loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب تونس به روایت استاد هادوی تهرانی

نویسندگان مرتبط : مهدی هادوی تهرانی | راشد الغنوشی

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به اینکه کشور تونس یکی از مستعمرات فرانسه محسوب می‌شد افزودند: اگرچه مردم تونس توانستند استعمار کهن را کنار بزنند، اما اکنون در دام استعمار نو افتاده‌اند.
استاد هادوی تهرانی در ابتدای دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به تشریح وضعیت فرهنگی، سیاسی، اجتماعی تونس پرداخته و وظایف حوزه‌های علمیه را در شرایط فعلی چنین تشریح کردند:

تونس و شرایط فرهنگی
وی بیان داشت: برخلاف فضاسازی رسانه‌ای که از وضعیت کشور تونس ارائه می‌شود، این کشور در یک فضای پر التهاب و پر آشوب نیست و فقط در پایتخت و یک شهر دیگر تظاهرات برگزار می‌شود.
استاد دروس خارج فقه و اصول افزودند: خیابان مرکزی پایتخت این کشور شاهد اعتراضات است؛ مثلا جمعه گذشته به دلیل سخنرانی وزیر کشور، بعد از نماز جمعه راهپیمایی برگزار شد که البته نیروهای امنیتی آن را سرکوب کردند.
ایشان اظهار داشتند: اتفاقی که در تونس افتاده است برای مردم این کشور غیر منتظره است زیرا انقلاب آنها خیلی زود به پیروزی رسید و دلیل آن فرار زود هنگام بن علی بود، این موجب شده تا مردم در بهت به سر ببرند و اندیشمندان تونسی در وضعیت حیرت فکری باشند.
استاد هادوی با اشاره به اینکه دیوار نوشته های کمی در شهرهای تونس وجود دارد، بیان داشت: در اندک شعارهایی که باقی مانده است برکناری بن علی تا سال 2014 یک ایده آل معرفی شده بود.

تونس و شرایط سیاسی
وی در تبیین شرایط سیاسی کشور تونس اظهار داشت: این کشور دچار یک التهاب سیاسی شدید است و امور در این کشور به دست دولت انتقالی رتق و فتق می شود.
این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به اینکه دولت انتقالی به دلیل اینکه برای رفتن آمده است، گفت: این دولت برای ثابت نگاه داشتن وضعیت فعلی تلاش می‌کند.
وی افزود: در روزهای اخیر تحرکاتی مبنی بر ضرب و جرح خبرنگاران و بستن دفاتر خبرگزاری ها از سوی وزیر کشور انجام شد که موج اعتراض شدید مردم را به همراه داشت و به احتمال زیاد او برکنار خواهد شد.

تونس و جریان‌های فکری
استاد هادوی تهرانی در ادامه با اشاره به وضعیت فکری و فرهنگی در کشور تونس اظهار داشت: یک گروه تندرو در این کشور قائل است که همه همکاران با دولت سابق باید حذف شوند که این ایده به دلیل تبعات منفی که در حذف نیروها دارد، در مردم ترس ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه جریان های اسلامی در این کشور از قدرت خوبی برخوردار هستند، ادامه داد: این جریان ها از لحاظ سیاسی موقعیت خوبی دارند اما نگرانی اصلی، نفوذ جریان های افراطی است که با کمک نیروهای سعودی در مراکز عمومی و خصوصی فعال شده‌اند.
استاد هادوی تهرانی افزودند: نیروهای تندروی اسلامی اگرچه از جمعیت کمی برخوردار هستند اما از نظر مادی توسط دولت سعودی حمایت می شوند و امکانات خوبی دارند.
وی ابراز داشت: با توجه به اینکه تونس به آزادی رسیده است و خفقان دوره بن‌علی را کنار زده است، ترس از نفوذ جریان های تندروی مذهبی و ایجاد حکومت های بسته ای همچون طالبان وجود دارد.
رئیس موسسه رواق حکمت بر وجود جریان‌های اسلام‌گرای معتدل در این کشور اشاره داست و افزود: لکن چون ساختار قانونی تونس، حزبی است فقط اشخاص می‌توانند در لیست احزاب در انتخابات شرکت کنند.
وی ادامه داد: تونس یکی از مستعمرات فرانسه محسوب می‌شد و اگرچه مردم تونس توانستند استعمار کهن را کنار زنند اما اکنون در دام استعمار نو هستند.
استاد هادوی تهرانی گفت: امروز استعمار سیاسی به استعمار فرهنگی تبدیل شده و البته استعمار فرهنگی بی شک در سیاست هم تاثیر‌گذار است.
همچنین بیان داشت: استعمارگران به ظاهر دست از مردم برداشته‌اند اما هنوز حضور پرنفوذی در این کشور دارند.
وی افزود: گرچه زبان اول این کشور، عربی است، اما تا حدود هفتاد درصد آن با کلمات فرانسوی مخلوط شده است و زبان دوم آنها هم فرانسوی است.
این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار داشت: به لحاظ فرهنگی این کشور دارای فرهنگی فرانسوی است و بسیاری از آنچه که در پاریس دیده می شود در شهرهای بزرگ این کشور مشهود است.
استاد هادوی تهرانی با اشاره به اینکه جنبش مردمی تونس یک نهضت علیه ظلم و ستم بود، ادامه داد: امروز مردم آزاد شده‌اند و هرکس بر طبق عقیده و سلیقه خود عمل می‌کند و البته گرایش به اسلام رشد یافته است.
وی با اشاره به سفر پنج سال پیش خود به این کشور اظهار داشت: امروز گیت‌های فرودگاهی این کشور شاهد بانوانی است که حجاب اسلامی را برای خود برگزیده‌اند، در حالی که در سفر قبلی این گونه نبود.
ایشان با اشاره به دیدارش با رییس دانشگاه الزیتونه تونس فرمود: حضوز زنان محجبه و برگزاری نماز جماعت در این دانشگاه علائمی آشکار از گرایش به اسلام است.

اندیشه جدایی دین از سیاست در تونس دیده می شود
استاد هادوی تهارنی با اشاره به اینکه مسجد الزیتونه یکی از بزرگترین حوزه‌های علمیه در زمان‌های گذشته بوده است و از نظر زمانی بر دانشگاه الازهر مصر تقدم دارد، ادامه داد: در سفر قبلی، اثری از برگزاری نماز جماعت در این مسجد برزگ نبود اما امروز آن گونه برای اقامه نماز ازدحام می شد که صفوف نماز به بیرون مسجد کشیده می‌شد.
وی افزود: نماز جمعه در مرکز شهر آن قدر شلوغ بود که مردم ایستاده بودند و در بین خطبه ها مجبور شدند درب‌های مصلی را ببندند.
ایشان با اشاره به اینکه فکر جدایی دین از سیاست به صورت عملی در این کشور وجود دارد، ادامه داد: در خطبه‌های نماز جمعه این کشور به غیر از آقای عبدالوهاب فتو، فرد دیگری خطبه سیاسی نمی‌خواند و خطیب آن روز جمعه هم با وجود آنکه قرار بر تظاهرات بود، از مسائل سیاسی و اجتماعی دم نزد.
رئیس مؤسسه رواق حکمت ادامه داد: شرایط به گونه ای بود که حتی یک بار هم در درون مسجد شعار داده نشد و جمعیت بعد از فاصله گرفتن از مسجد، شعارهای اعتراضی را شروع کردند.

نیازمند نگاه‌های دقیق‌تر به اوضاع جهانی هستیم
استاد هادوی تهرانی به تشریح با‌یسته‌های اثرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحولات تونس پرداخت و بیان داشت: یکی از مشکلاتی که ما به طور عمومی در کشور و به صورت خاص در حوزه علمیه داریم، عدم آشنایی با فضای کشورهای دیگر است و اینکه از زاویه دید خودمان به دنیا نگاه می‌کنیم.
وی ادامه داد: تونس دارای بافتی فرهنگی فرانسوی است و امروز مردم پس از چهل سال آزادی را تجربه می کنند و قطعا در این بین رسانه ها نقش موثری دارند.

انتقال تجربه های ایران اسلامی به تونس راهگشا است
این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان داشت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور دیده نمی شود یعنی رسانه های غربی و عربی تقریبا کاری به ایران ندارند مگر یک اتفاقی بیفتد که بزرگ‌نمایی آن به نفع آنها باشد.
وی با اشاره به اینکه، آشنایی فرهیختگان کشورهای غربی با مسائل ایران جزئی است، گفت: در دیداری که با جمعی از فارسی آموزان داشتم، این افراد که دارای مقاطع علمی بالایی بودند و حتی برخی از آنها از مسؤولان احزاب بودند، با مسائل مربوط به ایران آشنایی کافی نداشتند.
استاد هادوی بیان داشت: یکی از ضرورت های امروز، گسترانیدن زاویه دید است تا بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم.
وی افزود: امروز وضعیت کلی جامعه تونس همانند اوایل انقلاب اسلامی ایران است و نگرانی ها و التهاب های فراوانی در آن وجود داشت.
ایشان اظهار داشت: آنچه امروز راهگشای تونس است انتقال تجربیات انقلاب اسلامی به این کشور است.
استاد هادوی تهرانی با اشاره به اینکه در مستندسازی موفقیت های انقلاب اسلامی ایران موفق نبوده‌ایم، ادامه داد: لازم است آنچه تا به حال تدوین شده است به زبان عربی ترجمه شود.
وی ادامه داد: به سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس بارها گفتم که باید قانون اساسی ایران در این کشور پخش شود تا مردم ببینند چگونه ایران بین اسلام و مقتضیات دنیای مدرن جمع کرده است.
ایشان با تاکید بر اینکه انتقال دستاوردهای ایران اسلامی کمک موثری به کشور تونس می‌کند، گفت: متاسفانه سفیر گفت در تماس با وزارت خارجه به او گفته اند که ترجمه عربی قانون اساسی را در اختیار ندارند؛ در حالی که من ترجمه قانون اساسی ایران را به زبان های عربی و انگلیسی دیده‌ام.
این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: نباید توقع داشته باشیم که مردم تونس از همان الگوهای ما پیروی کنند زیرا آنها را به شدت از ایران ترسانده‌اند.

سلفی ها در تونس در حال فعالیت هستند
استاد هادوی تهرانی با اشاره به این که در جامعه تونس مردم دارای طبیعتی معتدل و میان رو هستند، ادامه داد: به شکل معمولی نباید مجالی برای فعالیت های سلفی های تندرو در این کشور وجود داشته باشد اما این گروه از قبل دارای فعالیت هایی بوده است که در این زمان آنها را تشدید کرده است.
وی افزود: مردم تونس بسیار علاقه‌مند به اسلام هستند، استقبال از نماز جمعه در کشوری که به سبک کشورهای غربی یکشنبه‌ها تعطیل است، نشان بارز دلبستگی آنها به آموزه‌های اسلامی است.
رئیس مؤسسه رواق حکمت اظهار داشت: تونس دارای شرایط پیچیده‌ای است که اگر مسائل با درایت به پیش نرود، نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.
استاد هادوی تهرانی در پایان بیان داشت: برای بسط فرهنگ اهلبیت(ع) و انتشار مدل انقلاب اسلامی باید طلاب حوزه های علمیه به زبان عربی مسلط شوند و از اندیشه های بازدارنده غیر عقلانی پرهیز کرد.

حرکت مردم تونس با روحیه اسلامی شکل گرفت
آیت‌الله هادوی تهرانی، رئیس مؤسسه رواق حکمت در گفت‌وگو با ندای انقلاب، با اشاره به سفر اخیر خویش به تونس، به بیان برخی از مشاهدات و برداشت‌هایش از وضعیت مردم این کشور بعد از سقوط بن علی دیکتاتور حاکم پرداخت.
وی افزود: این سفر من به تونس دومین سفر بود؛ پیش از انقلاب این کشور حدود 5 سال پیش نیز سفری به این کشور داشتم، در آن زمان فضای خفقان شدید و نظام پلیسی وحشتناکی حاکم بود به شکلی که اجازه طرح کوچکترین مطلبی که احتمال ضرر برای حکومت داشت، داده نمی‌شد. در آن دوران درایام رحلت امام(ره) که به انجا سفر کرده‌ بودم و در جمع اندیشمندان و نویسندگان واساتید دانشگاه‌های این کشورسخنرانی داشتم، به من گفته شده بود که هیچ سخنی از امام وانقلاب مطرح نشود وگرنه پلیس به آن نشست حمله می‌کند. در این نشست یکی از اساتید درباره عرفان حضرت امام(ره) سؤال کرد که بعد از آن جو جلسه تا حدی ملتهب شد و فردای آن روز سؤال‌کننده دستگیر شد.
هادوی تهرانی اضافه کرد: همان سال علی رغم فعالیت‌های ضد اسلامی دولت تونس، شاهد علاقه جوانان تونسی به اسلام بودم و متوجه شدم که زیر آن پوسته غیر دینی تونس یک علاقه دینی نهفته است و امسال که به این کشور سفر کردم، شاهد بودم که در فضای آزادی که امروز فراهم شده، در کشوری که زمانی حجاب تنها در شهرهای کوچک و زنان سالخورده دیده می‌شود، در شهرهای بزرگ و زنان ودختران تحصیلکرده و دانشگاهی توسته یافته است و امروز نمازهای جماعت که در آن دوران رونقی نداشت، به شکل گسترده با حضور پرشور مردم برپا می‌شود و نمازها جمعه نیز شاهد حضور گسترده مردم مسلمان تونس است.
این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تأکید کرد: علاقه‌ای که امروز به دین در تونس مشاهده می‌کنیم، نشان می‌دهد که حرکت مردم این کشور به تعبیر اندیشمندان تونسی، با یک روحیه اسلامی صورت گرفته است و آزادی که امروز در این کشور فراهم شده، مجال بروز و ظهور این ایمان اسلامی را فراهم کرده است و بنا به گفته یکی از اساتید و متفکران این کشور ظاهر تونس در آینده به شکل کامل‌تری اسلامی خواهد شد.
رئیس مؤسسه رواق حکمت یادآور شد: البته باید توجه داشته باشیم فرهنگ عمومی مردم در تونس به دلیل استعمار طولانی فرانسه و ادامه این استعمار در قالب استعمار فرهنگی، فرهنگی غیر دینی بوده و مردم این کشور با روحیه سکولار تربیت شده‌اند، ولی همین مردم به محض اینکه آزادی یافتند، اشتیاق خود را به دین نشان دادند.
استاد هادوی تهرانی درباره نگاه مردم تونس به انقلاب اسلامی اظهار کرد: اندیشمندان و روشنفکران این کشور از گذشته با حضرت امام(ره) آشنا بودند و حتی 5 سال پیش در آن خفقان، با تعابیر مختلف ارادت خود را به بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ابراز می‌کردند ولی در سطح عامه مردم، متأسفانه به دلیل فعالیت‌های رسانه‌های مختلف علیه جمهوری اسلامی، سعی شده وحشتی از جمهوری اسلامی در اذهان عمومی ایجاد شود و این تصور در برخی وجود دارد که در ایران یک اسلام افراطی و تنگ‌نظر حکومت می‌کند که توضیح واقعیت‌های ایران برای مردم این کشور بسیار جذاب است و تجربه این سفر نشان داد وقتی برای آن‌ها تبیین شود که ما چگونه توانسته‌ایم ارزش‌های اسلامی را در یک حکومت مدرن و امروزی تحقق بخشیم و توانسته‌ایم عملا مسئله همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب اسلامی وبلکه ادیان مختلف را در داخل ایران قانونمند کنیم، برای آن‌ها این تجربه بسیار جذاب است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از وظایف رسانه‌های ما این است که تجربیات انقلاب اسلامی رابه ویژه در حوزه قانونگذاری به مردم تونس منتقل کنند؛ چرا که این کشور در آستانه انتخابات مجلس مؤسسان قانون اساسی است و حوادث این کشور بسیار شبیه اتفاقات روز‌های نخست انقلاب اسلامی ایران است و قطعا انتقال تجربه انقلاب اسلامی به تونس برای آن‌ها الهام‌بخش خواهد بود و برای آن‌ها و این اشتیاق هم در مردم این کشور وجود دارد.

منبع: سایت استاد هادوی تهرانی
http://www.hadavi.info/fa

دوشنبه 30 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط