loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

یادنامه علامه فضلالله(ره) در راهست

نویسندگان مرتبط : سید محمدحسین فضل الله

پژوهشگر حوزه دین و مسایل جهان اسلام در حال تدوین کتابی با عنوان «یادنامه علامه فضل‏الله(ره)» است که پیبش‌بینی می‌کند به مناسبت نخستین سالگرد رحلت این اندیشمند و چهره سیاسی مبارزه با صهیونیسم تا اواخر تابستان سال جاری منتشر شود.

یاسر عسگری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به مظلومیت علامه سیدمحمدحسین فضل‌الله، روحانی اهل قلم و مبارز که همچنان ناشناخته باقی ماند، عنوان داشت: از آنجایی که تالیف این اثر یکی از دغدغه‌های شخصی‌ام بود و پیش‌بینی می‌کنم تالیف آن تا یک ماه آینده به پایان رسد، هنوز درباره چاپ و نشر آن با موسسه یا مرکز خاصی رایزنی نکرده‌ام.

وی تجلیل از شخصیت علامه فضل‏الله به عنوان یکی از علمای برجسته جهان اسلام و متفکری نواندیش را از جمله اهداف نگارش این اثر یاد کرد و گفت: این اثر، نخستین دفتر از این یادنامه دو جلدی است که به گردآوری آرای عده‌ای از استادان و صاحب‌نظران این عرصه اختصاص دارد. در دفتر دوم، گفت‌وگوهای بیشتری برای ارایه معرفی دقیق‌تر از این اندیشمند با شاگردان، مسولان دفاتر شرعی و تبلیغی وی و سایر نزدیکان این روحانی انجام خواهد شد.

عسگری یادآور شد: دفتر نخست این یادنامه از پنج بخش تشکیل شده است. بخش نخست به زندگینامه، گزیده دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین کتاب‏شناسی علامه فضل‏الله(ره) اختصاص دارد.

نویسنده این کتاب اظهار داشت: بخش دوم به گفت‌وگوهایی با صاحب‌نظران، شخصیت‏های سیاسی و دینی و همچنین نزدیکان علامه فضل‏الله(ره) می‏پردازد. مقالات و یادداشت‏هایی درباره سیره علمی و عملی علامه فضل‏الله(ره) از نویسندگان مختلف در بخش سوم جای دارد. بخش بعدی یادنامه به نظرات و بیانیه‎های شخصیت‏ها و گروه‌های سیاسی و دینی جهان اسلام پس از رحلت این متفکر مجاهد نواندیش توجه می‌کند. در بخش پایانی نیز، گزیده تصاویر و آثار مهم این شخصیت برجسته و عالم مجاهد ارایه و معرفی خواهند شد.

علامه فضل الله، روحانی برجسته لبنانی و متفکر نواندیشی بود که سال گذشته از دنیا رفت. وی علاوه بر فعالیت‏های اسلامی ـ فرهنگی در جهان اسلام و ایجاد مراکز آکادمیک و حرفه‌ای،‌ موسسات بهداشتی و پزشکی، موسسات رسانه‌ای، دفاتر شرعی و تبلیغ و استفتائات شرعی دایر کرد.

در زمینه‌ مسایل اجتماعی توجه ویژه‌ای به مساله ایتام و محرومان داشت و موسسات خیریه مختلفی توسط وی برای رسیدگی به وضعیت فقرا، درماندگان و معلولان ایجاد شد. علاوه بر این، باید به متن کتاب‌های فقهی، اسلامی، سیاسی، برپایی همایش‌های متعدد، سخنرانی‌های فراوان و بیان خطبه‌های نماز جمعه به عنوان آثار بر جای مانده از او اشاره کرد.

ارایه الگویی اسلامی پویا و فعال، مبارزه بی امان با صهیونیسم و نظام سلطه و همچنین مردم‏گرایی و محروم نوازی، از وجوه بارز این شخصیت بزرگ به شمار می‏آیند.

علامه فضل‏الله از معماران بزرگ تقریب مذاهب اسلامی و حامیان برجسته انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام به شمار می‌آمد و همواره ضمن ارادت به امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب، بر ضرورت دفاع از جمهوری اسلامی در قبال نظام سلطه تأکید داشت. این روحانی برجسته لبنان همواره تأکید داشت که انقلاب اسلامی ایران، نماد آرزوهای همه آزادگان در لبنان و جهان است.

این یادنامه، آشنایی اجمالی با اندیشه و عمل علامه فضل‏الله محسوب می‌شود و ادای دین کوچکی به پاس یک عمر مجاهدت اوست.

دفتر نخست «یادنامه علامه فضل الله» در حجم تقریبی 350 صفحه و قطع رقعی تا اواخر تابستان سال جاری منتشر می‌شود. هنوز ناشر آن به صورت قطعی، مشخص نشده است.

یکشنبه 5 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط