loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نهضت‌ها و بیداری ملل اسلامی در جهان

کتاب «بیداری و بین‌الملل اسلامی، با مروری بر نقش داعیان قرآنی در دو سده اخیر» به قلم ابوالفضل خوش‌منش از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

کتاب حاضر، بر نقش داعیان قرآنی و بازگشت به قرآن در امر بیداری و بین‌الملل اسلامی تاکید می‌کند و آثار این بیداری و همبستگی را در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی می‌کاود و کشورهای ایران، مصر، لبنان و افغانستان را در این مقوله مورد توجه خاص قرار می‌دهد.

بیداری اسلامی در بطن خود با مقوله‌ دیگری با عنوان همبستگی یا «بین‌الملل اسلامی» پیوند دارد، معنایی که بارها در تعالیم قرآن کریم آمده و در سیره داعیان این بیداری و همبستگی ظاهر شده است؛ چنان‌ که استعمال این تعبیر را در آخرین کلمات مکتوب امام خمینی(ره) پس از حج خونین و پذیرش قطعنامه شاهدیم.

درباره بیداری اسلامی و نهضت‌های اسلامی تاکنون مطالب فراوانی نوشته شده است. داستان بیداری اسلامی را می‌توان از نگرش‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ملی و اقتصادی بررسی کرد. این نوشتار سر آن دارد که مروری فشرده بر سیر این امر در طول دو قرن اخیر با تأکید بر دعوت داعیان قرآنی و اندیشه بین‌المللی آنان و تحقق کوشش ایشان در صحنه‌های سیاسی و فرهنگی سرزمین‌های اسلامی داشته باشد.

اثر حاضر در پی مرور داستان بیداری و بین‌الملل اسلامی و ایمانی در پنج فصل است: مرابطه(اصطلاحی برگرفته از آیه پایانی سوره آل عمران)، گروگانگیری بزرگ، بازگشت به قرآن، خیمه اجتماع و خانه فرهنگ، عناوین فصول این کتاب‌اند.

نویسنده در مقدمه کتاب از اهدافش چنین یاد می‌کند: «هدف نگارنده از نگارش حاضر، نخست ضرورتی است که آن را از چند جهت احساس می‌کند: یکی این که سخن در باب اثر و حرکت آفرینی قرآن کریم در صحرای حجاز و دیگر مناطق جهان در قرن هفتم میلادی فراوان گفته شده است -هرچند ابعاد آن اثرآفرینی باید هم‌چنان با زبان روز و تحلیل‌های علمی تبیین شود و در باب آن ناگفته‌ها بسیارند- اما آنچه در این میان کمتر تبیین شده است، همانا تاثیر قرآن کریم بر روند بیداری اسلامی و خیزش دو قرن اخیر است. هدف دیگر توجه دادن به غفلت‌هایی است که هم‌چنان بر بخش‌هایی از سرزمین‌های اسلامی سیطره دارد و بیداری اسلامی، با همه تلاش بیدارگران، هم‌چنان در برخی نقاط جهان اسلام و در پاره‌ای زمینه‌ها به نحو مطلوب تحقق نیافته است. در حال حاضر دشمنان اسلام به صراحت از آغاز جنگ صلیبی آن هم در مقایسه سهمگین‌تر سخن می‌گویند. آنان سرزمین‌های اسلامی را اشغال کردند و تقریبا روزی نیست که اخبار ریختن خون فرزندان امت اسلامی شنیده نشود، با این همه و در همین حال، برادر کشی و خون‌ریزی، نزد گروهی از مسلمانان، باب ورود به بهشت لقا و رضوان شمرده می‌شود و درخت زقوم فتنه و تفرقه، ثمرات خود را در ارض اسلام برآورده است...
هدف دیگر، بیان مختصری از کوشش رهبران قرآنی و معلمان جامعه اسلامی در دو قرن اخیر است. نگارنده معتقد است مظلومیتی که دامنگیر اغلب این معلمان و شخصیت‌های بیدار و بین‌الملل ایمانی نظیر سید جمال‌الدین اسدآبادی، آیت‌الله سید محمدباقر صدر، آیت‌الله طالقانی و امام موسی صدر است، دوگانه و چندگانه است؛ از جمله این که جسم آنان از سوی طاغیان از میان برداشته شد، اما شخصیت آنان نیز از سوی پیروان و دوستان، آن‌گونه که باید، شناخته نشد و یا ذوابعاد بودن شخصیت این رجال سبب شد بعدی، ابعاد دیگر را در خود فرو ببرد و به عنوان مثال، تنها بعد سیاسی و مبارزاتی این افراد -‌آن هم به شکلی ناقص‌- مد نظر قرار گیرد. گاهی نیز هویت و شخصیت این رهبران، در یک چارچوب و کلیشه حزبی و سیاسی به معنایی که امروز می‌شنویم، خلاصه می‌شود و کار تا جایی پیش می‌رود که عالم و مفسری مانند آیت‌الله طالقانی(ره) در تقسیم‌بندی‌ها از یک روحانی عضو یک حزب ملی بالاتر نمی‌نشیند.»

چاپ سوم کتاب «بیداری و بین‌الملل اسلامی، با مروری بر نقش داعیان قرآنی در دو سده اخیر» در شمارگان 1000 نسخه، 500 صفحه و بهای 95000 ریال راهی بازار نشر شد.

یکشنبه 22 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط