loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «عقلانیت جعفری» نوشته استاد حکیمی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی

مدیر علمی انتشارات دلیل‌ما از نشر کتاب «عقلانیت جعفری(کتاب اول)» نوشته محمدرضا حکیمی خبر داد و گفت: این اثر مجموعه مقالاتی درباره مکتب تفکیک را دربر دارد که ضمن بیان هدف این مکتب، به اهمیت کسب معارف و شناخت بنیادین اعتقاد می‌پردازد.

فرید مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: این مکتب بر شناخت بنیادین اعتقاد از طریق قرآن و معصومین(ع) تاکید دارد. نخستین مقاله این نوشتار با عنوان «عقلانیت جعفری» شرحی بر تفاوت میان عقلانیت وحیانی و عقلانیت فلسفی ارسطویی است و یادآور می‌شود که عقل بدون کمک تعالیم معصوم(ع) نمی‌تواند راه به جایی برد.

وی درباره «تألّه قرآنی در بیان الفرقان» که از دیگر مطالب این نوشتار به شمار می‌آید، تصریح کرد: این مقاله در 55 گفتار کوتاه تفاوت «خداگرایی الهی و قرآنی» و «خداگرایی فلسفی و زمینی» را بیان می‌کند و بر این نکته که پس از نزول قرآن، حکمت تنها نزد معصومین(ع) است، تاکید دارد. این مقاله کتاب «بیان الفرقان» اثر مرحوم علامه قزوینی را بهترین کتاب در بیان فرق بین مبانی قرآنی و غیر قرآنی می‌داند.

مسعودی «حکمت قرآنی و فلسفی یونانی» که در این اثر به آن توجه شده است را یادنامه‌ای درباره مرحوم آیت‌الله میرزا جواد آقا تهرانی برشمرد و گفت: مولف اثر در این زمینه عقاید آیت‌الله تهرانی را در جبهه نظری با محور تشریح قرآن و معارف شناختی و جبهه عملی با محور زهد و تزکیه بیان می‌کند. تبیین برخی اقدامات وی در روشنگری نسل جدید و دیدگاه انقلابی از دیگر مطالب جالب توجه این بخش‌اند.

پژوهشگر حوزه دین درباره مقاله چهارم که «مبانی تفسیر در مکتب تفکیک» نام گرفته است، گفت: این مقاله پس از توجه به امور مهم در اهمیت تفسیر و توجه به دیدگاه قرآن و پیامبر(ص) به روشن‌سازی آیات متشابه از طریق معارف معصومین(ع) توجه دارد.

مدیر علمی انتشارات دلیل‌ما «شأنیت قرآنی» را واپسین مقاله‌ای خواند که مخاطبان با آن مواجه می‌شوند و توضیح داد: در این بخش طی 76 گفتار کوتاه، مطالبی مبسوط در راستای تحلیل بی‌نیازی کامل مکتب قرآنی از مکتب‌ها و نحله‌های فکری و فلسفی بشری جای دارند. مولف ضرورت توجه به نگاه عالمان تفکیکی درباره قرآن را نیز عنوان می‌کند.

نخستین چاپ کتاب «عقلانیت جعفری(کتاب اول)» در 336 صفحه رقعی با جلد شومیز و بهای 50000 ریال به تازگی به چاپ رسیده است.

آثار استاد حکیمی از سوی انتشارات دلیل ما منتشر می شود که غالباً در فروشگاههای موسسه کتاب فردا و دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
150 سال تلاش خونین: مجموعه مقالات
ادبیات و تعهد در اسلام: بحث و نمونه
امام در عینیت جامعه
انذار: اقتباسی از "الحیاة"
بعثت، غدیر، عاشورا، مهدی: برای نوجوانان و جوانان
بیدارگران اقالیم قبله
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 1
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 2
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 3
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 4
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 5
ترجمه الحیاة، دایرة المعارفی اسلامی، علمی، پژوهشی که روش... جلد 6
جامعه سازی قرآنی
حماسه غدیر
خورشید مغرب
خورشید مغرب (خلاصه)
دانش مسلمین
سرود جهشها
سپیده باوران: مقالات
شرف الدین
عاشورا، مظلومیتی مضاعف
فریاد روزها
فیلسوف عدالت (نگرشی به زندگی علمی و عملی علامه حکیمی)
قصد و عدم وقوع (نامه ها)
قیام جاودانه
مرام جاودانه
میرحامد حسین
نان و کتاب
پیام جاودانه
کلام جاودانه
گزارش

سه‌شنبه 14 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط