loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«آیین عرفی»؛ جستارهایی انتقادی درباره سکولاریسم

نویسندگان مرتبط : محمدتقی سبحانی

کتاب «آیین عرفی؛ جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» با نظارت علمی دکتر محمدتقی سبحانی و به کوشش دکتر مهدی امیدی از سوی گروه مطالعات اسلام و غرب پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
این کتاب، مجموعه مقالات انتقادی جمعی از پژوهشگران گروه مطالعات اسلام و غرب در نقد ابعاد مختلف سکولاریسم در زمینه جامعه، علم، عقلانیت، روش، معنویت و اخلاق سکولار است و آنان کوشیده‏اند با مطالعه در ابعاد مختلف معرفتی، اجتماعی، اخلاقی و معنوی، ریشه‏ها و نشانه‏های آیین دنیوی سکولاریسم را در ساحت‏های نظری معلوم نموده، کاستی‏ها و پیامدهای آن را در حیات عینی جامعه دینداران برجسته سازند.
مقالات این کتاب در پی آن است که تصویری جامع از سکولاریسم را فراروی مخاطبان قرار دهد و بر این نکته تأکید کند که سکولاریته تنها با عرصه سیاست و حقوق درگیر نیست، بلکه با گذشتن از مرزهای حیات جمعی، به عمیق‌ترین لایه‌های زندگی و هویت فردی و اجتماعی رسوخ یافته و حتی ساحت‏هایی از دین و دین‏پژوهی را هم تحت نفوذ خود در آورده است. «جامعه سکولار، مؤلفه و شاخص‏ها»(امان‎الله فصیحی)، «درآمدی بر عقلانیت سکولار با تأکید بر آرای ماکس وبر»(محمدجواد محسنی)، «اخلاق سکولار یا سکولاریسم اخلاقی»(محمد سربخشی)، «سکولاریسم معنوی؛ مناسبات سکولاریسم و معنویت در عصر جدید»(حبیب‏الله بابایی)، «روش سکولار»(مهدی امیدی)، «علم سکولار و علم دینی از منظر سید حسین نصر و نقد آن(سید علیرضا صالحی ساداتی)» بخش‏های مختلف این کتاب هستند.
پروژه«سکولاریسم» یکی از فعالیت‌های گروه مطالعات اسلام و غرب در چهار سال اخیر بوده است تا مطالعات انتقادی دقیق‌تر و موثرتری از غرب سکولار را فراهم آورد. حاصل این پروژه در سه کتاب و یک نرم‏افزار ارائه می‌شود.
کتاب «آیین عرفی، جستارهایی انتقادی در بنیادهای سکولاریسم» یکی از بخش‎های این پروژه است که در 512صفحه، قطع رقعی و قیمت 7000 تومان در بهار 1390 از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم منتشر شده است.

این کتاب به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع خواهد شد.

شنبه 21 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط