loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سنگری: واقعیات خرمشهر در جنگ را بنویسیم

نویسندگان مرتبط : محمدرضا سنگری

محمدرضا سنگری، خرمشهر را نماد کاملی از جنگ توصیف کرد و گفت: خطر کردن در طرح برخی از مسایل مربوط به خرمشهر در کتاب‌ها ضروری است. بهتر است که نویسندگان، از برخی ملاحظات بپرهیزند و به بیان واقعیات رخ داده در شهرهایی مانند خرمشهر بپردازند.

محمدرضا سنگری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خاطرنشان کرد: طرح‌ریزی بُن‌مایه‌های داستان و رمان درباره جنگ، نیازمند مطالعات پژوهشی است و پیش از خلق رمان، باید در انتظار به ثمر نشستن تحقیقات نویسنده باشیم.

وی با اشاره به برجستگی برخی از شهرهای غربی و جنوبی کشور در دوران جنگ، خرمشهر را شاخص‌ترین شهر ارزیابی کرد و افزود: هنوز رمان‌های خاص درباره شهرهای ایران در دوران جنگ منتشر نشده‌اند و شاید بتوان گفت که رمان "زمین سوخته" نوشته احمد محمود، نزدیک‌ترین اثر به رمان‌های اختصاصی شهرها در زمان جنگ است.

این صاحب‌نظر عرصه ادبیات دفاع‌مقدس، خلق رمان را نیازمند جزییات دانست و گفت: خرمشهر، نماد کاملی از جنگ شده که اگر کسی بخواهد درباره آن اثری خلق کند، باید این شهر را به عنوان قطعه‌ای جدانشدنی از جنگ مورد ارزیابی قرار دهد.

سنگری، نگارش رمان درباره خرمشهر و جنگ را نیازمند فضا و فرصت مناسب خواند و تاکید کرد: خطر کردن در طرح برخی از مسایل مربوط به خرمشهر در کتاب‌ها ضروری است؛ گرچه برخی از این واقعیت‌ها به ذائقه برخی خوش نمی‌‌آیند.

نویسنده کتاب "پ‍ی‍ون‍د دو ف‍ره‍ن‍گ‌: ع‍اش‍ورا و دف‍اع‌ م‍ق‍دس‌" با تاکید بر لزوم حفظ تعادل در زمینه نگارش رمان درباره جنگ و ضرورت دوری از سقوط در ورطه ادبیات ضد جنگ یا شعاری‌نویسی اظهار داشت: بهتر است که نویسندگان از برخی ملاحظات بپرهیزند و به بیان واقعیات رخ داده در شهرهایی مانند خرمشهر بپردازند.

دکتر سنگری که سال 1333 در شوش به دنیا آمده، فارغ‌التحصیل دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. کتاب «بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس» اثر این نویسنده که در سه جلد نوشته شده به عنوان برترین کتاب سال دفاع مقدس شناخته شده است. سنگری استاد دانشگاه تهران، پژوهشگر و کربلاپژوه، مؤلف کتب درسی و نویسنده کتاب «سلام موعود: شرحی بر زیارت ناحیه مقدسه» است.

«سوگ سرخ»، «حنجره معصوم»، «کرشمه‌های قلم»، «یادهای سبز» و «پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس» از دیگر آثار سنگری به شمار می‌آید.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آینه داران آفتاب (دوره دو جلدی)
راز رشید
عاشورایی ها
عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس - جلد اول
عوامل معنوی و فرهنگی دفاع مقدس - جلد دوم
ماه در آب
چهل روز عاشقانه

سه‌شنبه 3 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط