loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گسترش حرکت بیداری عمومی در اروپا

معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: حرکت بیداری عمومی در اروپا رو به گسترش است و این حرکت در کشورهای دیگر نیز توسعه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام حسین مختاری در نشست بررسی و تحلیل حرکت بیداری در اروپا که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری خیزش و حرکت عمومی را در قلب اروپا با درایت و هوشمندی پیش‌بینی کردند.
وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی یکی از دلایل شکل‌گیری خیزش‌ها و انقلاب‌ها در منطقه غرب است، گفت: بحران رکود اقتصادی در غرب به عنوان طرح ریاضت اقتصادی در برخی از کشورهای غربی مطرح است.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: ما در سیاست‌های نظام سلطه به رهبری آمریکا اقتصاد را به عنوان زیربنا می‌دانیم و شواهد تاریخی پس لرزه‌های آن را در عرصه اقتصادی مشاهده می‌کنیم.
مختاری تصریح کرد: سیاست‌های اقتصادی نظام سلطه در اروپا با سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی گره خورده و آمیخته شده و تحولات اقتصادی چالش‌هایی در عرصه فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند و این امر به طور کامل نمایان است.
وی با بیان اینکه روحیه ضد استکباری و صهیونیسم در اروپا در دو سال اخیر رو به رشد فزاینده است، ادامه داد: مسیر مبدا این حرکت به عنوان مسئله تحول اقتصادی در اروپا مطرح بوده ولی به تدریج به سوی روحیات فرهنگی، اجتماعی و ضد استکباری کشیده می‌شود تا بر جهان اسلام و بشریت حاکم شود.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: هر دوره‌ای که روحیه ضد استکباری به عنوان نگرش ارزشی مطرح می‌شود نگاه‌ها به ایران می‌افتد و ابراز می‌دارند ایران این روحیه را به جهان تزریق می‌کند و این روحیه از کشورهای خاورمیانه گسترش پیدا کرده است.
مختاری تصریح کرد: شعار و نوع قیام جوانان آمریکایی و اروپایی مانند نحوه شعار و عمل جوانان در بحرین و لیبی است.
وی خاطرنشان کرد: غرب برای ایجاد جایگاهی در بین مردم مفاهیمی مانند دموکراسی دروغین را انتخاب کرده تا به غارت و چپاول‌گری بیشتر مردم بپردازد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در دو دهه گذشته مواضع دوگانه سیاست آمریکا در برابر اشغال افغانستان و عراق و برخورد دوگانه آنها نسبت به حرکت‌های اسلامی در خاورمیانه در شکل‌گیری بخشی از این اعتراضات سهیم بوده است.
مختاری در پایان گفت: آنچه در اروپا اتفاق می‌افتد یک حرکت بیداری عمومی است که رو به گسترش است و به کشورهای دیگر سرایت می‌کند.

هژمونی غرب زیر سؤال رفته است

رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران گفت: اکنون با توجه به اقدامات پیشین غرب و اروپا هژمونی غرب زیر سؤال رفته است.

یونس نوربخش در نشست بررسی و تحلیل حرکت بیداری در اروپا که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: مسئله بیداری اسلامی در اروپا مسئله‌ای جدید و شگفت‌انگیز است که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد.
وی خاطرنشان کرد: سوژه‌پردازی این امر برای اروپاییان سنگین بوده و حرکتی بزرگ در حوزه فکری و اندیشه‌ای جامعه محسوب می‌شود.
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران با بیان اینکه تحولات اروپا قابل مطالعه و تامل است، گفت: این تحولات در یونان، اسپانیا، فرانسه و آلمان رخ داده است.
نوربخش خاطرنشان کرد: عصر جدید در اروپا عصر پس سکولار، پس استعماری، جهانی شدن و پس مدرنیسم نام‌گذاری شده و در این عصر هژمونی غرب زیر سؤال رفته است.
وی با اشاره به بررسی تاریخی اروپا بیان داشت: پس از جنگ جهانی دوم دو بلوک شوروی و آمریکا تصمیم گرفتند که کشورهای جهان را بین خود تقسیم کنند و هر یک به انتخاب کشورهایی در منطقه پرداختند.
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی جهان سوم زیرسیطره این دو بلوک بودند و از خود اختیاری نداشتند و این موضوع ضربه سختی به کشورهای جهان سوم وارد کرد.
نوربخش ادامه داد: از این دوران کشورهای جهان سوم برای حفظ هویت خود به جنبش‌هایی می‌پردازند.
وی تصریح کرد: پس از فروپاشی بلوک شرق‌، معامله و قرار‌داد به هم خورد و آمریکا شعارهایی مانند دموکراسی، آزادی، عدالت و رفاه را برای عوام‌فریبی مطرح کرد.
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران با بیان اینکه نقد آمریکا در سطح اندیشه‌ای از این دوران به صورت جدی‌تر آغاز می‌شود، ادامه داد: تک‌روی‌های آمریکا سبب می‌شود جهان سوم و سازمان‌های بین‌الملل شکل بگیرند تا در برابر یکه‌تازی آمریکا مقاومت کنند.
نوربخش خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا به عنوان جانشین بلوک شرق وارد عرصه رقابت با آمریکا می‌شود.
وی با اشاره به حادثه 11 سپتامبر در آمریکا بیان داشت: این انفجار مانند انفجاری ذهنی بود که دنیا را تکان داد و اندیشه‌های ضد آمریکایی مطرح شد.
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: از این دوران آمریکا اسلام‌ستیزی را سرلوحه خود قرار داد و در مرحله‌ای جدید آمریکا وارد جنگ علیه عراق و افغانستان می‌شود و در این لشگر‌کشی هژمونی آمریکا به شدت زیرسؤال می‌رود.
نوربخش تصریح کرد: حرکت اعتراضی در اروپا از این مرحله آغاز می‌شود و اوج حرکت از حمله آمریکا به عراق و عراق مشاهده می‌شود و تظاهرات چند صد هزار نفری در هر کشوری شکل گرفت.
وی با بیان اینکه شکل‌گیری اعتراضات علیه سیاست‌های کشورها امر ساده‌ای نیست، بیان داشت: آمریکا در این مرحله به اسلام‌هراسی پرداخت و با ایجاد تصویری خشن از اسلام افکار عمومی آمریکا و اروپا را بسیج کرد.
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اکنون واقعیت این است که از سوی مردم دید و نگرشی مثبت نسبت به اسلام در حال شکل‌گیری است و گرایش با شیب بالا در جهان و اروپا نسبت به اسلام مشاهده می‌شود.

فیلتر 300 هزار سایت آمریکایی از سوی کشورهای اروپایی

جانشین رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: سالانه 300 هزار سایت آمریکایی از سوی کشورهای اروپایی فیلتر می‌شود تا از گسترش فرهنگ خشونت و دیگر فرهنگ‌های آمریکایی جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام سید‌مفید حسینی کوهساری در نشست بررسی و تحلیل حرکت بیداری در اروپا که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، در سخنانی اظهار داشت: سخنان و فرمایشات حکیمانه رهبر عظیم الشأن انقلاب نشان‌دهنده درایت و واقع‌نگری است و لازم است مورد تامل و تفکر قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب بیداری ملت‌های اروپایی در امتداد انقلاب شکوهمند اسلامی قرار دارد.
جانشین رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان اینکه بیداری کشورهای اروپایی از لایه‌های مختلف تشکیل شده است، گفت: بحران‌ها و مشکلات یکی از این لایه‌هاست که شامل جدایی حکومت‌ها، بحران‌ها اقتصادی، نابرابری‌های سیاسی و قدرت و نفوذ احزاب خاص است.
حسینی کوهساری اختلافات بین اروپا و آمریکا در نظام غرب یکی دیگر از لایه‌های بیداری در کشورهای غربی ذکر و تصریح کرد: این اختلافات در جنگ عراق و افغانستان خود را نشان داده و از دیگر موارد این اختلاف می‌توانیم به سیاست‌های متفاوت اروپا و آمریکا نسبت به ایران اشاره کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اروپا و آمریکا درباره مسئله هسته‌ای ایران از اختلافات جدی برخوردار هستند و این اختلافات به مردم نیز سرایت کرده است.
جانشین رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی عنوان داشت: سالانه 300 هزار سایت آمریکایی از سوی کشورهای اروپایی فیلتر می‌شود تا از گسترش فرهنگ خشونت و دیگر فرهنگ‌های آمریکایی جلوگیری شود.
حسینی کوهساری تاکید کرد: اکنون کشورهای اروپایی فاصله‌ای با آمریکا پیدا کردند و اگر اختلاف جدی‌تر و شدید‌تر شود با عکس‌العمل افکار عمومی همراه می‌شود.
وی با بیان اینکه در دهه اخیر تسلط رسانه‌ای غرب شکسته شد، بیان داشت: ورود اینترنت به عنوان رسانه‌ای مدرن در دسترس عموم قرار دارد و در شکل‌گیری افکار موثر است.
جانشین رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با تقدیر از شبکه پرس‌تی‌وی خاطرنشان کرد: این شبکه در تجربه جمهوری اسلامی بی‌نظیر است و با تجربه‌های شبکه‌های العالم و الکوثر قابل مقایسه نیست.
حسینی کوهساری تاکید کرد: لازم است رویکرد آینده‌پژوهانه در کل کشور شکل بگیرد و از این مسائل و پدیده‌ها غافل نباشیم و به سناریوهای بین‌المللی بپردازیم.

پنجشنبه 12 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط