loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی آزادی زنان از منظر اجتماعی

نویسندگان مرتبط : سید رضا صدر

کتاب «زن و آزادی» نوشته آیت‌الله سیدرضا صدر و به اهتمام سیدباقر خسروشاهی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر می‌کوشد که شعار غربی «آزادی زن و برابری زن و مرد» را بررسی کند و روشن سازد که آیا آزادی زن به معنای غربی آن خوب است یا نه، آیا برای جامعه بشری سودمند خواهد بود یا خیر و آیا خود بانوان از آن سود می‌برند.

نویسنده این اثر در سرآغاز اظهار امیدواری کرده است که بتواند بی‌طرفی را در بحث و استدلال کاملا رعایت کند و نظرش تنها منطق باشد و بس و احساسات و تعصب و اوضاع و احوال در فکر او و در منطق او دخالتی نکرده باشد.

همچنین وی چنین انتظاری را از خواننده دارد که او هم در موقع قضاوت درباره صحت و سقم مطالبش بی‌طرفی را حفظ کند و احساسات و عوامل محیط را در قبول یا رد آنها دخالت ندهد.

مقصود از بی‌طرفی در بحث آن است که دانشوری که درباره موضوعی به بحث می‌پردازد، هدفی جز حقیقت جویی و کشف مجهول نداشته باشد. به این معنا که گاه کسی به عللی نظریه‌ای را طرح می‌کند و سپس در پی دلیل می‌رود تا برهان را مطابق نظر اتخاذ شده، قرار دهد. این روش صحیح نیست و چنین مردمی همیشه در نادانی خواهند ‌مانند، هر چند کسانی مانند خودشان آنها را دانا حساب کنند!

روش بی‌طرفی در بحث چنین است که کسی در آغاز به هیچ وجه نظری را اتخاذ نکند و تمایل قلبی به نفی و اثبات نشان ندهد. در این حال به دنبال برهان برود، هرچه را منطق گفت، بپذیرد و نظر خویش قرار دهد.

نزد فلاسفه، روش صحیح در بحث، نظر را مطابق برهان قرار دادن است، نه برهان را با نظر مطابق کردن.

خواننده کتاب باید دقت کنند که مباحث این کتاب اجتماعی است و موضوع آزادی زن، از نظر دینی مورد بحث قرار نگرفته است. البته گاه گاهی نیز مباحث روان‌شناختی بر آن افزوده شده است.

پایه‌های استدلال اثر حاضر، بر روی عقل نهاده شده، چنان که روی سخن نیز با عقلا و خردمندان است؛ کسانی که در قضاوت‌های آنها، تنها عقل حکومت می‌کند، احساسات و تعصب را در ایشان راهی نیست، نه غرب‌زده‌اند و نه کهنه‌پرست، اسیر تمایلات جنسی نیست و راهنمای ایشان تنها منطق است.

چاپ چهارم کتاب «زن و آزادی» در شمارگان 1000 نسخه، 184 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و عالم اسلامی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•راه علی علیه السلام
•راه قرآن
•راه محمد (ص)
•راه مهدی (عج)
•پیشوای شهیدان

سه‌شنبه 24 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط