loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپ کتاب «فمینیسم، شکست افسانه آزادی زنان»

نویسندگان مرتبط : نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

چاپ نخست کتاب «فمینیسم، شکست افسانه آزادی زنان»(جلد دوم) گردآوری و تنظیم شده از سوی دبیرخانه دومین همایش مسائل زنان با همکاری مرکز پژوهش‌های صدا و سیما، توسط معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هدف از نگارش این اثر واکاوی جنبش فمینیسم و پیامدهای آن در غرب و شاید لزوم نگاه عمیق و دقیق، به علت شکل‌گیری این گرایشات در کشورهای اسلامی به ویژه در ایران اسلامی با عنوان «فمینیسم اسلامی» است، جنبش‌هایی که مدعی نجات زنان در تداوم اهدای آزادی و استقلال غربی به زنان‌اند.

مقدمه‌ای بر فمینیسم
در روند شکل‌گیری تفکرات بعد از عصر رنسانس در غرب که مبتنی بر اصالت انسان و کنار نهادن دین بود، مکاتب زیادی شکل گرفتند که ریشه تمامی آن بر اساس تفکر لیبرالیستی و آزادیخواهی، منهای رویکرد دینی بود. همچنین در تداوم تطورات فکری غرب طی قرون اخیر، جنبش‌های مختلفی در راستای آزاده خواهی شکل گرفتند. از جمله این جنبش‌ها حرکت فعالان برای احقاق حقوق زنان بود که در قرن‌های 18 و 19 رخ نمود و در دهه‌های آخر قرن بیستم به عنوان «جنبش فمینیسم» از طرف هواداران آن نام گرفت. در نتیجه این جنبش، تاثیر فرهنگی فاحشی در جهان غرب پدید آمد و دیگر کشورهای جهان نیز از این تاثیرات بی‌بهره نماندند.

فمینیسم، جنبش یا نظریه‌ای در عصر مدرن است که در غرب پس از رنسانس و عصر روشنگری، بر مبنای اومانیسم، لیبرالیسم و سکولاریسم شکل گرفت و هدف خود را احقاق حقوق ضایع شده زنان می‌داند. اگرچه بنابر نظر بسیاری، ارایه تعریف جامع و مانع از فمینیسم، به دلیل عدم انسجام در انواع گرایشات میسر نیست.

در اکثریت نوشته‌ها، آغاز فمینیسم مصادف با فعالیت جنبش زنان در فرانسه به ویژه بعد از انتشار بیانیه معروف «مری ولستون کرافت» تحت عنوان «استیفای حقوق زنان» عنوان می‌شود؛ اگرچه قبل از بیانه کرافت در فرانسه، اعتراضات مختلفی به صورت پراکنده در مقابل بی‌عدالتی در خانواده و اجتماع توسط زنان صورت می‌گرفتند، اما نقطه شکل‌گیری فمینیسم در غرب، این بیانیه و فعالیت‌های مشابه آزادیخواهی در آمریکا، انگلستان، روسیه و... است.

انقلاب فرانسه در 1789 میلادی و انقلاب آمریکا در سال 1776 میلادی و جنبش الغای برده‌داری (1848-1820 میلادی) در آمریکا با ورود تفکرات فرقه «کوئیکرها» بستر رشد و توسعه اندیشه ضدبرده‌داری و دفاع از حقوق زنان و همچنین فمینیسم مذهبی با صبغه کوئیکوری فراهم شد. کوئیکرها یا انجمن دوستان، گروهی صلح‌طلب منشعب از جناح چپ پروتستان‌ها بودند که در خلال ریاست جمهوری کرامول
(1658-1653 میلادی) به رهبری جورج فاکس (1691-1624میلادی) در انگلستان ظاهر و در نهایت سرکوب شدند.

انقلاب صنعتی نیز به نوبه خود در شتاب‌بخشی به این جنبش نقش بسزایی داشت. «ویل دورانت» در کتاب «لذات فلسفه» در صفحه 151 می‌گوید: «نخستین قدم برای آزادی مادربزرگ‌ها قانون 1882 است، به موجب این قانون زنان بریتانیای کبیر پس از آن امتیاز بی‌سابقه‌ای پیدا کردند یعنی حق نگه داشتن درآمد خود. این قانون اخلاقی و مسیحی را کارخانه‌داران مجلس عوام وضع کردند تا بتوانند زنان انگلستان را به کارخانه‌ها بکشانند.» از آن سال تاکنون سودجوئی مقاومت‌ناپذیری آنان را از بندگی و جان کندن در خانه رهانیده و گرفتار بندگی و جان کندن در مغازه و کارخانه کرده است.

استثمار زنان یا مردان استثمارگر؟
کسانی که آزادی زن را از پیامدهای انقلاب صنعتی در غرب می‌دانند، معتقدند که نخستین مرحله تغییر منزلت زن، حذف موانع حقوقی و قانونی با کنار زدن عرف، عادت و آموزه‌های دینی برگرفته از مسیحیت قرون وسطی برای مشارکت اجتماعی زنان، حاصل این انقلاب است که مصادف با آغاز عصر مدرن در غرب می‌شود.

در نگاه فعالان جنبش زنان در شکل رادیکالی برای دست‌یابی به برابری زن و مرد به این معتقدند که حق زنان با عقب نگه‌داشته شدن توسط مردان در طول تاریخ ضایع شده است. به همین دلیل بود که فمینیسم در روند رشد خود و با شعار «برابری جنسیتی» منجر به افراط‌گرایی شد.

کتاب حاضر در شش فصل، ضمن تاریخچه تشکیل فمینیسم، به اثبات می‌رساند که زنان، خود بزرگترین قربانی آن محسوب می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «فمینیسم، شکست افسانه آزادی زنان» (جلد دوم) در شمارگان 2000 نسخه و 351 صفحه راهی بازار نشر شد.

در زمینه نقد فمنیسم کتابهای فراوانی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 11 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط