loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تاریخ هنر» با ترجمه رحیم قاسمیان منتشر شد

چاپ اول کتاب "تاریخ هنر" تألیف دینا آرنولد با ترجمه رحیم قاسمیان در شمارگان 1500 نسخه و قیمت 4500 تومان توسط انتشارات بصیرت با قطع پالتویی منتشر شد.

کتاب "تاریخ هنر" از مجموعه a very short introductionانتشارات آکسفورد است که به رغم حجم کم، حاوی اطلاعاتی جدید و بسیار بوده و مطالب آن نه چندان ابتدایی و مقدماتی و نه خیلی پیچیده و تخصصی است.

این کتاب کوچک و مختصر، وسیعترین طیف ممکن از هنر را که انتظار می‌رود در گالریها و موزه‌ها دیده شوند، پوشش می‌دهد و در واقع دیباچه‌ای بر مباحث و مسایلی است که روی هم رفته شاخه تاریخ هنر را می‌سازند و از دلمشغولیهای اصلی و تاریخ هنر برآمده‌اند که ارزش‌گذاری، دسته‌بندی، تفسیر، توصیف و تفکر درباره آثار هنری را شامل می‌شوند.

کتابهای سنتی تاریخ هنر معمولاً بر دوره‌ها و سبکها تأکید دارند و بر تولید فرآورده‌های هنری غربی تمرکز می‌کنند حال آنکه این کتاب بر آن است تا چنین شیوه‌های سنتی نگرش به هنر و نوشتن درباره آن را مورد چالش قرار دهد. از این روی دینا آرنولد کوشیده است تا در این اثر خود نمونه‌هایی را به عنوان مثال و نماد برگزیند که به لحظات تاریخی و فرهنگهای متفاوت تعلق دارند، هر چند این نمونه‌ها به "هنر نخبه" تعلق دارند یعنی آن دسته از آثار هنری که معمولاً در موزه‌ها و گالریها یافت می‌شوند.

مؤلف بحث خود را در این کتاب با طرح این پرسش بنیادین آغاز کرده است که "تاریخ هنر چیست؟" و از این منظر بر آن است تا میان تاریخ هنر از یک سو و درک و نقد هنر از سوی دیگر تمایز قائل شده و دامنه گسترده‌ای از مصنوعات را مورد بررسی قرار دهد که در این حوزه دخیلند و نشان دهد که این آثار چگونه در طول تاریخ تغییر کرده‌اند.

وی در فصل دوم به بررسی تأثیر متقابل زبان و تصویر پرداخته و نشان می‌دهد که کتابهای تاریخ هنر چگونه نوشته شده‌اند و چه تأثیری بر خود هنر و تاریخ هنر گذاشته‌اند. اهمیت گالریها و موزه‌ها یا به طور کلی، شیوه‌های عرضه تاریخ هنر، موضوع فصل سوم است که شمایی از گسترش مجموعه‌ها، از گنجینه‌های حاصل از کنجکاویها گرفته تا حامیان و مجموعه‌داران خصوصی و غیرخصوصی امروزی را در بر می‌گیرد.

فصل چهارم این کتاب به رابطه هنر و تفکر اختصاص دارد و تأثیر مکاتب مختلف فلسفی و نظریه روانکاوی بر شیوه‌های تفکر درباره تاریخ هنر و نقش، معنا و تفسیر هنر را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این فصل اندیشه‌های متفکران مهمی چون هگل، مارکس، فروید، فوکو ودریدا به اختصار مطرح شده تا نشان داده شود که چگونه این متفکران با تاریخ هنر ارتباط برقرار کرده و چگونه آرای آنان به ظهور بررسیهای اجتماعی از تاریخ هنر و برداشتهای فمینیستی از آن منجر شده است.

پنجمین فصل کتاب به بررسی معنا در هنر، به ویژه به کیفیت و انواع بازنمایی و کاربرد شمایل‌نگاری یا نمادگرایی در آثار هنری در طول تاریخ می‌پردازد و در نهایت فصل ششم از رسانه‌ها و تکنیکهای مختلف آفرینش آثار هنری بحث کرده است.

گفتنی است در زمینه هنر، همه مجموعه آثار دکتر محمد مددپور و دکتر حسن بلخاری و کتابهای زیر در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
هنر برای حقیقت
هنر اسلامی
تحلیلی بر نگاه امام به هنر و رسانه
هنر اسلامی
اورنگ: مجموعه مفالات درباره مبانی نظری هنر
سرگذشت هنر در تمدن اسلامی (موسیقی و معماری)
حکمت انسی و زیباشناسی عرفانی هنر اسلامی
آشنایی با فلسفه هنر
رسالت امام جمعه و کاربرد هنر در تبلیغ
راز و رمز هنر دینی: مقالات ارائه شده در اولین کنفرانس بین المللی هنر دینی تهران، آبان 1374
شهود و شیدایی؛ تاملاتی در باب فلسفه هنر و نسبت دین، عرفان، اخلاق و هنر
هنر قدسی
آیه نور و هنر
هنر دینی: واکاوی هنر در قلمرو مکتب
هنر باید متعالی باشد: هنر و هنرمند در بیان رهبر معظم انقلاب
آشنایی با آرای متفکران درباره هنر - پنج جلد
حکمت انسی و زیبایی شناسی عرفانی هنر اسلامی

پنجشنبه 26 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط