loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره پنچم دو ماهنامه «هابیل» منتشر شد

ماره جدید نشریه هابیل در اقدامی ابتکاری به بحث و بررسی پیرامون نظام وظیفه و خدمت سربازی پرداخته است.

پنچمین شماره دو ماهنامه فرهنگی سیاسی هابیل، پیرامون تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر شد.

«زندگی با ارواح» و «فرنگ در برابر فرهنگ» را در ابتدای این شماره می خوانید.

«این جاده یک طرفه نیست»، «(عنوان) بُود نمک چِش مکتوب سر به مُهر»، «تفکر؛ نقطه آغاز پژوهش ناب جنگ»، «واژه شناخت؛ بررسی نوع واژه سازی، واژه یابی، واژه گزینی، واژه چینی در آثار علی رضا کمری»، «پیوسته گی جنگ، تاریخ و انقلاب در زبان انسان بسیجی»، «آرما هفت: شاخه های یک درخت ایم»، «جامعه شعر یا شعر جامعه»، «رزمنده، رزمنده است»، «اگر بادی که آمده، بگذارد»، «باد فرشته گون؛ باد دیوگون»، «هم صدا با حلق اسماعیل»، مطالب متنوعی است که بخش «پرونده ای برای علی رضا کمری و پژوهش جنگ» گنجانده شده است.
در قسمتی از این بخش مجله می خوانید: «باید توجه کرد که جنگ ایران و عراق جنگ به ما هو جنگ نبود. گویی قرار نبود که ایران واقعا جنگ کند. این را هم به استناد آمارها می گویم. محسن رضایی گفته است از مجموع امکانات و قوای مملکت، در جنگ با عراق تنها چیزی حدود 12 تا 14 درصد خرج شده است. باز ایشان در جایی دیگر و در اشکال به دولت میر حسین موسوی گفته است که دولت می خواست مردم زندگی کنند، یک جنگی هم کنارش باشد. یعنی بنا نبود کشور با حیثیات کل و با تمامی امکانات به تمام معنا وارد جنگ شود. در یکی دو سال گذشته اظهار نظرهای متعددی راجع به این موضوع شده است.»

«افتاء با کراوات سفید»، «جهان جنسی مؤمنان معذب»، «امرجنسی و مسأله حاکمیت»، «پاسخی به شبهات مقاله فرهنگ علمایی و سیاست حجاب در ایران»، «مغالطه، تفسیر به رأی و برخورد غیر علمی و غیر فنی با مسأله حجاب»، «حیات خلوت» را در بخش ترازوی نقد می خوانید.

هابیل در بخش پاطوق این شماره به بحث و بررسی پیرامون نظام وظیفه و خدمت سربازی پرداخته که شامل مطالب متنوع ذیل می شود: «رساله در باب نظم، مدرنیته و خدمت سربازی»، «انباشت تاریخی یک مسأله اعتباری»، «سربازی و قواعد زندگی در یک جامعه»، «جامعه شناسی خودمانی دوران سربازی»، «ما همه در بند تو ایم»، «سربازی و مسأله فقدان فلسفه»، «نهاد سربازی؛ ناپاره وجودی در شهر خدا»، «تک نگاشت های یک سرباز در دوره آموزشی»، «اجباری و ملالت های آن»، «آن سه رقم کذایی»، «یک قفس بزرگ»، «جعبه سیاه» و «نهضت ملی لیسانسه های تایپیست و مسأله ای به نام سرباز ـ داماد».

در قسمتی از این بخش با عنوان جامعه شنانسی خودمانی دوران سربازی می خوانید: « تنها هستم پس...
کم تر پیش می آید که سربازی با دوستان اش به خدمت اعزام شود. همین نبود آشنا باعث می شود که افراد برخی تمایلات درونی خود را که پیش تر به هر دلیل محیطی (هنجارهای گروه دوستان یا خانواده) نتوانسته اند بروز دهند، در خدمت نشان دهند. این تمایلات را با تأمل می توان در یک طیف نمایش داد. طیفی که یک سر آن گرایش به فعالیت های مذهبی، میانه آن اعتدال (با تسامح در انتخاب لغت) و آن سوی آن انحراف است. نماز خوان شدن کسانی که اهل نماز نیستند و حتی آن را در خدمت می آموزند، مذهبی هایی که از بعضی گرایش های مذهبی خود کناره می گیرند و سربازانی که در خدمت، سیگاری یا گرفتار مسایل جنسی می شوند نمونه هایی از این دسته در طیف هستند.»

شماره پنچم دو ماهنامه هابیل به صاحب امتیازی و مدیر مسؤولی مجتبی شاه مرادی خرداد و تیر 1390 در 132 صفحه و با قیمت 2000 تومان منتشر شده است.

این نشریه در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 27 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط