loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نصیری: علامه جوادی آملی مهجوریت‌ را قرآن‌ زدود

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی | علی نصیری

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با تأکید بر اینکه حوزه‌ها به برکت درس تفسیر آیت‌الله‌ جوادی آملی اهتمام جدی به تفسیر قرآن داشتند، گفت: ایشان با بیان درس‌های تفسیر در حوزه و با به عرصه اجتماع آوردن آن، تفسیر قرآن را از مهجوریت خارج کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ضمن بیان این مطلب درباره ابعاد علمی و شخصیتی آیت‌الله‌ جوادی آملی اظهار کرد: ایشان در حوزه عرفان و اخلاق نزد آیت‌الله الهی‌قمشه‌ای تلمذ کردند و در حوزه اخلاق، عرفان و ادبیات فوق‌العاده برجسته هستند و ما این تأثیر را در رویه نگاه آیت‌الله‌ جوادی آملی هم کاملا مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: ایشان در حوزه علمیه قم نزد آیت‌الله محقق داماد و در مباحث فلسفی و تفسیر نزد علامه طباطبایی تحصیل کردند، این‌ها توفیق الهی بوده که نصیب ایشان شده و توانستند از برجسته‌ترین چهره‌های عصر خودشان در حوزه‌های مختلف علوم عقلی و نقلی بهره‌مند شوند؛ بنابراین منظومه فکری ایشان با اساتید مختلفی شکل گرفته است.

مؤلف کتاب «رابطه قرآن و سنت» در ادامه سخنانش اظهار کرد: شخصیت دیگری که آیت‌الله‌ جوادی آملی از ایشان بهره‌مند شدند و هم در مباحث عقلی و هم در مباحث نقلی و به‌ویژه مسائل سیاسی و اجتماعی شخصیت برجسته و تأثیرگذاری هستند، حضرت امام خمینی(ره) است که می‌دانیم که ارادت ایشان به امام(ره) سال‌ها برقرار بوده و هست و بعد از رحلت امام(ره) هم برقرار است.

جنبه سیاسی و اجتماعی شخصیت آیت‌الله‌ جوادی آملی

وی با اشاره به جنبه سیاسی و اجتماعی شخصیت آیت‌الله‌ جوادی آملی اظهار کرد: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کار قضاوتی در شهر آمل مسئولیت داشتند و بعد هم در قم در سمت امام جمعه، عضو در مجالس و گروه‌های مختلف در عالی‌ترین سطح مشورتی، فکری و حمایت مادی و معنوی از انقلاب اسلامی بودند. یکی از رخدادهای مبارک ایام زندگی ایشان این بود که پیام و نامه حضرت امام(ره) را برای گورباچف بردند. این‌ها برخی از حوادث تابناک زندگی آیت‌الله‌ جوادی آملی است.

نصیری تأکید کرد: بنابراین به نظرم تأثیری که اساتید مختلف روی شکل‌گیری شخصیت آیت‌الله‌ جوادی آملی داشتند، اساسی و مهم است که نتیجه این شد که شخصیت ایشان از چنین جامعیتی برخوردار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: از شخصیت فردی ایشان و امتیازات شخصی ایشان هم نباید غافل شد، بنده مکرراً خدمت ایشان رسیدم. آیت‌الله جوادی آملی واقعا از چهره‌هایی است که بیش از آن‌که بخواهد بگوید، خودش پای‌بند است و به حرف و سخن خود عمل کرده است، تجسد و تجسم آموزه‌هایی است که به‌خوبی در قول ایشان وجود دارد و این مسئله کاملاً بر همه شاگردان ایشان محرز و ثابت است.

بُعد اخلاقی و سلوکی آیت‌الله‌ جوادی آملی

مؤلف کتاب «حدیث‌شناسی» با بیان این‌که کم هستند شخصیت‌هایی که در تمام ابعاد علمی، عملی، سیاسی و اجتماعی توفیقات فراوانی داشته باشند، تصریح کرد: انصافا گرچه بُعد علمی و اجتماعی ایشان بیشتر در جامعه شناخته می‌شود، اما بُعد اخلاقی و سلوکی آیت‌الله‌ جوادی آملی هم فوق‌العاده است. بدون تردید باید از ایشان به عنوان یکی از عارفان برجسته روزگار ما یاد کرد.

نویسنده کتاب «آشنایی با علوم حدیث» اذعان کرد: بُعد دیگری که در مورد ایشان قابل توجه است، روشی است که ایشان در کارهای پژوهشی دنبال کردند و آن این است که اولاً ایشان در عرضه آثار و اندیشه‌های خودشان شتاب نکردند. از دهه 60 به بعد، پس از چند دهه کار علمی ایشان به ارائه افکار و اندیشه‌های خودشان پرداختند. ایشان می‌گفتند که حضرت امیر(ع) تا زمانی که پیامبر(ص) زنده بودند، به خاطر احترامی که به پیامبر(ص) داشتند ایشان نه خطابه داشتند و نه خطبه و نه اظهار رأی و نظر. چنین صفتی در شخصیت ایشان هم وجود دارد. تا زمانی که اساتید ایشان در قید حیات بودند، ایشان خیلی بروز و ظهور نداشتند، اما بعد از وفات اساتید افکار و اندیشه‌هایشان به‌ پختگی و اتقان لازم می‌رسد، ایشان وارد این مسئله می‌شوند.

بُعد تفسیری شخصیت علمی آیت‌الله‌ جوادی آملی چشمگیر است

مؤلف کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتألهین» گفت: در دهه 60 و تا حدودی در دهه 70 مباحث تفسیر موضوعی ایشان سالیان سال از طریق تلویزیون پخش شد و مخاطبان را تغذیه کرد. در ادامه هم مباحث تفسیری ایشان پخش می‌شود که همچنان ادامه دارد. ایشان وقتی وارد عرصه تحقیق شدند، کارها را گروهی دنبال کردند، این کار باعث شد که شاگردان زیادی را تربیت کنند. فضلای زیادی در دو دهه اخیر در مرکز پژوهشی معارج یا بنیاد بین‌المللی اسراء مشغول به کار هستند و برآیند کارشان آثار مختلف تفسیری، معارفی، فلسفی و کلامی است.

این محقق علوم اسلامی اظهار کرد: غیر از اینکه این کار زمینه‌ای شد که آثار و اندیشه‌های ایشان وارد عرصه اجتماع شود، عده‌ زیادی از فضلا در همین حوزه تربیت شدند و رشد یافتند و همه آن‌ها در آینده چهره‌های تأثیرگذاری در عرصه‌های مختلف در اجتماع خواهند شد.

مدیر مؤسسه معارف وحی و خرد با بیان این‌که بُعد تفسیری شخصیت علمی آیت‌الله‌ جوادی آملی چشمگیر است، گفت: به نظرم این خدمت بزرگی است که خداوند در وجود ایشان قرار داد. کار تفسیری که ایشان سالیان سال است ادامه می‌دهند و درس تفسیری که در حوزه دارند، هر روز ادامه دارد و سالیان سال بهترین شاگردان را در این ارتباط پرورش می‌دهند و در واقع ایشان درس تفسیر را از انزوا و زاویه‌نشینی و نگاه جنبی خارج کردند.

نصیری در پایان سخنانش تأکید کرد: ایشان با بیان درس‌های تفسیر در حوزه و با به عرصه اجتماع کشاندن، آن‌را از مهجوریت خارج کردند. حوزه‌ها به برکت درس تفسیر ایشان، تفسیر قرآن را جدی گرفتند. مجموع این فعالیت‌های ایشان نشان می‌دهد که آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی را باید یکی از چهره‌های برجسته و برتر حوزه و تأثیرگذار بدانیم و افتخار حوزه تشیع هستند.

حجت‌الاسلام علی نصیری،ضمن بیان این مطلب درباره ابعاد علمی و شخصیتی علامه جوادی آملی گفت: آشنایی بنده با آیت‌ الله جوادی آملی به سال‌های 63 برمی‌گردد که در حوزه علمیه مشهد مشغول به تحصیل بودیم و تابستان‌ها ایشان به مشهد تشریف می‌آوردند و در دانشگاه علوم اسلامی رضوی که نزدیک حجره ما هم بود، مباحث تفسیری ارائه می‌کردند.

وی افزود: تفسیر سوره‌های «حشر» و «حدید» را از ایشان به خاطر دارم، از همان جا به ایشان علاقه و ارادت ویژه پیدا کردم. ایشان مناظره‌ای با آیت‌الله سیدان در زمینه مکتب تفکیک داشتند که بعدها متن پیاده شده این مناظره را مطالعه کردم که بسیار جالب و درس‌آموز بود.

مؤلف کتاب «رابطه قرآن و سنت» در ادامه سخنانش اظهار کرد: در بحث‌های تفسیری ایشان در مشهد، توجه و علاقه و زیست قرآنی ایشان را حس کردم که ایشان چقدر مثل استاد خودشان علامه طباطبایی هم قرآنی می‌اندیشند و هم قرآنی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که در مناظره‌ای که با آیت‌الله سیدان داشتند، بیشتر تحت تأثیر جنبه‌های اخلاقی ایشان قرار گرفتم، تصریح کرد: با این‌که در این مناظره فضل و علم ایشان کم نبود، اما در این بحث و گفت‌وگو میزان اخلاق، تواضع اخلاقی و علمی‌شان مشاهده می‌شود؛ وقتی که بحث و گفت‌وگوی ایشان با آیت‌الله سیدان چند جلسه ادامه پیدا کرد و ایشان برخی از اشکالاتی که آیت‌الله سیدان وارد کرده بودند و رویکرد فلسفی عرفانی به مباحث دین‌‌شناسی را پذیرفتند، این امر هم برای ما خیلی جالب بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه سخنانش اظهار کرد: تحت تأثیر همین عوامل علاقه‌مندی بنده به ایشان افزایش پیدا کرد تا این‌که به قم آمدم و سعی کردم که به طرقی به جلسات درس ایشان برسم و از محضر ایشان و کلاس‌های درس ایشان استفاده کنم؛ چه در جلسات تفسیری و چه درس‌های اخلاقی.

مؤلف کتاب «حدیث‌شناسی» با اشاره به این‌که این آشنایی با همکاری بنده با مؤسسه اسراء بیشتر و زمینه‌ای شد که بتوانم با دست‌نوشته‌ها و مطالب شفاهی ایشان در درس زمینه تحریف‌ناپذیری قرآن انس داشته باشم و با پیشنهادی که مؤسسه اسراء کرده بود، آن‌را در قالب کتاب تنظیم کردم و برای این‌ کار لازم شد که چند جلسه خدمت ایشان برسم.

وی افزود: مجموع این عوامل باعث شد که این ارادت افزایش پیدا کرد و به مناسبت‌های مختلف خدمت ایشان ‌‌‌رسیدم. بنده مکرر و به‌تازگی هم خدمت ایشان رسیدم و اذعان می‌کنم که ایشان یک شخصیت فوق‌العاده ممتاز و برجسته است و این مسئله باعث شده ارادت بنده به ایشان روز به روز افزوده شود.

نویسنده کتاب «آشنایی با علوم حدیث» با تأکید بر این‌که آیت‌الله‌ جوادی آملی می‌تواند یک الگوی بسیار موفق و برجسته‌ برای حوزه‌های علمیه باشد، گفت: به‌ویژه در دوره‌ای که حوزه‌ها در شرایط امروزی قرار نداشتند، ایشان توانستند به این مرحله علمی و اخلاقی برسند، حوزه‌ها در 50، 60 سال قبل در چنین شرایطی قرار نداشتند و به هر حال امروز مباحث تخصصی در حوزه وجود دارد و شرایط تحصیل فرق کرده که در گذشته چنین نبوده است.

مؤلف کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتألهین» اذعان کرد: آیت‌الله‌ جوادی آملی و امثال ایشان می‌توانند برای بسیاری از طلبه‌ها حجت باشند، آن‌هایی که گاهی از مشکلات و ضعف‌ها صحبت می‌کنند. با توجه به این‌که مشکلات، ضعف‌ها و سختی‌ها وجود دارد، اما اگر کسی همت شخصی والایی داشته باشد و تلاش، کوشش و برنامه‌ریزی کند و در راه کسب علم خالص باشد همه زمینه‌ها برای وی فراهم می‌شود.

نصیری با اشاره به تأثیرپذیری و بهره‌مندی آیت‌الله‌ جوادی آملی از اساتید بزرگوار معقول و منقول است، گفت: افزون بر استفاده از اساتید زادگاه خودشان ـ آمل ـ وقتی ایشان به حوزه علمیه تهران می‌آیند در مدرسه مروی از شخصیت جامعی مثل علامه شعرانی بهره‌مند می‌شوند که انصافا جامعیت علامه شعرانی در حوزه علوم معقول و منقول از آثار ایشان کاملا هویداست که آیت‌الله‌ جوادی آملی نیز چندین مقاله در مورد ایشان منتشر کردند که نشان می‌دهد که ایشان شخصیت فوق‌العاده و وزین اخلاقی بودند.

گفتنی است آثار زیر از این اندیشمند برجسته جهان اسلام در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
آوای توحید
ادب فنای مقربان جلد 3
ادب فنای مقربان جلد 4
ادب فنای مقربان جلد 5
ادب فنای مقربان جلد1
ادب فنای مقربان جلد2
امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) موجود موعود
انتظار بشر از دین
تفسیر انسان به انسان
حق و تکلیف در اسلام
حماسه و عرفان
حکمت عبادات
حکمت نظری و عملی در نهج البلاغه
حیات حقیقی انسان در قرآن
حیات عارفانه امام علی (ع)
رازهای نماز
زن در آینه جلال و جمال
شریعت در آینه معرفت
شمس الوحی تبریزی
شمیم ولایت
شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی
صهبای حج
صورت و سیرت انسان در قرآن
عصاره خلقت: درباره امام زمان علیه السلام
فلسفه حقوق بشر
تفسیر انسان به انسان
قرآن حکیم از منظر امام رضا (ع)
قرآن در نهج البلاغه
مبادی اخلاق در قرآن
مراحل اخلاق در قرآن
منزلت عقل در هندسه معرفت دینی
نزاهت قرآن از تحریف
نسبت دین و دنیا، بررسی و نقد نظریه سکولاریسم
ولایت در قرآن
پرسش ها و پاسخ ها -20 توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها
پیامبر رحمت

جمعه 17 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط