loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«دین و دوران»؛ جستاری در اسلام‌شناسی مطهری

نویسندگان مرتبط : شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری

چاپ نخست کتاب «دین و دوران(جستاری در اسلام‌شناسی مرتضی مطهری)» تالیف علی‌اکبر احمدی از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر که مدخلی بر نظام فکری استاد شهید مرتضی مطهری است، به این پرسش محوری پاسخ می‌دهد که مطهری چگونه اسلام را با دنیای جدید و مقتضیات آن منطبق می‌شمارد و از سازگاری میان آن دو و بلکه از هدایت‌گری دین در دنیای نو سخن می‌گوید.

ناسازگاری «مذهب» با «دنیای نو» مساله‌ای است که موافقان و مخالفان بسیار به آن پرداخته و آن را مساله‌ای اساسی و به غایت شایسته تحقیق و تفکر دانسته‌اند. اسلام‌شناسی دیار ما هم از آن زمان که بدین مساله اقبالی جدی نشان داد، رنگی دیگر گرفت و به دوره‌ای دیگر وارد شد.

مرتضی مطهری (1298-1358) فیلسوف و اسلام‌شناسی است که در آثار متعدد خود نسبت میان «اسلام» و «دنیای جدید» را بررسی کرد و در این باب رایی در خور توجه و تامل دارد.

به نظر مطهری، اهمیت و حساسیت بیشتر این بحث برای اسلام از آن‌روست که این دین برای همه شوون زندگی آدمی، مقررات و قانون دارد و نیز مدعی جاودانگی چنان مقررات و قوانینی است.

به نظر می‌رسد حل این تضاد و ناسازگاری و پاسخ‌گویی به «مساله انعطاف و انطباق دین (و اسلام) با مقتضیات زمان و هماهنگی آن با قافله تمدن» را بتوان هدف و جهت اصلی در تفکر مطهری به شمار آورد، چرا که این مساله مهم‌ترین مساله‌ای است که ادیان و بالاخص اسلام در عصر حاضر با آن مواجه‌‌اند.

کتاب حاضر به طور کلی از دو بخش و یک نتیجه‌گیری فراهم آمده است؛ در بخش نخست، بر اساس این فرض که مطهری حل «مساله انطباق» را در گرو حل «مساله انحطاط» می‌داند، به تحلیل مطهری از «علل انحطاط مسلمین» پرداخته و تلقی و تفسیر رایج از تعالیم اسلامی را به همراه چگونگی شکل‌گیری و پیامدهای آن از دیدگاه مطهری بررسی کرده است.

بخش دوم، مقدمه‌ای است بر تحلیل خاص مطهری از آموزه‌های اسلامی و در آن به مفهوم «تحلیل مکتبی» از تعالیم مذکور، مبادی و برخی ابعاد مهم آن نوع تحلیل اشاره شده است.

البته شرح تفصیلی «تحلیل مکتبی» مطهری و نیز چگونگی مواجهه اسلام (به روایت مطهری) با دنیای جدید بر عهده دفترهای دیگر این مجموعه است.

چاپ نخست کتاب «دین و دوران(جستاری در اسلام‌شناسی مرتضی مطهری)» در شمارگان 2000 نسخه، 235 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شد.

چهارشنبه 15 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط