loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه و روحانیت: برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

از میان نیروهای درگیر با رژیم پهلوی نهاد روحانیت مردمی‌ترین و سنتی‌ترین نیرویی بود که توانست در رقابتی سخت بر سایر ایدئولوژی‌های رقیب پیروز شود و نوع حکومت را در ایران رقم زند. حکومتی که مؤلفه‌های عصر مدرن را با اعتقادات ناب اسلامی به همدیگر پیوند زده‌است. بدین‌سان انقلاب اسلامی ایران با رهبری و پیشگامی نهاد روحانیت به پیروزی رسید و حوزه‌های علمیه نیز خاستگاه و محل پرورش این مبارزان و عالمان دین بودند.

لذا حفظ و پایداری شجره طیبه انقلاب اسلامی در گرو توجه حوزه‌های علمیه به تحول صحیح و حفظ اصول فقه سنتی و اجتهاد جواهری و پی‌ریزی دستگاه تبلیغ قوی است. پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی وظایفی بس سنگین را بر عهده روحانیت نهاد که لزوم تحرک بیشتر در جامعه و تأسیس مؤسسات وابسته به حوزه و ارتباط پویا و مداوم با نهادهای دیگر جامعه اسلامی را ایجاب می‌کرد. روحانیت شیعی بعد از پیروزی انقلاب ضمن حفظ و استمرار وظایف سنتی روحانیت در کسب دانش متعارف حوزوی و تبلیغ دین در هر مناسبتی، به تحول در روشها و تخصصی‌کردن رشته‌های تحصیلی حوزوی و ساماندهی و برنامه‌ریزی برای استفاده‌ی بهینه از امکانات این نهاد دست زدند. البته این تحول در مسیر دگرگونی صحیح در حوزه صورت می‌گیرد.

اثر پیش رو مجموعه فرمایشات و بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید، فضلا و طلاب و نخبگان حوزه‌های علمیه مختلف است که در زیر عناوین متنوع تدوین و ساماندهی شده است. مقام معظم رهبری با تذکر وظایف اصلی روحانیت متعهد و جایگاه مهم حوزه در پیروزی انقلاب و استمرار نظام اسلامی بر نحوه‌ی مدیریت، روش تدریس و تحول در حوزه، به کارگیری شیوه‌های نوین و... تأکید می‌کنند.

این کتاب به زودی از طریق سایت پاتوق کتاب قابل تهیه خواهد بود.

یکشنبه 1 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط