loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سازمان روحانیت شیعه در عصر رضاشاه پهلوی

یکی از عرصه‌های مطالعاتی جوامع شیعی، سازمان روحانیت شیعه است. مطالعه تاریخ معاصر ایران این نکته را به‌خوبی نشان می‌دهد که ایران در یکی دو قرن اخیر همواره صحنه درگیری‌ها و تغییرات اجتماعی فراوان و روحانیت به عنوان تأثیرگزارترین و مؤثرترین قشر در این جریان‌ها به شمار می‌رفته است.

در دوره اول پهلوی، بیشترین تلاش در جهت مقابله و محدود سازی نقش روحانیت در عرصه‌های اجتماعی صورت پذیرفته است. در کتاب «سازمان روحانیت شیعه در عصر رضاشاه پهلوی» تلاش شده اولاً وضعیت ایران در دوره پیش از پهلوی به خوبی توصیف شود و ثانیاً نوسازی‌های مورد نظر حاکمیت آن دوره در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، آموزشی، نظامی و اداری که عمدتاً‌ در جهت مقابله با نقش روحانیت بوده تبیین گردد. در این بخش نیز ابتدا تأثیر این نوسازی‌ها بر سازمان روحانیت و سپس راهبردهای گوناگون رضاشاه برای مقابله با سازمان روحانیت و در انتها، واکنش سازمان روحانیت به آن راهبردها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

این کتاب با راهنمایی دکتر محمود تقی‌زاده داوری، به قلم آقای امید بابایی نگاشته شده و در تابستان 1389 در 184 صفحه و قطع رقعی به قیمت 22000 ریال از سوی مؤسسه شیعه‌شناسی به زیور طبع آراسته و روانه بازار کتاب شده است.

دوشنبه 30 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط