که جای بند آن بر روی سینه اش مانده بود و آنقدر دستاس کرد که دستش متورم شد و به قدری خانه را جارو کرد که لباسش پر از گرد و خاک شد... و در این راه آسیب های فراوانی دید.

وی ادامه داد: از جابر ابن عبدالله انصاری نقل شده است که رسول خدا(ص) دید فاطمه(س) ردایی از جل شتر پوشیده است و با دستان خود آسیاب می چرخاند و فرزندان خود را شیر می دهد، از دیدن این صحنه اشک در چشم رسول خدا حلقه زد و فرمود: تلخ کامی های دنیا را برای بدست آوردن شیرینی های آخرت بگذاران؛ فاطمه در جواب پدر گفت: خدا را بر نعمت و کرامت هایش شکر می گذارم که آیه (فلسوف یاتیک ربک فترضی) نازل شد.

این محقق علوم دینی گفت: البته باید این مطلب را متذکر شد که همکاری امیر المومنین(ع) و حضرت زهرا(س) در امر خانواده دو سویه بود. امام صادق(ع) در این باره فرمود: امیر المومنین(ع) برای خانه هیزم تهیه می کرد و آب بر دوش می کشید و خانه را جارو می‌کرد و حضرت زهرا(س) آرد تهیه و خمیر می کرد و نان می پخت.

وی بیان داشت: برگ زرینی که اگر قرار است در زندگی حضرت زهرا(س) الگوی ما قرار گیرد این است که کار و کوشش در امر خانواده نه تنها عار نیست بلکه فضیلت و ارزشی است که ساختار جامعه سالم سخت به آن نیازمند است و طفره رفتن از این مهم، نتیجه سخت و ناخوشایندی در زندگی دنیوی و آخروی به همراه دارد.

گفتنی است درباره سیره فاطمی(س) کتابهای فراوانی در سایت پاتوق کتاب و فروشگاه موسسه کتاب فردا موجود و قابل تهیه است.

جمعه 16 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط