loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب امام خمینی برای نسل سوم رونمایی شد

نویسندگان مرتبط : نجف لک زایی | پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی | سید علی قادری

همزمان با بیستمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) از کتاب امام خمینی برای نسل سوم نوشته سیدعلی قادری با حضور جمعی از پژوهشگران حوزه و دانشگاه رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام نجف لک‌زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در میزگرد علمی «امام خمینی برای نسل سوم» با بیان اینکه نوشتن کتاب برای نسل جوان اقدامی بسیار سخت و حساس است، تصریح کرد: برای نوشتن هر کتاب باید مخاطبان آن در نظر گرفته شوند و از این رو نوشتن کتاب امام خمینی برای نسل سوم که بیشتر مخاطبان آن را جوانان تشکیل می دهند قابل تقدیر و سپاس فراوان است.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم افزود: یکی از ویژگی های بارز این کتاب بررسی چگونگی امام شدن حضرت امام خمینی(ره) است که این بررسی نیاز به یک جامعیت دارد که کتاب امام خمینی برای نسل سوم از این جامعیت برخوردار است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اینکه امام تنها به عنوان فقیه، عارف و فیلسوف معرفی شود اشتباه است چرا که امام خمینی(ره) جامع صفات نیکو بود.

وی بیان داشت: اشکال حضرت امام به حوزه ها این بود که نباید حوزه را یک بعدی معرفی کرد و باید همه ابعاد حوزه برای جامعه تبیین شود و حال باید ما هم این اشکال را داشته باشیم که باید همه ابعاد شخصیتی امام تبیین و معرفی شود و تنها یک بعد آن مورد نظر قرار نگیرد.

حجت الاسلام لک زایی گفت: امام این اعتقاد را داشتند که انسان یک بعدی نیست و با ملاحظه در ابعاد زندگانی امام خمینی(ره) می توان دید که امام اول استاد عرفان می شود سپس استاد اخلاق و سپس استاد فلسفه می شود و در اواخر استاد اخلاق می شود.

وی اظهار داشت: مهمترین ویژگی کتاب امام خمینی برای نسل سوم بیان شیوا بوده و باید گفت که از مطالب غیرواقعی در این کتاب استفاده نشده است.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: این کتاب از تولد تا رحلت امام را به طور دقیق مورد بررسی قرار داده و مطالبی در آن استفاده شده که دارای خاصیت راهبردی و بدون تاریخ مصرف است.

وی گفت: مطالبی در این کتاب استفاده و تیتر شده که برای نسل جوان جذاب و بسیار پرمخاطب است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان با بیان اینکه یکی از ویژگی های دیگر این کتاب استفاده از بیانات امام است، خاطرنشان کرد: بسیاری از بیاناتی که در این کتاب از امام با سند نقل شده است بسیار گیرا بوده و می توان گفت که در کمتر کتابی به چشم می خورد.

در ادامه، مولف کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم با اشاره به ویژگی های برجسته شخصیتی امام گفت: میدان جاذبه امام هر فردی را به خود جذب می کرد.

سیدعلی قادری، مولف کتاب امام خمینی(ره) برای نسل سوم در میزگرد علمی امام خمینی برای نسل سوم که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اول باید خود امام را شناخت وسپس به معرفی او اقدام کرد، گفت: در ابتدای نگارش این کتاب تلاش من بر این بود که امام را به همگان بشناسانم اما در حین کار متوجه شدم که اول باید خود امام را بشناسم.

وی افزود: از سال 65 به بررسی مشغول شدم و آن زمان آثار امام خمینی(ره) منتشر نشده بود و به همین دلیل هر کتابی که از امام منتشر می شد را سریع مطالعه و بررسی می کردم تا یک شناخت صحیحی را از اندیشه و تفکرات امام راحل به دست بیاورم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سال 68 هنگامی که تلاش شد تا بدانیم مردم دنیا چقدر امام را می شناسند و تا چه میزان با اسم امام آشنایی دارند متوجه شدیم که بعد از ادیسون، پاستور، هیتلر و گاندی نام امام خمینی به چشم می خورد و امام به عنوان یکی از چهره های بسیار محبوب و مشهور مطرح است.

وی گفت: آن زمان بود که متوجه شدیم مردم دنیا امام را بسیار دوست دارند و همانطور که مشاهده می شود در سال 68 به رغم همه تبلیغات منفی که علیه امام خمینی(ره) صورت می گیرد تعداد کاریکاتورهایی که از امام کشیده می شود از100 کاریکاتور فراتر نمی رود.

نویسنده کتاب امام خمینی برای نسل سوم اضافه کرد: این امر نشان از این دارد که امام آن زمان هم یکی از چهره های دوست داشتنی بودند و می توان گفت که بسیاری از کاریکاتوریست های جهان به این شخص علاقه داشتند و اینکه بخواهند کاریکاتور امام خمینی(ره) را بکشند برای آنها باعث خجالت بود.

وی با بیان اینکه با حضور امام در صحنه امواج مثبت در جهان پراکنده شد، خاطرنشان کرد: امام از آنچنان جاذبه ای برخوردار بود که بسیاری از افراد و شخصیت های مهم و مشهور را به خود جذب کرد و تلاش من در کتاب امام خمینی برای نسل سوم برآن بود که میدان جاذبه امام را به مخاطبان کتاب منتقل کنم و از زدن حرف های خرافی هم خودداری شود.

قادری ادامه داد: عشق و انگیزه برای شناخت هر فرد امری بسیار مهم و طبیعی است و باید گفت تا وقتی که فردی عاشق واقعی امام نشود نخواهد توانست که امام را بشناسد.

وی بیان داشت: در نگارش این کتاب قصدم این بود که از عشق بنویسم اما ساحت تحقیق ساحت عشق بازی نبود.

محقق و پژوهشگر پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز دچار شرک های معرفتی وحشتناک هستیم، گفت: یکی از ویژگی های مهم شخصیتی امام که در کتاب امام خمینی برای نسل سوم بررسی شد نداشتن شرک معرفتی توسط امام است.

وی تصریح کرد: فلسفه و عرفان امام منطبق برهم است تلاش شده که در این کتاب تولید معرفتی امام و این انطباق به طور جدی مورد بررسی قرار بگیرد.

قادری با اشاره به مبارزه امام با اخباری گری در حوزه های علمیه ، بیان داشت: شطرنجی که امام مطرح کرد موضوع جدی آن روز نبود اما امام برای مبارزه با اخباری گری بحث شرنج را مطرح کرد.

وی افزود: امام عارفی فقیه و سیاستمدار بود و می توان گفت به دلیل زبان ترکیبی که امام داشت اگر کسی از فقه امام بگوید و فیلسوف و عارف نباشد باید بگوئیم هرآنچه را که می گوید فقه امام نیست.

نویسنده کتاب امام خمینی برای نسل سوم اضافه کرد: فقه امام خمینی(ره) در فلسفه و آن فلسفه در عرفان و باید گفت که همه و همه در تعامل دائمی با هم بوده است و بیان و تبیین این موضوع کار بسیار سختی است که از عهده هر کسی برنخواهد آمد.

وی با بیان اینکه برخی مواقع اقدامات و صفاتی به امام نسبت داده می شود که زیبنده امام نیست، اظهار داشت: امام دارای زندگی معمولی نبود و می توان گفت که اکشن ترین زندگی تاریخ بشری را امام خمینی(ره) داشته است.

قادری گفت: زندگی امام یک زندگی پرهیجان است و اگر کسی زندگی چرچیل، گاندی و دکتر مصدق و ... را بخواند متوجه خواهد شد که هیچ زندگی به اندازه زندگی امام خمینی(ره) پر هیجان تر و جذاب تر و اکشن تر نبوده است.

وی اظهار داشت: هر چه فیلم از زندگی امام ساخته شود نمی تواند زندگی پرهیجان و جذاب امام را به مخاطب برساند و به همین دلیل است که اکثر فیلم ها ساده و سرد است اما باید بدانیم که زندگی واقعی امام زندگی گرم است.

این محقق و پژوهشگر برجسته کشور با اشاره به فعالیت های گسترده امام در نوفل لوشاتو، بیان داشت: هنگامی که به زندگی امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو نگاهی می اندازیم متوجه می شوم که امام دنیا را تسخیر کرده است و اگر روزنامه و رادیویی مطالب امام را در آن روزگار پخش نکند بسیاری از مخاطبین خود را ازدست می دهد.

وی در پایان با بیان اینکه انتقال زندگی امام کارسختی است، خاطرنشان کرد: در پرتو فضیلت امام خمینی(ره) می توان موفقیت های بسیاری را تجربه کرد.

این کتاب به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب عرضه می شود.

پنجشنبه 19 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط