loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پارسانیا؛ عضو جدید شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی

نویسندگان مرتبط : حمید پارسانیا

حمید پارسانیا چهره ای است که در کنار حجت الاسلام اعرافی، با حکم اخیر رهبر معظم انقلاب از این دور به‌عنوان عضو جدید شورایعالی انقلاب فرهنگی، انتخاب شده است.

جدا از اعضای حقوقی شورا که هر بار بنا به دوره مسئولیت‌شان در نهادهای مختلف، عضو این شورا هستند، معمولا در هر دوره برخی از اعضای جوان‌تر به عنوان عضو حقیقی، به میان شورای کهنسال ها پا می گذارند.

از میان این اعضای جوان‌تر، یکی حسن رحیم پور ازغدی بود که سال گذشته از عضویت شورا استعفا داده بود، اما حالا با حکم مجدد رهبر انقلاب برای وی، علی القاعده دوباره به شورا بازمی گردد. پس از استعفای وی در سال گذشته برخی منابع خبری جملاتی را از قول او درباره شورا منتشر کردند: «اگرچه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت جدید، نسبت به دهه گذشته بسیار موفق‌تر و موثرتر بوده‌است، ولی بدون انسجام و کارآمدی اولا در ترکیب و بافت شورا و ثانیا در فرآیند تصمیم‌گیری و رای‌گیری‌ها و ثالثا در ضمانت اجراء و اختیارات واقعی شورا، امکان برآوردن مطالبات رهبری و نیز نخبگان دانشگاه و حوزه و پیگیری ضرورت‌های کنونی انقلاب و کشور به قدر لازم وجود ندارد و نمی‌توان پاسخگوی رهبری و امّت بود، چه رسد به پاسخگویی در محضر خداوند که جایی برای بهانه و توجیه نخواهد گذارد.»

به هر حال با وجود برخی ضعف‌ها در عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و فاصله زیاد آن با توقعات جبهه فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی، صدور مجدد حکم برای وی می تواند به این معنا باشد که باید با کندی‌ها و ضعف‌های این مجموعه، ساخت و پیش رفت.

همچنین برخی تغییرات دیگر در ترکیب جدید عبارتند از حذف جایگاه حقوقی رئیس سازمان منحله مدیریت و برنامه ریزی و اضافه شدن جایگاه حقوقی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر ورزش و جوانان و نیز حضور آیت الله جنتی و دکتر حسن حبیبی به عنوان عضو افتخاری شورا.

از سوی دیگر پس از برکناری ایرج فاضل و میرحسین موسوی از ریاست دو فرهنگستان علوم پزشکی و فرهنگستان هنر توسط رئیس جمهور، به ترتیب علیرضا مرندی و علی معلم دامغانی جایگزین آنها شدند و اگرچه این افراد تا پایان این دوره همچنان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند اما با صدور حکم رهبر معظم انقلاب برای دور جدید شورا، این افراد از این شورا نیز کنار گذاشته شده و حمید پارسانیا و علیرضا اعرافی جایگزین آنها شدند. حجت الاسلام اعرافی ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و نیز جامعة المصطفی العالمیه (مرکز آموزش طلاب خارجی) را بر عهده دارد.

اما مهم‌ترین اتفاق این دوره، حضور حمید پارسانیا رئیس اسبق دانشگاه باقرالعلوم(ع) است که برای دانشجویان علوم اجتماعی و فلسفه در تهران و قم چهره ای نام آشناست. دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی تهران در دهه شصت، شاگرد ارشد آیت الله جوادی آملی و ویراستار مهمترین آثار ایشان، مدیر گروه علوم اجتماعی موسسه امام خمینی(ره)، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها بخشی از سوابق و فعالیتهای وی است.

حضور پارسانیا درمیان اعضای شورا، بعنوان کسی که بیشترین ارتباط علمی با بدنه دانشجویی پیگیر مطالبه انقلاب فرهنگی و تحول در علوم انسانی را دارد، می تواند در این جایگاه اثربخش باشد. وی همچنین بواسطه ریاستش بر کمیسیون حوزوی شورایعالی انقلاب فرهنگی در قم، چنین ارتباط و تعاملی را با بدنه طلاب پیگیر مطالبه انقلاب فرهنگی و تحول در حوزه دارد.

حمید پارسانیا روحانی علوم اجتماعی خوانده‎ای است که سالهاست هر هفته برای تدریس از قم به تهران می‎آید، از مبنای فلسفه اسلامی و عرفان نظری برای اهالی علوم اجتماعی همواره سخنانی تازه درباره اندیشه اجتماعی اسلام داشته است. قلم روان و فخیم حمید پارسانیا یکی دیگر از دلایل توجه به آثار مکتوب او در میان دانشجویان علوم اجتماعی و علوم سیاسی است.

حضور پررنگ پارسانیا در تهران با کتابها و سخنرانی هایش، از مهم ترین ویژگی های اوست. در ماههای اخیر سلسله درسگفتارهای «روش شناسی اندیشه اجتماعی در قرآن» توسط وی در دانشگاه تهران برگزار شده است.

از وی تا کنون کتاب‎های متعددی در حوزه تاریخ و اندیشه اجتماعی و سیاسی اسلام منتشر شده که از این میان می‌توان به کتابهایی مانند «حدیث پیمانه»، «علم و فلسفه»، «سنت، ایدئولوژی، علم»، «هستی و هبوط»، «هفت موج اصلاحات»، «عرفان و سیاست»، «سکولاریسم و معنویت؛ مبانی معرفتی و سیمای اجتماعی»، «نماد و اسطوره»، «مبانی و تطورات برهان صدیقین» و «اخلاق و عرفان» اشاره کرد. همچنین «روش شناسی اندیشه سیاسی»، «رنسانس دینی» و «روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی» مهمترین کتابهای تازه انتشار یافته و در دست انتشار اوست.

پارسانیا همچنین ویراستاری کتاب‎های مهم آیت الله جوادی آملی را برعهده داشته که عمدتا در حوزه فلسفه اسلامی، کلام و عرفان نظری می‎گنجد؛ کتاب‎هایی مانند «انسان در اسلام»، «تبیین براهین اثبات خدا»، «شرح فصوص الحکم»، «ولایت فقیه و رهبری در اسلام»، «ولایت در قرآن»، «معرفت شناسی در قرآن»، «رحیق مختوم؛ شرح حکمت متعالیه»، «عین نضاخ؛ تحریر تمهید القواعد» و نیز «شریعت در آینه معرفت» که جوابی بود به کتاب «قبض و بسط تئوریک شریعت» نوشته عبدالکریم سروش.

گفتنی همه آثار منتشر شده این استاد حوزه و دانشگاه در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق موجود و قابل تهیه است.آثار مکتوب این نویسنده عبارتند از:
سنت، ایدئولوژی، علم
عرفان و سیاست
علم و فلسفه
هستی و هبوط (انسان در اسلام)
هفت موج اصلاحات
حدیث پیمانه

جمعه 20 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط