loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پنجمین شماره پژوهش‌های منطقه‌ای منتشر شد

پنجمین شماره فصلنامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای با عنوان پژوهش‌های منطقه‌ای منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین شماره فصلنامه تخصصی پژوهشکده مطالعات منطقه‌ای با عنوان پژوهش‌های منطقه‌ای از سوی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی‌(ص) وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه منتشر شد.

«بحران بحرین» به قلم سیدسعید هاشمی نسب، «تنوع قومی، فرهنگی و زبانی در افغانستان» نوشته علی نجفی، «نقش و تأثیر علما بر رسانه‌های گروهی در شبه جزیره مالزی» اثر محمدیوسف حسین و با ترجمه راحله میلانی، مهرنوش اختری زاده، بخشی از جدیدترین شماره پژوهش‌های منطقه‌ای است.

«تجربه تلویزیونی جهانی در شبه جزیره مالزی» نوشته محمدیوسف حسین و ترجمه راحله میلانی، «فرهنگ تونس» ترجمه گروه مترجمین صراط، گزارشی از نشست‌های علمی، بررسی اندیشه‌های طه عبدالرحمن، گزارشی از روند تحولات مصر و تحولات کشور تونس و پیامدهای آن از دیگر بخش‌های آن است.

در سرمقاله این فصلنامه که با عنوان «بازگشت به اسلام؛ نقطه مشترک» نگاشته شده، آمده است: «این روزها جنبش‌های مردمی در کشورهای اسلامی شمال آفریقا و خاورمیانه توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده و سرعت، گستره و پیچیدگی آن به حدی است که پژوهشگران و تحلیل‌گران در درک و تحلیل این رخدادها و تحولات متحیر مانده‌اند».

«نکته قابل تأمل این است که همه جنبش‌های مذکور در کشورهای اسلامی اتفاق افتاده است و در تمام این کشورها، اسلامگراها حضور مؤثر و ریشه‌ای دارند و از طرفی نمونه انقلاب اسلامی ایران نیز پیش‌روی این جریانات و مردم این کشورها قرار دارد که در ارائه الگوی موفق و امیدآفرین، تجربه‌ای گران سنگ محسوب می‌شود».

بررسی ریشه‌ها و زمینه‌های تحولات، بیان ویژگی‌های جنبش‌های اخیر، تبیین نقش انقلاب اسلامی در حرکت‌های اخیر، بازگو کردن چالش‌های پیش‌روی جنبش‌ها و سناریوهای محتمل برای آینده از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در این سرمقاله به چشم می‌خورد.

«بحران بحرین» عنوان مقاله‌ای به قلم سیدسعید هاشمی نسب است که نویسنده در آن به بیان تاریخچه مبارزات مردم بحرین می‌پردازد و در ادامه تحلیل را از چگونگی حوادث اخیر و بازیگران خارجی آن ارائه می‌دهد.

در بخشی از این مقاله با اشاره به ریشه‌ها و عوامل تحولات اخیر بحرین، حکومت اقلیت بر اکثریت، ممانعت از مشارکت سیاسی پیروان اهل بیت‌(ع)، تغییر بافت جمعیتی بحرین و فاصله طبقاتی از جمله این عوامل برشمرده شده است.

پنجمین شماره فصلنامه پژوهش‌های منطقه‌ای در بخش دیگری از صفحات خود به ارائه گزارشی از روند تحولات مصر می‌پردازد که در آن عنوان‌هایی همچون چیستی انقلاب، مروری بر تحولات اخیر مصر، چرایی حوادث اخیر، بازتاب‌ها و تأثیرات تحولات مصر به چشم می‌خورد.

این مقاله گرایش‌های اسلامی مردم مصر را مورد توجه قرار داده و به تبیین مهم‌ترین شاخصه‌های همچون حمایت‌ از گروه‌های اسلامی، حمایت از ایفای نقش اسلام در سیاست، اعتماد نسبت به اسامه بن لادن، مدرنیته و اسلام‌گرایی، تفکیک جنسیتی زن و مرد، اجرای حدود، عملیات انتحاری و نگرانی از گسترش افراط‌گرایی اسلامی در مصر پرداخته است.

گفتنی است، پنجمین شماره فصلنامه پژوهش‌های منطقه‌ای در 190 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و به قیمت دو هزار تومان از سوی انتشارات تعلیم و تربیت اسلامی منتشر شده است

پنجشنبه 19 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط