loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کوشکی: قصور در صدور انقلاب عامل انحراف بیداری اسلامی

نویسندگان مرتبط : محمدصادق کوشکی

یک استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هرگونه کوتاهی و قصور در صدور انقلاب ما با فعالیت دشمن جبران خواهد شد و این امکان وجود دارد که آنها این مسیر بیداری اسلامی آغاز شده را از مسیر منحرف کنند.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس درباره عملکرد دستگاه‌های فرهنگی کشور از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در جریان انقلاب‌های منطقه و در جهت صدور فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: بنده چیزی از فعالیت‌های دستگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در انقلاب‌های منطقه ندیده و نشنیده‌ام و اگر دوستان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادعا دارند که در این کشورها فعالیتی انجام داده‌اند آنها باید گزارش کار بدهند.

* اگر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز تعطیل شود اتفاق خاصی نمی‌افتد

وی افزود: اولاً اینکه ما در تمام این کشورها رایزنی فرهنگی داشته‌ باشیم محل تأمل است که فکر می‌کنم در همه این کشورها رایزنی نداریم و ثانیاً اگر دوستان در این کشورها رایزنی فرهنگی دارند و فعالیت کرده‌اند باید گزارش بدهند و بقیه متوجه بشوند که البته همان‎گونه که گفتم هیچ فعالیتی آن‎هم در راستای تبلیغ فرهنگ انقلاب اسلامی ندیده و نشنیده‌ام.
این کارشناس مسایل فرهنگی با اشاره به ساختار فعلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد: ساختار این سازمان ساختاری است که به شکل فعلی بهتر است کار نکند یعنی این سازمان اگر به واقع رسالتش را که انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی است قبول دارند، باید بگوید که برای انتقال این فرهنگ و گسترش آن چه کرده‌‌اند؟
وی افزود: ظاهراً سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محلی برای برخی دوستان شده تا سفرهای خارجی بروند، حق مأموریت بگیرند و زندگی را به خوبی و خوشی بگذرانند و واقعاً کارنامه‌ای از این سازمان و تأثیر عمیقی از عملکرد این سازمان در ورای مرزهای جمهوری اسلامی دیده نشده است و نتیجه این است که به نظر من اگر سازمان همین امروز تعطیل شود اتفاق خاصی نمی‌افتد و ما چیزی را از دست نمی‌دهیم.

* بار عمده صدور انقلاب به دوش کسانی است که شخصاً و انقلابی فعالیت می‌کنند

این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت فعالیت‌های نیروهای انقلابی برای انتقال و صدور فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: خوشبختانه امکانات رسانه‌ای به اندازه‌ای است که اگر کسی بهره‌ای از هنر داشته باشد و پیام انقلاب اسلامی را درک کرده باشد هیچ محدودیتی برای برقراری ارتباط با سایر کشورهای جهان و مردم آنها ندارد.
وی افزود: البته قاعدتاً و با کمال تأسف کسانی که مروج فرهنگ انقلاب اسلامی هستند عموماً به صورت شخصی و یا در قالب NGOها فعالیت می‌کنند و سازمان‌های رسمی که در این زمینه وظیفه دارند بیشتر محلی برای امرار معاش بعضی افراد به صورت دلاری و گذراندن ایام خوشی در خارج از کشور شده که البته استثناهایی هم دارد.
این پژوهشگر و نویسنده کشورمان با اشاره به مبحث گسترش و صدور انقلاب و معرفی ایران اسلامی به جهان تصریح کرد: این بحثی است که همین الأن بار عمده‌اش به دوش کسانی است که به صورت شخصی فعالیت می‌کنند و عملکرد این افراد صدها برابر سازمان‌های رسمی چون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
کوشکی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالاتی درباره حساسیت‌های موجود درباره فعالیت‌های فرهنگی برای انقلاب اسلامی گفت: دشمنان انقلاب هیچ‏گاه از ما تعریف نخواهند کرد و اگر یک روزی آنها از ما تعریف کنند باید در کارهایمان شک کنیم.
وی افزود: قرآن می‌گوید: الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لَایَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ کسانی که پیام‌های الهی را ابلاغ می‌کنند و از هیچ‎کسی نمی‌ترسند، لذا اگر منتظر باشیم که دولت‌های بیگانه اجازه بدهند، آن تبلیغ دیگر تبلیغ انقلاب اسلامی نخواهد بود لذا باید کلّیت نظام و به‌ویژه آن سازمان‌هایی که وظیفه تبلیغ نظام را در جهان دارند باید برنامه‌ریزی کنند که با دست بالا و به حالت هجومی این فرهنگ را که در جهان متقاضی بسیاری دارد عرضه کنند که البته راهکار هم وجود دارد.

* رضایت حاکمان کشورها از فعالیت رایزنان با اهداف انقلاب قابل جمع نیست

کوشکی ادامه داد: اما دوستان می‌خواهند در کشورهایی که فعالیت می‌کنند حاکمان آن کشورها از عملکرد رایزنان فرهنگی راضی باشند که معمولاً این‏چنین است و حاکمان آن کشورها راضی‌اند اما نظام و انقلاب‌ از فعالیت‌های رایزنی‌ها ناراضی‌اند و این دو با هم جمع نمی‌شوند.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که در صورت قصور دستگاه‌های فرهنگی چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: ما دشمنانی داریم که آنها در کار خودشان بسیار جدی هستند و اهل مماشات، تعارف و ملاحظه‌کاری نیستند.
کوشکی افزود: دشمنان ما به طور جدی در حال فعالیت هستند تا این مسیری را که انسان مسلمان و انسان معاصر در مسیر گزینش تفکر انقلاب اسلامی قرار دارند، منحرف کنند و به‏نوعی سلطه خودشان را به اشکال جدیدتری در سطح منطقه و جهان اسلام تداوم دهند.
این کارشناس مسایل فرهنگی با تاکید بر ضرورت فعالیت برای تبلیغ فرهنگ انقلاب اسلامی گفت: هرگونه کوتاهی و قصور ما با فعالیت دشمن جبران خواهد شد و اگر ما تلاش نکنیم دشمنان ما تلاش خواهند کرد و این امکان دارد که آنها این مسیر بیداری اسلامی آغاز شده را از مسیر منحرف یا به نفع خودشان مصادره کنند.
وی افزود: البته این بستگی به آن دارد که ما بتوانیم فعالیت‌های لازم را در این باره انجام دهیم که در شرایط فعلی بنده هیچ بستری برای عملکرد دیپلماسی عمومی در وزارت خارجه و دیپلماسی فرهنگی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نمی‌بینم و برنامه‌‌ای در این زمینه ندیده‌ام.

پنجشنبه 29 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط