loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سفرنامه رضا امیرخانی به افغانستان منتشر شد

نویسندگان مرتبط : رضا امیرخانی

تاب «جانستان کابلستان»، روایت سفر رضا امیرخانی به افغانستان منتشر شد. این سفرنامه در 350 صفحه و نه فصل تنظیم شده ‌است. فصل افتتاحیه کتاب «‌مور و تیمور‌» نام دارد که در آن به شرحِ یک کوه‌پیمایی عجیب بعد از انتخابات 1388 پرداخته شده‌ است.

پس از آن، فصول این کتاب در هشت فصل تدوین شده‌اند. سه فصل به نام‌های «‌مشهورات هرات»، «متواترات هرات»‌ و «تحریرات هرات»‌ پیرامون شهر هرات نوشته شده ‌است؛ شهری که نویسنده آن‌ را معادلِ تیموری اصفهانِ صفوی دانسته است.

بعد از این سه فصل، گزارشِ تشریحیِ ادامه سفر نویسنده به مزار و کابل با عناوین «‌زائر زار و نزارِ مزار»‌، «‌بلخ؛ الخ...»‌ و «تقابل با کابل»‌ روایت شده است تا تصویری تازه از کشور همسایه به هم‌وطنان ارائه شود.

بینِ فصول کتاب نیز فصلی مهم، خارج از قالب سفرنامه به نامِ «‌انتخاباتیات»‌ قرار دارد که در آن سعی شده ‌است چهار انتخابات مهم خاورمیانه در سال 1388 با یکدیگر مقایسه شوند.

رضا امیرخانی، نویسنده این کتاب، افغانستان را تنها کشورِ باکره جهان می‌نامد و سعی می‌کند از این منظر به مسئله اشغال دوباره این کشور نگاه کند. تشابهات و افتراقات ایران و افغاستان، از جمله‌ مسائلِ طرح‌شده در این کتاب است.

این نویسنده همچنین در پشت جلد کتاب این بند از متن را انتخاب کرده‌ است: «هربار از سفری به ایران برمی‌گردم، دوست دارم سر فرو بیفکنم و بر خاک سرزمینم بوسه‌ای بیفشانم. این اولین‌بار بود که چنین حسی نداشتم. برعکس، پاره‌ای از تنم را به جا گذاشته بودم پشت خطوط مرزی، خطوط بی‌راه و بی‌روحِ مرزی. خطوط (‌مید این بریطانیای کبیر‌!) پاره‌ای از نگاه من، مانده بود در نگاه دختر هشت‌ماهه... بلاکشِ هندوکش...»

این کتاب در 350 صفحه، شمارگان پنج هزار نسخه و قیمت شش هزارو 500 تومان توسط نشر افق وارد بازار نشر شده است.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب عرضه می شود.

شنبه 21 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط