loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «فقیه و امت» درباره امام خمینی(ره)» از علامه فضل الله

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین فضل الله | موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

کتاب «فقیه و امت: تأملاتی در اندیشه انقلابی و سیاسی و روش اجتهادی امام خمینی(ره)» نوشته علامه سید محمدحسین فضل‏الله(ره) از سوی انتشارات سپیده‏باوران مشهد منتشر می‏شود. این کتاب توسط مصطفی الشوکی تهیه و تدوین و به همت سید هاشم عبداللهی ترجمه شده است.
شکی نیست که اندیشه‏های امام خمینی(ره) در بنیانگذاری حکومت اسلامی محل توجه و اهتمام است؛ بخصوص که ایشان فقیه، متفکّر، متکلم، و فیلسوفی الهی بود که توانست اندیشة سیاسی را در قالب کلام و فقه اسلامی تحقّق بخشد.
این کتاب، مجموعه‏ای از تحقیقات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایی است که علامه سید محمدحسین فضل‏الله، مرجع عالی شیعیان لبنان، به مناسبت‌های مختلف درباره شخصیت امام خمینی(ره) و نظریة سیاسی ایشان دربارة حکومت اسلامی ایراد کرده یا به نگارش در آورده‏ است که هدف آن، بیان ابعاد و جوانب شخصیّت ایشان به عنوان یک شخصیت کامل اسلامی است.
بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان دربارة شخصیت حضرت امام(ره) سخن گفته‏اند. کاملاً هم طبیعی است یک متفکّر دربارة این شخصیت بزرگ معاصر سخن بگوید؛ اما این که فقیهی مجتهد و نواندیش و عالمی مجاهد مانند علامه فضل‏الله(ره)، به تحلیل شخصیت امام(ره) بپردازد و با احاطه‏ای که بر مسائل فقهی دارد، ابعاد فقهی و سیاسی این شخصیت بزرگ را ارزیابی کند، اقدامی نو بشمار می‏آید.
علامه فضل‏الله معتقد است امام خمینی(ره) با امکانات ناچیزی که در اختیار داشت، توانست معادلات سیاسی منطقه و معیارها و نقشة قدرت‏ها را در میان دهشت و ناباوری جهانیان بهم ریزد و باعث شد تأثیر شخصیت عظیم او پس از رحلتش نیز ادامه یافته، و در جان و دل مردم باقی بماند. هنگامی که دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن ضایعة از دست رفتن امام(ره) را اعلام کرده و آن را نقطة پایانی انقلاب دانستند، علامه فضل‏الله اعلام کرد که هیچ نگرانی برای انقلاب وجود ندارد؛ زیرا شخصیت امام(ره) در ذهن مردم جاویدان است و این جاودانگی، جدایی مردم از انقلاب را غیر ممکن می سازد. علاوه بر این رهبرانی هستند که پا به پای امام(ره) به مبارزه پرداخته‏اند و همچنان بعد از رفتن او راه او را ادامه خواهند داد.
علامة مجاهد فضل‏الله از روز نخست در کنار این مبارزه بود و تا زمان حیات به پشتیبانی این انقلاب می پردازد. چنانکه همیشه در کنار امام(ره) بود. چه در کلام چه در موضع‏گیری در مقابل دشمنان و چه در ارزیابی دقیق او از شخصیت امام(ره) در دیدگاه فقهی و روش اجتهادی و اندیشه مبارزاتی و سیاسی وی.
این کتاب در شش فصل و چندین پیوست تدوین شده است. نویسنده در فصل اول، تأملی چند بر عملکرد قدرت در دولت اسلامی و در فصل دوم، نگرشی بر شیوة اجتهادی امام خمینی(ره) دارد. فصل سوم کتاب هم به تنوع اجتهاد در دولت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) و فصل چهارم: نگرشی بر اندیشة سیاسی و حرکتی امام خمینی(ره) اختصاص یافته است. اسلام و اجتهاد انقلابی در اندیشة امام خمینی(ره) و ارزیابی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) هم در فصل‏های پنجم و ششم کتاب پرداخته شده است. در بخش پایانی هم چند گفتگوی نشریات و مطبوعات ایران با علامه فضل الله درباره مسائل حکومت اسلامی و رابطه دین و سیاست می‏آید.
چاپ اول کتاب «فقیه و امت: تأملاتی در اندیشه انقلابی و سیاسی و روش اجتهادی امام خمینی(ره)» همزمان با ایام سالگرد رحلت امام(ره) در 176 صفحه رقعی، از سوی انتشارات سپیده‏باوران مشهد منتشر می‏شود.
برای تهیه و سفارش این کتاب ارزشمند می‏توانید با شماره تلفن‏های 2222204 و 2238613-0511 تماس بگیرند یا به صورت حضوری به این انتشارات (به نشانی: مشهد، چهارراه شهدا، روبروی خیایان شیرازی 14، پاساژ رحیم‏پور، فروشگاه کتاب آفتاب) مراجعه نمایند.

جمعه 30 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط