loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خسروپناه با «ضد فرهنگی‌ها» آمد

نویسندگان مرتبط : عبدالحسین خسروپناه

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه را با کتاب های جریان شناسی و ایده هایی در مورد فلسفه مضاف اسلامی می شناسند. به نظر جوان تر از آنچه هست می آید، طوری که زمانی "جان هیک" که از نقد او خوشش آمده بود، گفته بود نمی دانستم دانشجویان در ایران این‌قدر با هوش هستند. اما متولد حوالی سال 40 است و فقط چهره ای جوان دارد.

بسیار کار می کند و بعید می دانستیم امسال کتابی نداشته باشد. وقتی به سراغش رفتیم، از دو کتاب جدید گفت. یکی "جریان شناسی ضد فرهنگ‌ها" با انتشارات حنا و دیگری "اندیشه نامه علامه شعرانی" که به همت نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد.

* شما اصولا به چه جریان هایی ضد فرهنگی می گویید؟ این جریان ها را بر اساس نسبتی که با دین دارند می سنجید؟

آنها ممکن است تعارضی حداقلی یا حد اکثری با معارف دینی داشته باشند؛ از جریان های فراماسونری، گرایش‌های شیطان پرستانه و ابتذال های عجیب و غریب و معنویت های دین ستیز تا دین های ساختگی مانند وهابیت و بهاییت که علیه اسلام و تشیع بر پا شدند. دراین میان حتی می توان از جریان سیاست ستیز انجمن حجتیه نیز نام برد.

* ظاهرا شما تصمیم گرفته اید مشکل ما در زمینه جریان شناسی را به تنهایی حل و فصل کنید. ما کتاب های جریان شناسی سیاسی خوبی داریم ولی ظاهرا در زمینه شناخت جریان های فکری کم کاریم، آیا شما پروژه ای تحت عنوان جریان شناسی فکری دارید؟

من از گذشته دور دو سنخ کار پژوهشی برای خودم تعریف کرده ام از یک سو کارهای زیر بنایی در حوزه فلسفه و علوم انسانی مانند فلسفه فلسفه اسلامی و روش شناسی فلسفه اسلامی، آسیب شناسی مبنایی علوم انسانی که هنوز چاپ نشده، نظریه های مدل اجتماعی نیز در زمره کارهای مبنایی و زیرساختی شده است. کار دیگری که به آن اشتغال دارم، جریان شناسی فکری است که نتیجه آن را در کتاب جریان شناسی فکری فرهنگی دیده اید.

* این روزها در زمینه جریان شناسی فکری کار خاصی در دست دارید؟

کاری در زمینه جریان شناسی فکری جهان اسلام در دست دارم که دست نوشته هایش را آماده کرده ام، احتمالا کار بعدی که به چاپ برسانم همین باشد.

* شخص دیگری را می شناسید که به جریان شناسی فکری و فرهنگی علاقه داشته باشد؟

غیر از استاد سبحانی و پارسانیا نمی شناسم.

* اما به نظر می رسد از این گونه کتاب ها استقبال می شود هم مخاطبان و هم پژوهشگران برداشت شما هم همین است؟

استقبال مخاطبان از این کتاب خوب بود و همان طور که می گویید پایان نامه های ارشدی و دکتری زیادی در این موضوع نوشته می شود.

* کار دیگری که در امسال چاپ شده و به نمایشگاه می رسد چیست؟

اندیشه نامه علامه شعرانی است. ایشان نو آوری های زیادی در نجوم فلسفه و کلام و تاریخ و تفسیر داشته اند. بنابراین، سه سال پیش هم زمان با روز جهانی فلسفه، همایشی در قم در بزرگداشت ایشان برگزار شد و مقالاتی ارائه گردید. این مقالات بر اساس نوآوری های ایشان نوشته شده بودند و در دو مجلد آماده چاپ شدند. همچنین مصاحبه ها و خاطراتی از ایشان در مورد مشی علمی و روش تدریس وشیوه تحقیق ایشان به ثبت رسید.

* چرا ایشان با این اعتبار هنوز شهرتی در خور مقام علمی خود ندارند؟

این تا حدی به اوضاع آن زمان باز می گردد اما به هر حال شاگردان وی از جمله مرحوم جلوه، مرحوم الهی قمشه ای و مرحوم احمد آشتیانی در شناساندن وی سهم به سزایی داشتند. استاد ما علامه حسن زاده آملی بسیار ذکر خیر ایشان را داشتند شاید همین تبدیل به انگیزه ای شد که من بزرگداشت را بگیرم

* شما چه مسولیتی داشتید؟

من پیشنهاد دهنده و دبیر علمی همایش بودم.

گفتنی است همه آثار استاد خسروپناه به ویژه دو جلدی جریان شناسی ایشان در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 23 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط