loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره 52 ماهنامه فرهنگی تحلیلی «راه» منتشر شد

شماره ۵۲ ماهنامه فرهنگی- تحلیلی راه، ارگان دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شد. این شماره، ویژه فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۰ است که در ۱۲۸ صفحه بر روی پیشخوان ها قرار گرفته است.

«اقتصاد مقاومتی؛ الزامات تحقق حرکت عظیم اقتصادی» عنوان گزیده ای از سخنان رهبر انقلاب در نوروز امسال است که به عنوان سرمقاله این شماره مجله راه می خوانیم. همچنین دو گزارش خبری با عنوان «اخراجی های 3 و گروه های فشار سینما» درباره حواشی سیاسی این فیلم پرفروش نوروزی و «انتظار از باب انفعال» درباره مستند جنجالی ظهور نزدیک است، در آخرین شماره مجله راه به چشم می خورد.

در این شماره چند پرونده با موضوعات «جهاد اقتصادی»، «بیداری اسلامی»، «جهان»، «سینما»، «فضای مجازی» و «جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آغاز دهه نود» منتشر شده است که دربرگیرنده مقالات و گفتگوهایی از علیرضا کمری، علیرضا قزوه، مصطفی محدثی خراسانی، سردار افشار، عباس سلیمی نمین، امیرحسین فردی، راضیه تجار، محمدحسین نیرومند، احمد علی راغب، حمید شاهنگیان، رضا برجی، حاج حسین یکتا، حسن سبحانی، گلعلی بابایی، مجتبی رحماندوست، مسعود شجاعی طباطبایی، مازیار بیژنی، محمدرضا طاهری و نیز شمار زیادی از نویسندگان و تحلیلگران جهان عرب است.

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در آغاز دهه 90 پرونده ای است مشتمل بر یادداشت ها و گفتارهایی از 50 چهره اندیشه، فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی که در حوزه های اندیشه و تاریخ، سیاست و اقتصاد، جهان اسلام، دفاع مقدس، سینما، سرود و موسیقی، هنرهای تجسمی، ادبیات، ادبیات کودک و نوجوان و نیز جبهه فرهنگی انقلاب، به جمع بندی تجارب این جبهه در دهه های گذشته و الزامات آن برای دهه جدید پرداخته اند.




نگاهی به مهمترین عناوین راه 52

عناوین مهمترین مقالات پرونده بیداری اسلامی این شماره عبارتند از: «سانسور ظالمانه بحرین» نوشته شهید زکریا العشیری (بلاگر بحرینی)، «مصرانقلابی و شکست طلسم ترس از آمریکا» نوشته عبدالباری عطوان (سردبیر روزنامه القدس العربی چاپ لندن)، «حزب الله محبوب ملت های عرب؛ مروری بر نقش حزب الله در بیداری کشورهای اسلامی- عربی» نوشته پژوهشگر موسسه مدیریت بحران هیلیوس گلوبال در واشنگتن، «محاکمه مبارک یا محاکمه عربستان؟»، «آیا سلفی ها حاضرند بگویند: نه شیعه و نه سنی؟»، «از توجیه سازش تا رهبری خیزش؛ احیاء الازهر چه لوازمی دارد؟»، «خدا در میدان التحریر با ما بود؛ در سهای دهگانه انقلاب مصر»، «آمریکا ترسیده است؛ نگاهی به گزینه های پیش روی غرب در مواجهه با انقلابهای خاورمیانه»، «رهایی از طاغوت؛ جهان عرب میان دو نوع انقلاب».

رئیس حزب عمل اسلامی مصر نیز علاوه بر مقالات «پیوند دوباره دین و سیاست؛ مروری بر در سهای کربلای حسینی برای انقلابهای منطقه» و «مسائل انقلاب»، گزارشی از سفر خود به تهران به تحریر در آورده و در آن از «تغییر موازنه قوا به نفع امت» سخن گفته است. همچنین «ایمان معجزه می کند» مقاله دکتر محمد صفری از گروه هنری میثاق است که در آن به رفتارشناسی جنبش های اخیر کشورهای اسلامی می پردازد.

در پرونده جهاد اقتصادی، «دانشگاه در خط مقدم جهاد» به قلم رضا نساجی نقش دانشجویان در جهاد سازندگی را مرور کرده و «جهاد سازندگی به سبک منافقین» روایتی از نخستین روزهای جهاد سازندگی ارائه می کند.

در بخش سینمای این شماره، محمدرضا طاهری با مقاله «از پایانی تلخ تا تلخی بی پایان» تصویری را که اصغر فرهادی از چالش طبقه متوسط با طبقه محروم در آثار سینمایی اش ترسیم می کند به چالش کشیده است. همچنین محمدمهدی خالقی در «سیاه بازی» به انواع و اقسام سیاه نمایی در سینمای روشنفکری ایران اشاره کرده است.

پرونده جهان شماره 52 راه نیز میزبان مقدمه ای است که محمدکاظم کاظمی بر دو کتاب منتشر نشده با موضوع خاطرات مجاهدان هراتی نوشته است. کاظمی در «کشتگان جبرئیل» اشاره موجزی به فراز و فرود جهاد اسلامی افغانستان و ویژگی های این دو کتاب تاریخی نموده است. همچنین حامد حامدی خسروشاهی در مقاله «شیر خفته بیدار می شود» نگاهی به شرایط جدید کشور آذربایجان دارد. «ساختن مین با دیگ زودپز» گفتگو با یکی از مجاهدان ایرانی جهاد افغانستان و «کدامین فرهنگ؟» یادداشتی از یک روزنامه نگار افغانی در کابل، دو مطلب دیگری است که نگاهی به گذشته و حال افغانستان دارند.

«انقلاب جوانان اینترنت» نوشته مریم محمد طلعت فعال اینترنتی مصری و «اگر وارد این میدان شویم...» که مروری است بر تجربه انعکاس اینترنتی کاروان آسیایی غزه، از عناوین بخش فضای مجازی این شماره بوده و «جبهه فرهنگی سایبر دهه 80»، «تحلیلی بر رکود وبلاگستان در سال 89» و «شبکه های برهوت» نیز عناوین سایر مقالات و گزارش های این بخش اند.

نشریه راه را می توانید علاوه بر دکه های مطبوعاتی از مراکز فرهنگی متعدد در دانشگاه ها و کتابفروشی ها تهیه نمایید (این فهرست را ببینید). همچنین می توانید با شماره های ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۷و ۰۲۱۶۶۹۶۸۸۹۸ و 09356339825 تماس بگیرید.

چهارشنبه 11 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط