loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عدالتخواهی؛ اولویت اول فعالیتهای اجتماعی در شیراز

یکی از مشکلات جدی جبهه فرهنگی انقلاب، مشکل عدم ثبت و ضبط فعالیت ها و تجربیات است که همچنان پابرجاست و مورد بی‎توجهی و کم‏توجهی فعالان قرار می‎گیرد. عدم ثبت فعالیت‏ها و تجربیات باعث شده است که تشکل‏ها و فعالان دیگر نتوانند از آنها الگو بگیرند. با این که خیلی از مشکلات آنها (از جمله کمبود بودجه، دغدغه شغل، ازدواج، ادامه تحصیل و ...) در غالب آنها وجود دارد.

از سویی دیگر غالب مجموعه‏های شهرستانی علیرغم فعالیت های ارزشمندشان مورد اعتنا رسانه ها قرار نمی گیرند و تهران زدگی در رسانه ها مشهود است. همین عدم توجهات باعث شده است که هنوز آنها اعتماد به نفس لازم را نداشته باشند؛ گویی هنوز خود و اهمیت فعالیت‏های خویش را باور نکرده‏اند و لذا همچنان منتظر تهران‏اند، با اینکه خودشان در منطقه خط‏شکن هستند و می‏توانند در عرصه ملی هم خط‏شکن و الگو باشند. الآن بیش از هر زمان دیگر، زمان خط‏شکنی شهرستانی‏هاست. الآن همه نگاه‏ها به شهرستانی‏هاست.

سایت پاتوق کتاب در راستای اهداف رسانه ای خویش و همچنین توجه به فعالیت های فرهنگی سراسر کشور در این شماره به فعالیت های فرهنگی ـ اجتماعی جوانان شیرازی پرداخته است و در آینده نیز فعالیت های فعالان فرهنگی شهرستانها را نیز مورد پوشش قرار خواهد داد. در ادامه به گفتگوی سایت مستضعفین با محمدمهدی پوریزدان پرست، فعال فرهنگی و سیاسی و دبیر سابق مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز توجه کنید:

* عدالتخواهی امروز برای دانشجویان شیراز یک حرکت شناخته شده است اما مسیری که عدالتخواهی از روز یکه وجود نداشت تا امروز که گفتمان قالب بر جریان دانشجویی و تفکر مدیران استان است برای خیلی ها شناخته شده نیست ممکن است در این مورد توضیحی بفرمایید

بسم الله الرحمن الرحیم
همانطور که اشاره کردید امروز عدالتخواهی یک گفتمان حاکم در اذهان شده است افتخار ما این است که امروز مسئولین استان شعار عدالت می دهند و در این راستا حرکت می کنند بنده از استانهای دیگر اطلاع دارم این فضا باین شکل وجود ندارد.

اما در مورد تاریخچه کار باید گفت پس از سخنان رهبری در ۶/۸/۸۱ مبنی بر امر به عدالتخواهی توسط دانشجویان بمرور این تفکر به شور گذاشته شده و پخته شد تا اینکه دوستان در سراسر کشور همدیگر را پیدا کرده و به سمت تشکیلاتی شدن پیش رفتند و اتحادیه ای با نام عدالتخواه نیز تشکیل دادند. اولین ارتباطات ما با دوستان عدالتخواه با شرکت در نشستهای جنبش عدالتخواه شکل گرفت.

تفکر انقلابی این فضای جدید آنچنان جذاب و روشنگر و راهبردی بود که تصمیم گرفتیم پایه فکری فعالیتهای دانشجویی خود را بر مبنای این تفکرات بگذاریم.اسلام ناب و توجیه شدن نسبت به خواسته های حضرت روح الله کبیر بخصوص راهبرد ایشان پس از جام زهر برای ادامه راه انقلاب ، تشکیل بسیج دانشجو و طلبه و آرمانهای جهانی که هر کدام روشنگر فضای خالی فکری ما بود.

همچنینی اوامر رهبر انقلاب برای مسیر اینده انقلاب شامل عدالتخواهی و آزاد اندیشی بعنوان وظایف دانشجویان و نهضت نرم افزاری بعناون وظیفه اساتید دانشگاه مطالعه صحیفه نور امام بخصوص جلد بیست و یک آن و بخصوص پیام ایشان بمناسبت قطعنامه ۵۹۸ و حج خونین بهمراه ملاقات بزرگ انقلابیونی چون مهندس سعید قاسمی از رزمندگان تحت فرماندهی بزرگ سردار اسلام زنده یاد حاج احمد متوسلیان و بزرگان دیگر چنان شور انقلابی در ما ایجاد کرد که نشستن و رخوت را بر خود حرام و اطاعت عملی و اقدام برای عملی کردن منویات رهبر انقلاب را چون مبارزه در دفاع مقدس شناختیم . گمشده ای داشتیم و آن بروز کردن صحنه مبارزه مثل رزمندگان دفاع مقدس که خدا را شکر در این فضا توانستیم انطباقی بر روحیات مقاومت اسلامی در شرایط جدید پیدا کنیم .این همان اتفاقی بود که جنبش عدالتخواه را شکل داد

طبق این گفته شما باید اتحادیه ای با فضایی بزرگتر تشکیل می شد نه فقط عدالتخواهی.

بله الآن هم در عمل اینچنین است یکی از نقد های همیشگی ما به دوستان هم همین است که اسم ما عدالتخواه است ولی در عمل به مسائل و آرمانهای جهانی اسلام و دیگر فضای های انقلابی خیلی اهمیت می دهیم و این باعث شده عدالتخواهی با تعریف پیام ۶/۸ رهبری کم رنگ شود اما خوب نباید اشکال گرفت بله در عمل عدالتخواهان کار های خیلی بزرگی کردند از راه انداختن کاروانهای لبنان و غزه در ایام جنگ ۳۳ و ۲۲ روزه تا تجمع در دفاع از تاسیسات هسته ای و… که دامنه فراگیری آن از نام و تعریف عالتخواهی با تعریف ۶/۸ فراتر است. وقتی یک جا پیدا شده دارد کارهای بزرگ می کند نباید با چند اشکال جزئی مزاحم کار شد باید اصل و فرع کرد.

یاد آوری کنید فضایی که خیلی ها از اوضاع مملکت و بازگشت به سمت آرمانهای انقلاب نا امید شده بودند امروز مان را هم ببینید چقدر جای شکر دارد که جوانانی بعد از سی سال دوباره علم خمینی رابر دوش گرفته اند و دوباره همان حرفهای اول انقلاب را فریاد میکنند.

* سئوال اول ما را کامل جواب نگفتید در استان فارس چه مسیری طی شد تا به اینجا رسیدیم که عدالتخواهی امروز گفتمان غالب شده؟

اولین حرکتهای عدالتخواهی در شیراز در وادی توزیع محصولات جبهه فرهنگی انقلاب شکل گرفت که دوستانی به توزیع نشریه سوره و محصولات دیگر در نماز جمعه اقدام می کردند. سپس بمرور حلقه های مطالعاتی و جزه خوانی شکل گرفت .جلسات بحث و گفتگو هم پراکنده انجام می گرفت . این فعالیتها بیشتر در دانشگاه ازاد شیراز شکل می گرفت البته از فعالیتهای برادرمان میثم طغیانی در دانشگاه شیراز نیز نباید غافل بود ایشان هم در این فضا خیلی زحمت کشید جلسات کتابخوانی و جزوه خوانی ایشان نیز بستر توزیع تفکر عدالتخواهی را در دانشگاه شیراز و علوم پزشکی بوجود اورد بعد از تعطیلی نشریه سوره هم خیلی زحمت کشیدند. اما نهایتا کار تشکیلاتی با این تفکر در دانشگاه ازاد شیراز انجام گرفت. اولین فعالیتهای حول مسئله فلسطین و حمایت از مردم مظلوم آن شکل گرفت فعالیتهایی هم در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب بمرور در شهر شکل گرفت و از آن موسساتی چون بچه های کتاب و اندیشه و بصیرت بیرون آمد.یک جشنواره بزرگ ، پر مقدار و با ارزش هم توسط بچه های بسیج علوم پزشکی انجام می گرفت بنام – جشنوراه رها - که تقدیر از بزرگان جبهه فرهنگی انقلاب را در دستور کار داشت. بچه های دانشگاه ازاد هم یک برد معروف داشتند که همیشه بروز بود و مطالب مختلفی در باب عدالتخواهی کار می کردند مخصوصا در ماجرای مذاکره با امریکا فضای دانشگاه ازاد را واقعا تحت تاثیر قرار داد.

* عدالتخواهی با تعریف ۶/۸ چطور؟

در مورد عدالتخواهی با تعریف مبارزه با مفاسد اقتصادی و پیگیری فرامین رهبری اولین بار بعد از افشای ماجرای برجهای دوقلوی شیراز که مطمئنا مستحضر هستید که یک برج ساز متخلف با پررویی تمام و با حمایت برخی آقایان صاحب نفوذ تخلفات عدیده ای مرتکب شده بود و حتی از پرداخت عوارض خود نیز امتناع می ورزید. ورود به این قضیه و پیگیری آن یک خواسته جمعی تشکل های دانشجویی شده بود چرا که گفتمان عدالتخواهی ، انقلاب اسلامی بواسطه ارتباط گیری و پخش جزوات و خبر رسانی های مختلف در میان دانشجویان یک تفکر فراگیر شده بود.انجمن اسلامی مستقل شیراز ، بسیج پزشکی ، تشکل وصال ، ستاد یادواره شهدا دانشجویی دانشگاه شیراز و علوم پزشکی و مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز دور هم نشستند و به این تصمیم رسیدند که باید در این قضیه ورود کنند.

این شد که ۷ تشکل با سلیقه های مختلف اما در راستای فرامین رهبری در یک مجمع بنام مطالبه ارمانهای انقلاب اسلامی دور هم جمع شدند و پا در میدان مبارزه با مفاسد گذاشتند.

خوب، ابتدای کار مجمع تازه کار بود وما مرز ظریف عدالتخواهی و افشاگری را توجیه نبودیم در اولین بیانیه که در مورد برج های دوقلو و صاحب متخلف ان بود افشاگری کردیم که باعث شکایت متخلفین از دانشجویان شد که البته بجایی نرسید. در بیانیه بعدی امان یکی کاریکاتور از اقای بیژنی چاپ کردیم و مسئولین دادگستری فارس را مورد نقد قرار دادیم که مسئولین دادگستری برنتافتند وحکم دستگیری ما را صادر کردند . واکنش بچه های عدالتخواه دیگر نقاط کشور در واکنش به ان قضیه جای تشکر بسیار دارد . اولین تجمع بیرون دانشگاه را هم جلوی دادگستری برگزار کردیم در اعتراض به این رفتارشان در قبال دانشجویان.

حواشی این ماجرا ادامه داشت تا اینکه طبق فرمولی که رهبری به دانشجویان داده بودند دفتر رهبری به نمایندگی از ایشان وارد ماجرا شد و ماجرا را پیگیری کردند.حتما می گویید کدام فرمول :جایی یکی از دانشجویان از رهبری پرسیده بود چرا در مبارزه با مفاسد خودتان رأسا وارد نمی شوید ، ایشان چنین جوابی داده بودند که : شما عدالت را به مطالبه افکار عمومی تبدیل کنید تا بنده شخصا بر خورد کنم .

ما عدالت خواهی و مبارزه با مفاسد را در شیراز به افکار عمومی کشاندیم رهبری هم با واسطه دفترشان وارد شدند .

بعد از ماجرای برجهای دوقلو که تنمان به ضربات متعدد و همه جانبه مفسدین آشنا شد و البته تجربیات زیادی هم بدست اورده بودیم ، اقای عبداله شهبازی رساله ای منتشر کرد با نام رساله انباشت ثروت ودر آن از مفاسد برخی مسئولین استان خبر داد دراین ماجرا نیز ما تصمیم گرفتیم وارد شویم و اینبار البت هاشتباه گذشته را نکردیم یعنی افشاگری ما ازمسئولین مطالبه کردیم که این ادعاهای اقای شهبازی باید پیگیری شود وحقیقت ان معلوم گردد.

اگر چه که بعدا یک هجمه شدید و سنگین بر علیه ما اغاز گشت اما بدون واهمه و علی رغم تنها ماندن تعداد اندک دوستان در میدان مبارزه با مفاسد همچنان بر خواسته های خود پا فشردیم و خواستار پیگیری مسئله باغ شهر ها در استان شدیم.

* از هجمه ها بگویید چه نوع هجمه ای ضدتان شد؟

چه بگویم اول اینکه از تریبون نماز جمعه این مطالبه دانشجویان با هتاکی های منافقین در سال ۶۰ مقایسه شد . بعد هم انگ عامل دست شدن دانشجویان و سو استفاده اقای شهبازی از احساسات انها و… تا تهدید و تطمیع و پرونده سازی و داد گاه و شکایت ضد انان.

برخی حرفها تف سر بالاست بگذارید بماند.

* در این ماجرا نیز رهبری وارد شدند؟

اول این را بگویم که بفاصله چند ماه از مطالبه دانشجویان اداره منابع طبیعی استان اعلام کرد که کل فعالیتهای باغشهری غیر قانونی است و معلوم شد این شرکتها کلا غیر قانونی فعالیت می کنند.

اگر یادتان باشد رهبرانقلاب دراوج این مطالبات به شیراز سفر کردند یکی از دوستان از انجمن اسلامی با هماهنگی مجمع مطالبه ارمانهای انقلاب موضوع سخنان خود را به عدالتخواهی اختصاص داد و رهبری نیز چنین جواب دادند:

در بیانات نماینده انجمنهاى اسلامى دانشگاه شیراز هم حرفهاى خیلى خوبى گفته شد که: اینها حرفهاى دل ماست. اینجا هم من این بیان را یک پرداختى بکنم: ببینید، شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسى را که به عدالت صدمه زده، نمیگیرند. قوه قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگى کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه ى عدالت کوتاهى نکنید؛ این شأن شماست. جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد. پشتوانهى این فکر هم با همه ى وجود، خودم هستم و امروز بحمداللَّه نظام هست. البته تخلفاتى هم ممکن است انجام بگیرد؛ شما زرنگىتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ ….شما جوانهاى مؤمنى هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبى که داده میشود، بعد از اتکال به خداى بزرگ که همه ى دلها و زبانها و ارادهها دست اوست، تکیه به شما جوانهاست، امید به شما جوانهاست؛ این را بدانید »

این پر افتخار ترین لحظه عمرمان بود که رهبر انقلاب اسلامی از گروهی که ما نیز عضوی از ان بودیم چنین تعریفاتی میکردند و چنین تحویل میگرفتند و باور کنید برای یک عمرمان بس است همین لبخند رضایت رهبر و پدرمان.

البته نمی دانم چطور است که از این همه تعریف و تمجید خیلی ها فقط همان مصداق سازی را گرفته اند وهی تکرار می کنند تا آنرا بر سر ما بکوبند در صورتی که رهبری داشتند یک راهبرد موثر می دادند و این برای اصلاح روند ما بود نه متهم کردن ما و جلوگیری از فعالیتهای ما بلکه برای ادامه راه بود . بعد از این سخنان ما هر کاری که میخواستیم بکنیم اقایان می گفتند مصداق سازی نکنید .

واقعا هر کاری می کردیم چماقها بالا می رفت اما اگر خودتان هم بخوانید رهبری حر فشان چیز دیگری بود . بعد از سفر رهبری بود که استعفا ها و تغییرات در استان از همان محفل مظنون به فساد اغاز شد و ما این را جز از جانب رهبری نمی دانیم .

* یعنی می خواهید بگویید چند مطالبه دانشجویی چنین تغییری در بدنه مدیریتی استان بوجود اورده ؟

تا نگاهتان چه باشد اگر اینطور فکر میکنید که با تغییر دو مهره از یک بدنه بزرگ فساد از بین نمی رود در اشتباهید چرا که با ما چند مهره فاسد را بدون تاثیر بر بقیه جابجا نمی کنیم بلکه یک فضای جدید در گفتمان مسئولین بوجود می اوریم و فضایی برای رعب و وحشت مفسدین و فضایی برای جرات گرفتن مسئولین پاک و خدمتگذار که می توانم قسم یاد کنم اکثر بدنه مدیریتی را تشکیل می دهند .یک فرایند طی میشود تا همان دو مهره عوض شوند و این تاثیرات همه گذاشته می شود .

بله چند مطالبه دانشجویی میتواند خیلی کارها بکند همان کاری که ان کودک توانست با گفتن پادشاه لخت است بر روی پادشاه بگذارد و وی را متوجه اشتباهش کند . رهبری چند سال پیش فرمودند روی کار امدن دولت نهم نتیجه عملکرد جنبش فراگیر عدالتخواهی بود که مطمئنا علمدار ان جریان همین دانشجویان عدالتخواه بودند .

ببینید سال ۸۴ که گفتمان دولت از اصلاحات به سمت عدالت چرخید عدالتخواهان کار های بزرگ بزرگ نکرده بودند اما با مطالبات خود از مسئولین و مبارزه با بی عدالتی هایی چون پیگیری مسئله کارتون خوابها یا دانشگاه پولی یا پیگیری مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط سه قوا توانستند فضای کشور را عوض کنند.

ما وقتی این سخنان رهبری را شنیدیم خودمان باور نمی کردیم که این چند فعالیت دانشجویی چنین تاثیر گذاشته باشد.

امروز ما افتخار میکنیم که اولین مصوبه استاندارمان نصب العین قرار دادن فرمان هشت ماده ای رهبر انقلاب مبنی بر مبارزه با فساد و تبعیض باشد و همچنین افتخار می کنیم که فرماندارمان لیست اموال خود را اعلام میکند و افتخارش مبارزه با مفسدین باشد .

این خیلی تحول بزرگی است که اسامی مفسدین اقتصادی با شجاعت کامل از گلوی یک مسئول سیستم اداری شنیده شود واقعا مردانگی وشجاعت می خواهد ، بقول رهبر انقلاب دست پاک می خواهد.

البته این را هم بگویم ما با این چیز ها راضی نمی شویم باز هم علی رغم پیوستن برخی دوستان به بدنه دولتی مستقل می مانیم تا این حداقل های خواسته هایمان را که امروز در فارس محقق شده به سمت ارمانهای بلند انقلاب حرکت دهیم .

* از دیگر فعالیتهایتان بگویید فکر میکنم در ماجرای جنگ ۲۲ روز هو حمله اسرائیل به غزه هم کارهایی کرده بودید؟

بله، می دانید امام به ما یاد داده که ازمانهای بلند داشته باشیم و تا اهتزاز پرچم اسلام در سراسر جهان و بقول فرمانده بزرگ حاج احمد متوسلیان در انتهای افق از پای ننشینیم.

وقتی پیام رهبر انقلاب که باید گفت حکم جهاد بود را در قبال غزه شنیدیم تصمیم گرفتیم حرکتی در خور انجام دهیم این شد که با برادران دیگرمان در بسیج دانشجویی وانجمن اسلامی و دیگر تشکل ها تصمیم گرفتیم جلوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فارس برویم و تقاضا کنیم ما را به جبهه های نبرد با اسرائیل اعزام کنند. شاید برای اولین باری بود که چنین مطالبه ای مطرح می شد اما ما انرا مطرح کردیم یک انفجاری بود در شیراز شاید پانصد نفری بودند که همراه ما امدند انجا یکی از سرداران سپاه در جمع ما حاضر شدند و صحبتهایی کردند که در نهایت بر ما معلوم شد ایشان امکان در اختیار گذاشتن تجهیزات نظامی یا اعزام نیرو را ندارند این شد که به فرودگاه رفتیم و آنجا ماندیم تا مسئولین تکلیف کار را مشخص کنند.

این حرکت البته در دیگرنقاط کشور هم در حال انجام بود.

* تشکیلات عدالتخواهی در شیراز را امروز کجا می شود پیدا کرد چگونه می توان عضو شد و ارتباط گرفت؟

ببینید یک اشکالی که بکار ما وارد است اینکه بواسطه عدالتخواهی که برای خیلی ها سنگین می اید نتوانستیم تشکیلات ثبت شده و منسجمی راه بایندازیم در صورتی که قوت کار عدالتخواهان در دیگر نقاط کشور روی همین کار تشکیلاتی اشان است .شما همین مستضعفین را هم نبینید که با هزار بدبختی راه انداختیم.

و این باعث شدحلقه ما تنگ بنظربرسد و خیلی ها نتوانند به ما بپیوندند اما انشا الله با راه اندازی حلقه شهری این مشکلات حل خواهد شد. امروز عدالتخواهان درشیراز کم نیستند اما بصورت منسجم برای اتباط باید سایت مستضعفین دات نت را پیگیری کنند. همه حرکتها در این سایت خبررسانی خواهد شد.

* امروز خیلی ها ادعای عدالتخواهی دارند ولی تضادهای زیادی هم دیده می شود چگونه می شود عدالتخواهان را تشخیص داد؟

سئوال بسیار بجایی پرسیدید ما یک شعار داری که می گوییم حق را بشناس تا افراد بر حق را بشناسی برای عدالتخواهی هم همین است هر کس می خواهد عدالتخواهان را بشناسد به افراد نگاه نکند شاخصه های عدالتخواهی را بشناسد تا بتواند عدالتخواه را هم بشناسد .ارمانخواهی، دل بستگی به ارمانهای انقلاب و جانفشانی برای ان ، حفظ استقلال و خودجوشی حتی در برابر دولت اصولگرا و…

ببینید بقول شما خیلی ها ادعای عدالتخواهی میکنند چرا که امروز باد به سمت عدالتخواهی وزیده و برای جا گرفتن در قدرت باید نام عدالتخواه را یدک کشید اما اگر نگاهی به عملکرد فرد بشود براحتی میتوان تخیص داد این افرا دعدالتخواه هستند یا نه ؟ طبق اصولی که رهبری گفته اند باید سنجیده شود . هر کس ممکن است بمرور تغیر کند پس اگر با اصول سنجیده شود انحرافش هم مشخص می شود اینجاست که میشود تضاد ها را تشخیص داد.

خیلی حرکتها به اسم عدالتخواهی صورت گرفت که عدالتخواهی که نبود هیچ ضد آن هم بود اما ما بخاطر رشد دوستان و اینکه آنرا خطا دیدیم نه غرض، واکنشی نشان ندادیم و دوستانه نقد کردیم تا اصلاح شود. اما خودمان هم این فعالیتها را عدالتخواهی نمی دانستیم.

منبع: سایت مستضعفین
http://mostazafin.org

سه‌شنبه 24 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط