loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سرالصلوة» امام خمینی(ره) بازچاپ شد

نویسندگان مرتبط : موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)

«سرالصلوة» به قلم حضرت امام خمینی(ره) از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) بازچاپ شد.



به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) این اثر ارزشمند به قلم حضرت امام خمینی(س) به رشته تحریر درآمده است که ایشان این اثر را در سن 38 سالگی تألیف کرده‌اند.

این کتاب در گذشته توسط ناشران مختلف چاپ شده ولی به علت عدم دسترسی آنان به نسخه خطی کتاب، چاپ آن خالی از اشکال نبود. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به چاپ مناسب و منقح این اثر گرانسنگ همت گماشت و آن را پس از انجام مراحلی منتشر کرد.

این موسسه در آغاز، استنساخ و مقابله با نسخه خطی اصل را ملاک قرار داده و بعد از آن، استخراج منابع و تنظیم فهارس راهنما، ترجمه عبارات عربی شامل آیات، روایات و ...، ویرایش فنی، تدوین توضیحات، تنظیم پاورقی‌ها و... را لحاظ کرد.

مقدمه تفصیلی آیت‌الله جوادی آملی از دیگر ویژگی‌های اثر است که در ابتدای کتاب ذکر شده است.

کتاب در 2 مقاله با عنوان «مقدمات نماز» و «مقارنات نماز» تنظیم شده است. همچنین اثر در مجموع دارای 28 فصل است که برخی از موضوعات فصل‌ها عبارتند از: مقامات انسان و مراتب نماز، حضور قلب و مراتب آن، طهارت و مراتب آن، شرح روایت امام صادق (ع) درباره وضو، مکان مصلی، اسرار وقت، اسرار اذان و اقامه ، اسرار قیام و نیت ، اسرار رکوع و سجده و سر تشهد و سلام.

پیر جماران در ابتدای کتاب در گفت‌وگویی با پروردگار می‌فرمایند: «خداوندا مارا به صراط مستقیم انسانیت هدایت فرما و از جهل خودپسندی و ضلالت خودبینی مبرا کن و به محفل انس ارباب عروج روحانی و مقام قدس اصحاب قلوب عرفانی بار ده و حجاب‌های انانیت ظلمانی و انیت نورانی را از چشم بصیرت ما بر افکن تا به معراج حقیقی نماز اهل نیاز واصل گردیم.»

ایشان در ادامه می‌فرمایند: «از برای نماز مقامات و مراتبی است که در هر مرتبه ... با مرتبه دیگر بسیار فرق دارد... مادامی که انسان صورت انسان و انسان صوری است، نماز او نیز نماز صوری و صورت نماز است.... از آن حضرت رسول خدا(ص) حدیث شده: همانا دو نفر مرد از امت من می‌ایستند به نماز و رکوع و سجودشان یکی است و حال آنکه ما بین آنها مثل ما بین زمین و آسمان است... از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام حدیث است که: خوشا به حال آن کس که خالص کند برای خدا عبادت و دعا را و مشغول نشود قلب او به آنچه که می‌بیند چشم او و نسیان نکند ذکر خدا را به آنچه که گوشش می‌شنود و محزون نشود به آنچه که به غیر او عطا شود.

امام راحل (ره) در ادامه، برداشتی عارفانه از مراحل مختلف نماز ارائه می‌دهند. به عنوان نمونه، ایشان در ارتباط با سجده فرمودند: «سر برداشتن از سجده تا سلام که علامت ملاقات حضار و مراجعت از سفر است.»

و یا در جایی دیگر از اثر می‌خوانیم: «اهدنا ‌الصراط ‌المستقیم، رجوع به خود و حصول صحو بعد المحو است.... حق‌تعالی ستار عیوب بندگان است، ستاران را دوست دارد و از هتک ستور [عیوب] بیزار است. پس سالک الی‌الله ستار عیوب بندگان خدا است و عمر خود را در کشف ستر مردم تلف نکند.»

«سر الصلوة» در قطع وزیری، شامل متن حروفچینی و دستخط امام، در 5000 نسخه، به قیمت 4300 تومان توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بازچاپ شده است.

گفتنی است این کتاب و بقیه آثار ایشان در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 20 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط