loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «ما و تاریخ فلسفه اسلامی» دکتر داوری

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی

کتاب "ما و تاریخ فلسفه اسلامی" نوشته رضا داوری اردکانی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در 2500 نسخه و 611 صفحه منتشر شده است.

حجت الاسلام علی اکبر رشاد در مقدمه این کتاب نوشته است: به رغم سلطه و سیطره اشعریت تاریخی بر بخش عظیمی از سرزمینهای اسلامی طی چهارده قرن گذشته، جهان اسلام از حکمت خیزترین نقاط گیتی به شمار می آمده است.

در این میان نقش و سهم حکیمان شیعی و ایرانی و البته بسی بارزتر و برجسته تر از دیگر نقاط عالم اسلام بوده است. برخلاف فرنگیان که به نگارش تاریخ فلسفه بیش از نگارش در خود فلسفه اهتمام نمی کنند مسلمین هرگز به تاریخ فلسفه و تفکیک و ثبت تاریخ مکاتب و مناظر فلسفه اهتمام نمی کنند و البته این نقص بسیار بزرگی است.

وی در ادامه به برخی کاستی ها و خلأها در این حوزه اشاره کرده است که از دیرباز تاریخ نگاری فلسفه به ویژه فلسفه اسلامی از دغدغه های علمی استاد داوری بوده و هر از چندی رساله یا مقاله ای در این باب ارائه شده است. ما و تاریخ فلسفه اسلامی یک دوره فشرده تاریخ فلسفه اسلامی است و از این جهت باید سرآمد این دست آثار ایشان انگاشته شود. این اثر جامع و منسجم پاره ای از ابهامات مورد اشاره را در حد قابل ملاحظه ای رفع کرده است.

مولف این کتاب دکتر رضا داوری نیز در مقدمه خود آورده است: این کتاب گرچه سیری در تاریخ فلسفه اسلامی است اما یک تاریخ فلسفه مثل دیگر تاریخ فلسفه ها نیست که صرف گزارش خلاصه افکار و آرای فیلسوفان باشد. کتابی که عنوانش ما و تاریخ فلسفه اسلامی است می توانست تاریخ فلسفه نباشد بلکه متضمن بیان نسبتی باشد که ما با فلسفه اسلامی و تاریخ آن داریم. در تدوین این تاریخ دونکته مدنظر بوده است. یکی توجه و اشاره به نظر تجددمآبان در خصوص گذشته و به ویژه درباره فلسفه گذشتگان و دیگر تأمل در جهت سیر فلسفه اسلامی و مقام این فلسفه در قیاس با فلسفه یونانی و فلسفه جدید.

این کتاب به سه بخش تقسیم شده که هربخش نیز دربرگیرنده موضوعات دیگری است. بخش اول کتاب قوام و تأسیس فلسفه اسلامی را بررسی می کند و طی آن به چیستی فلسفه اسلامی، فلسفه اسلام با فلسفه اسلامی، فلسفه به چه کار می آید، آیا فلسفه اسلامی یک ایدولوژی است؟ فلسفه اسلامی و فیلسوفان مسلمان، تأسیس فلسفه اسلامی، اصول و مبادی تازه در فلسفه اسلامی، علم مدنی و تأسیس فلسفه، منابع فلسفه اسلامی می پردازد.

بخش دوم این کتاب گزارش مختصر تاریخ فلسفه اسلامی است و برخی از عناوینی که در ذیل آن مورد اشاره قرار گرفته از این قرار است: آثار کندی، آرای فلسفی و کلامی کندی، ماهیت فلسفی، ابونصرفارابی معلم ثانی و موسس فلسفه اسلامی، مقام ابن سینا در تاریخ فلسفه اسلامی، غزالی و فلسفه اسلامی، فلسه اشراقی سهروردی و عالم اسلام و ایران، حوزه شیراز در تاریخ فلسفه اسلامی، میرداماد معلم ثالث، مطهری فیلسوف متکلم و مصلح اجتماعی.

بخش سوم این کتاب به وضع فلسفه در ایران و مقام فلسفه اسلامی پرداخته است و طی آن نیاز ما به فلسفه اسلامی، ورود فلسفه جدید به ایران، گزارش تاریخ فلسفه جدید در کشور ما، فلسفه اسلامی در زمان را مورد بررسی قرار داده است.

این کتاب به زودی از طریق فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع خواهد شد.

پنجشنبه 26 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط