loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رهبر انقلاب: شعرا باید اخلاص و معنویت را حفظ و منتقل کنند

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

جمعی از شاعران آیینی در آستانه ولادت با سعادت امیرالمومنین، علی بن ابیطالب علیه السلام سروده های خود را با مضامین عمدتا مذهبی، اخلاقی و نیز بیداری اسلامی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در این دیدار، وجود استعدادهای بسیار قوی و غنی در بین شاعران را نوید دهنده بازگشت دوران اوج و شکوه شعر دانستند و خاطرنشان کردند: در آینده نه چندان دور، با عمیق تر شدن و پخته تر شدن قریحه جوانان خوش ذوق، شاهد بنای رفیعی از شعر کشور خواهیم بود.

ایشان با اشاره به ظرفیت مناسب شعر آیینی و مذهبی برای بکار بردن قریحه خدادادی و موهبت الهی افزودند: شکر این نعمت خداوندی برای شاعران، در خلق آثاری است که بهترین محتوا و ارزش را با خود همراه کند و در واقع گنجینه و قالب خوبی برای بیان معرفت و حقایق الهی باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با توصیه به مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) به قرائت اشعار اخلاقی، معرفتی و عرفانی در جمع مردم و جوانان خاطرنشان کردند: این مضامین رفیع، دلها را روشن و در آن انقلابی معنوی ایجاد می کند، ضمن آنکه اشعار وزین و مفید، ذهن و تلقی مخاطب را نیز بالا می برد و این جزو وظایف جامعه مداحان است.

حضرت آیت الله خامنه ای، مناجات را عرصه دیگری برای خلق شعر آیینی دانستند و تصریح کردند: بهترین مضمون برای مناجات از دل ادعیه مانند صحیفه سجادیه قابل استخراج است و اگر قریحه شاعرانِ خوش ذوقِ جوان کشور با آنها انس پیدا کند، مضامین شعری ناب خلق خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا (ع) و دعای ابوحمزه امام سجاد (ع) را از دیگر منابع مضمون سازی برای شعر مناجاتی و زیارت جامعه کبیره را زمینه بسیار خوبی برای بیان مناقب ائمه اطهار علیهم السلام برشمردند و خاطرنشان کردند: شعر آیینی دامنه وسیعی برای اثرگذاری در اذهان مخاطبان خود دارد و یک شاعر ممتاز با استفاده از معارف بلند اسلامی و توحیدی در قرآن و نهج البلاغه، روح و جان مخاطب خود را از زلال معرفت سیراب می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار چند توصیه هم به شاعران عرصه شعر آئینی داشتند. «مضمون سازی قوی برای بیان یک حقیقت به شکل هنرمندانه»، «ترکیب سازی و واژه گزینی های نو»، «رعایت اصول و موازین زبان و ادبیات» و اهتمام بیشتر برای ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله این توصیه ها بود.

ایشان تقویت ارتباط شاعران مذهبی با یکدیگر را ضروری دانستند و افزودند: شما جوانان مؤمن، مقید و محب اهل بیت باید عشق و شور خود را حفظ کنید و با مراقبه دائمی، در این مسیر ثبات قدم داشته باشید که یکی از راههای آن، تقویت ارتباط و پیوستگی مداحان و ستایشگران اهل بیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت استمرار فکری حماسه دفاع مقدس و انگیزه های خالصانه آن افزودند: شعرا از جمله امانتدارانی هستند که باید آن اخلاص و معنویت را حفظ و منتقل کنند ضمن آنکه برخی حوادث نو به نو مانند شهادت جانبازان، خود موضوع ویژه ای برای شعر است.

ایشان توجه به مضمون آموزنده اخلاقیات در خلال نوحه و شعر احساسی را از دیگر وظایف شاعران آیینی برشمردند و خاطرنشان کردند: در مرثیه و بیان زبان حال علاوه بر هنرمندی بیان وقایع می توان با ظرافت، به تبیین شخصیت و عظمت اهل بیت هم پرداخت.

2 روایت از دیدار امروز شاعران با رهبر معظم انقلاب

دو تن از شاعرانی که در نشست امروز شاعران با مقام معظم رهبری حضور داشتند، رهنمودهای ارائه شده از سوی ایشان را مهم‌ترین نتیجه نشست دانسته و تاکید کردند، رهبری با ارائه نظرات هوشمندانه خود، مسیر درست شعر آیینی را ترسیم کردند.

از جمله افراد حاضر در این جلسه، سیدحمید برقعی و محمد غفاری بودند که در فاصله کمی از پایان این جلسه درباره این جلسه و دستاوردهایش با خبرنگار مهر به گفتگو نشستند.

برقعی با اشاره به اینکه موفق شده است شعری درباره بحرین و موج بیداری اسلامی در این کشور بخواند، گفت: فرصت مغتنمی بود که در محضر رهبر معظم انقلاب شعر خوانده و از نظرات ارزشمندشان بهره‌مند شدم.

وی ادامه داد: مهم‌تر از خواندن شعر، صحبت‌های ایشان بود که فوق‌العاده راهگشا بود و با توجه به پنجره‌هایی که بر شهر آیینی گشودند، زین پس نقشه راهی برای سرودن شعر آیینی در اختیارمان است که بیش از پیش ما را راهنمایی خواهد کرد.

این شاعر آیینی اشاره کرد: «مضمون‌سازی قوی برای بیان یک حقیقت به شکل هنرمندانه»، «ترکیب‌سازی و واژه گزینی‌های نو»، «رعایت اصول و موازین زبان و ادبیات» و اهتمام بیشتر برای ورود به مسائل انقلاب از جمله جنگ و دفاع مقدس از جمله این توصیه‌ها بود.

در ادامه این گفتگو محمد غفاری با اشاره به اینکه نشست از ساعت 10:30 با قرائت قرآن آغاز شده و با شعرخوانی شاعرانی چون غلامرضا سازگار و محمدعلی مجاهدی دنبال شده است، گفت: نوحه‌خوانی توسط محمد صمیمی، قرائت شعر به زبان عربی توسط مرتضی حیدری آل کثیر و قرائت شعر به زبان ترکی توسط ولی‌الله کلامی از دیگر بخش‌های نشست بود.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب اسلامی دعای عرفه حضرت سیدالشهدا (ع) و دعای ابوحمزه امام سجاد (ع) را از منابع مضمون‌سازی برای شعر مناجاتی و زیارت جامعه کبیره را زمینه بسیار خوبی برای بیان مناقب ائمه اطهار علیهم السلام برشمردند.

این شاعر جوان، مهم‌ترین حاصل نشست را ارائه مسیر درست برای شعر آیینی از سوی مقام معظم رهبری دانسته و گفت: ایشان راه را به ما نشان دادند و خط قرمزها را مشخص کردند که این رهنمودها به ارتقای شعر آیینی منجر خواهد شد و از اینجا به بعد این ما هستیم که باید این راهنمایی‌ها و تاکیدات را اجرایی کنیم.

غفاری در پایان اشاره کرد: توجهی که مقام معظم رهبری به شعر دارند، باعث ایجاد انگیزه در جوانان می‌شود تا با شوق بیشتر گام در این راه بگذارند.

چهارشنبه 25 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط