loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بهشتی دیروز؛ بهشتی امروز

نویسندگان مرتبط : سید محمد حسینی بهشتی | بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید دکتر بهشتی

بهشتی دیروز علیه التقاط و تحجر علم منطق و عدالت را در دست گرفت و با صلابت، تشکیلات نظام اسلامی را طراحی کرده و قوه عاقله را به نحو شایسته در خدمت انقلاب اسلامی قرار داد و به راستی چه کسی جز بهشتی امروز مورد بیشترین بعض و حقد دشمنان بهشتی دیروز قرار گرفته است؟

اندکی از بهشتی دیروز؛
تاریخ انقلاب اسلامی ثابت کرده که پیوند جریان نفوذی با جریان نفاق، دردانه‌هایی از فرزندان انقلاب خمینی(ره) را هدف قرار داده تا مسیر پرشتاب حرکت انقلابی در بستر اسلام ناب محمدی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) متوقف شده و یا حداقل با کندی مواجه شود.
جریان نفوذی با گرا دادن به جریان خط نفاق، هسته‌هایی از موثرین روند حرکت متعالی ملت را نشانه گرفتند که انصافا به عنوان مدیران پر امید انقلاب امام (ره) و مردم معرفی شده و در برهه‌های تاریخی تاثیرگذاری جدی در دست‌یابی ملت به افق‌ها ایفا نموده بودند.
بی‌شک یکی از قله‌های این هدف‌گذاری "بهشتی " مظلوم ما بود. او که با بنیان‌های اعتقادی اصیل اسلامی و درون مایه‌های جدی انقلابی، خاری در چشم معاندان اسلام ناب بود ،مظلوم زیست و مظلوم هم به شهادت رسید.

شهید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی را بدون تردید می‌‌توان یکی از افراد حلقه اول اطراف امام راحل (ره) بر شمرد؛ حلقه‌‌ای که متشکل از شهید مطهری، شهید بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای، حجت‌الاسلام سید احمد خمینی و .... بوده و بلافاصله پس از ارشادات امام امت، روند انقلاب اسلامی در داخل ایران را به پیش می‌بردند. در این بین تقسیم کاری تیزبینانه صورت پذیرفته بود که در یک سوی آن شهید مطهری وظیفه تئوریزه کردن پایه‌های فکری و ایدئولوژیک انقلاب را بر عهده داشت؛ آیت‌الله خامنه‌ای مسئولیت ابلاغ سیاست‌های انقلابی به جامعه را بر دوش گرفته بود، مرحوم حجت‌الاسلام سید احمد خمینی مسئولیت حفظ جان و مراقبت از سلامت امام راحل (ره) در برابر سد حملات کینه توزانه دشمنان و نیز پیغام رسانی نسبت به اوامر و دستورات امام راحل (ره) را عهده دار بود . در این میان شهید مظلوم آیت‌الله دکتر بهشتی نیز مسئولیت کادر سازی از نیروهای خوش افق برای آینده نظام اسلامی را برعهده داشت. چنین بود که آیت‌الله بهشتی به همراه آیت‌الله مصباح یزدی، شهید آیت الله قدوسی و آیت‌آلله جنتی با تاسیس مدرسه حقانی و برخی دیگر از موسسات فرهنگی- فکری، در این رابطه عمق آینده‌نگری خود نسبت به فردای انقلاب اسلامی را به نمایش گذارد.

شهید بهشتی علاوه بر این از دو خصوصیت تیزبینی نسبت به کژ روی و انحراف و مدیریت قوی و کار تشکیلاتی منسجم و قوی برخوردار بود. به حدی که وی نوک پیکان جریان نفوذی و نفاق پس از شهید مطهری و آیت‌الله خامنه‌ای به شمار می‌رفت. روز شمار هدف گیری این بزرگان توسط جریان‌های منحرف نیز از همین واقعیت حکایت می‌کند ؛چنانچه شهید مطهری در اردیبهشت ،58 آیت‌الله خامنه‌ای در 6 تیر 60 و شهید بهشتی در 7 تیرماه سال 60 مورد تهاجم تروریستی شبکه نفوذ و حلقه نفاق قرار گرفتند.

همچنین قدرت مدیریت چالاک ، ضربتی و انقلابی شهید بهشتی چنان بود که چه در ایام قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن، ایشان به عنوان رکن مدیریت انقلابی، مسئولیت‌های کلان را بر عهده گرفته و به خوبی از پس آن بر می‌آمد. مسئولیت ستاد استقبال از امام راحل(ره) در بهمن 57، اداره مجلس خبرگان قانون اساسی در سال 58 و ریاست حزب جمهوری اسلامی تا سال 60 به همراه تاسیس نهاد قوه قضائیه پس از فروپاشی نظام قضایی طاغوت، از جمله شواهد این ادعاست.

در این بین شاید بتوان برجسته‌ترین خدمت شهید بهشتی به انقلاب اسلامی را بصیرت و قدرت والای مدیریت او در اداره مجلس خبرگان قانون اساسی برشمرد. مجلسی که گرچه نامدارانی از علما و فضلای صاحب فتوا و کرسی علم و تهذیب و فقاهت در آن حضور داشتند اما تابلو دارانی از جریانات غیر اصیل انقلابی نیز به طور واضح و عیان در آن مجلس عضو بوده و با تاثیرگذاری خود در صدد گنجاندن انحراف در قانون اساسی کشورمان بودند.

ایستادگی عقلانیت مدار شهید بهشتی در برابر انحرافات درون مجلس خبرگان قانون اساسی، اهتمام وی در جانمایی اصل "ولایت فقیه" در درون قانون اساسی و شکل دهی منطقی به شیرازه این قانون محکم و صاحب منزلت، دقیقا وظیفه‌ای الهی بود که تنها او می‌توانست از پس آن برآید و شاید چنین صلابت و مسئولیت پذیری بود که وی را هدف تیغ نفاق قرار داد.
بهشتی، اندکی قبل از انفجار بوی عطر آگینی از جنت استشمام کرد. او در جلسه حزب جمهوری اسلامی به یکباره سخنان معمول خود را قطع کرد و به دوستانش گفت: رفقا!‌بوی بهشت می‌آید... شما آنرا متوجه می‌شوید؟ ... و فرشتگان بهشتی را بهشتی کردند...

اندکی از بهشتی امروز؛

مظلومیت و تابناکی چهره شهید مظلوم بهشتی آنچنان بود که پس از شهادت او پرده نفاق بر زمین افتاد و او در بلندای تاریخ، به عنوان سمبل مظلومیت، صلابت، اقتدار و بصیرت مطرح شد.
همچنین بود که پس از او کسانی کوشیدند تا به شباهت‌سازی میان خود و ایشان روی آورده و سعی نمودند تا در این محل از قرابت‌های نسبی خود با وی گرفته تا قرابت‌های بعید با او را دستمایه این شباهت آفرینی خود قرار دهند.

یکی بدلیل آنکه چند صباحی شهید بهشتی را در اروپا دیده بود بی‌آنکه انگیزه اصلی خود از سفر به اروپا را بیان کند و بگوید که ارتباط با لژهای اصلی فراماسونری را در دستور کار خود داشته، خود را منتسب به آن بزرگوار ساخته و بدین شیوه‌ها توانست دو دوره متمادی سکان یکی از اصلی‌ترین نهادهای اجرایی کشور را از آن خود نماید. دیگری نیز به دلیل چند روز همکاری با وی، بدون آنکه توصیه‌های بهشتی در زمینه حمایت از ولایت فقیه و مبارزه بی‌امان با امریکا و اشرافیت را نصب‌العین خود قرار دهد، در فیلم تبلیغاتی انتخاباتی خود، به قرینه‌سازی میان خود و بهشتی دست زد و آن متملق منحرف دیگر نیز اخیرا بی‌آنکه به موارد متعدد رویارویی صریح و حساسیت شهید بهشتی با انحراف در زمان خود بپردازد، برای کسب وجهه، شخصیتی دیگر را که بر انحراف اطرافیان خود چشم بسته، بهشتی معرفی نموده است.

آن یکی نیز بی‌آنکه نشانی از پدر را درون خود جستجو نماید، به طراحی براندازی نظامی که قطرات پاک خون پدر خود و پدران دیگر برای آبیاری هزینه شده بود اهتمام ورزید و تنها به خاطر انتساب نام خانوادگی، به قرینه‌پردازی میان خود و شهید مظلوم امت پرداخت.
اما به واقع کدامین شخصیت بی‌ادعا بیشترین قرابت عملی با بهشتی دارد؟ پاسخ به این پرسش با تعقیب کدهایی از زندگی پربار شهید بهشتی میسر خواهد بود. کدهای مزبور در برش‌های مختلف زندگی شهید بهشتی قابل رؤیت است؛ بهشتی اهل مجامله، مداهنه و مماشات با دشمن نبود، او دشمن را به خوبی می‌شناخت و در برابر او سخت می‌ایستاد. صراحتا می گفت به امریکا بگویید از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر! و امروز چه کسی جز رهبر معظم انقلاب اسلامی - دام ظله - علمدار مبارزه با استکبار جهانی و آمریکا در داخل و خارج از کشور است؟

بهشتی با توشه ای عظیم از فقه و فراست معنوی، جریان انحراف از خط ولایت فقیه را جریان سازشکار با دشمن می‌شمرد و از همین رو بود که مورد هجمه روانی و عملیاتی آنان قرار گرفت؛ بهشتی به خاطر ایستادگی و عدم مسامحه در برابر انحراف حذف شد و امروز چه کسی جز مقام معظم رهبری - مدظله - در برابر انحرافات از اصول و مبانی انقلابی روشنگرانه و فقاهت گون، سینه سپر کرده و با صراحت اعلام می‌دارد که حاضر به باج دهی به دشمنان نبوده و انحراف انقلاب را تحمل نخواهد کرد؟
بهشتی مظلوم است، مظلوم زیست، و خار چشم دشمنان بود؛ او با ساده زیستی مثال زدنی مورد هجمه معاندان زرسالار و اشرافی‌گران تجمل پرست بود و چه کسی امروز ساده زیست‌تر و مردمی‌تر از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای - دامت برکاته - در میان مسئولین می‌توان جستجو کرد؟

بهشتی علیه التقاط و تحجر علم منطق و عدالت را در دست گرفت و با صلابت، تشکیلات نظام اسلامی را طراحی کرده و قوه عاقله را به نحو شایسته در خدمت انقلاب اسلامی قرار داد و امروزه چه کسی دشمن ستیزتر، پر صلابت‌تر، منطقی‌تر، تشکیلاتی‌تر، با برنامه‌تر و دلسوزتر به انقلاب اسلامی و مردم جز سکاندار تیزبین و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌توان یافت؟ به راستی چه کسی جز ایشان مورد بیشترین بعض و حقد دشمنان بهشتی دیروز قرار گرفته است؟
دشمن، بهشتی دیروز را از ما گرفت؛ بهشتی امروز اما مظلوم‌تر از بهشتی دیروز است و بی‌شک شکرانه برخورداری جامعه از بهشتی امروز، حمایت و حرکت در خط مقتدای مظلوم و مقتدر جامعه است؛ خداوند وجود نازنینش را از بلایا مصمون فرماید.

یادداشت از:محمد سعید ذاکری
منبع: خبرگزاری فارس

سه‌شنبه 7 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط