loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حمید مولانا: رسانه‌ها باید مسجد محور شوند

نویسندگان مرتبط : حمید مولانا

حمید مولانا با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید مسجد محور شوند، هفت مفهوم اسلامی مؤثر و تعیین کننده در نظریه‌پردازی رسانه زمینه‌ساز را برشمرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پروفسور حمید مولانا در مراسم آغاز به کار هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در سالن همایشهای بین المللثی صدا وسیما گفت: رسانه ها در خلاء کار نمی کنند، در خود غرب به مدت دویست سال افکار مختلف این رسانه ها را تغذیه کرده است بنابراین پشت رسانه تفکرات مؤسسین آنها قرار دارد ، اگر آن افکار و ارزشها را تغییر ندهیم و اگر نظریه پردازی نکنیم اصلا موفق نمی شویم.

وی افزود: یکی از موارد ضروری در مقوله مهدویت اصلاح جامعه و گسترش کارهای دقیق و ساماندهی به امور جامعه در همه حوزه هاست در حکومت زمینه ساز ظهور یکی از وظایف ما این است که در دنیای امروز، اصلاح غفلتها است، چون کسانی که در امور تصمیم گیری می کنند دچار غفلت می شوند،. هیچکدام از جنگهای ویتنام، کره، افغانستان و غیره و لشکرکشیهایی که امروز در دنیا انجام می شود به سود آغاز کنندگان نبوده است پس چرا این اشتباهات را انجام می دهند و زیرساختهای اطلاعاتی آنها بر این غفلتها تأکید دارند؟ پاسخ این است که بسیاری از ما رجعت ابدی را فراموش می کنیم .

مولانا با تأکید بر جایگاه اخلاق و وجدان در مسائل اجتماعی تأکید کرد: ما نمی توانیم با رسانه های امروزی وظایف اصلی خود را به سرانجام برسانیم چون رسانه های جمعی و مدرن امروز سه نقش مهم را در همه جوامع انجام می دهند که ما باید بر این سه نقش تمرکز کنیم .

وی تأکید کرد: اولین نقش مهم رسانه تشکیلات و ساماندهی است، یعنی رسانه ها در ابتدا بدنبال بسیج تفکر عمومی هستند. دومین مسئله تعیین دستور روز است و سومین نقش انتقال فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر است. رسانه ها در تمام جوامع در خلأ عمل نمی کنند بنابراین ما باید بدنبال نظریه پردازی ارزشهای خود باشیم که از این طریق هدایت کننده رسانه ها باشند .

حمید مولانا یادآور شد: در غرب بر آزادی گوینده، پیام دهنده، نویسنده، سیاستمدار و غیره تأکید می شود در حالیکه حقوق و آزادی مخاطب را فراموش می کنند . آنها به تئوری پردازی رسانه های خود می پردازند، اگر ما می خواهیم یک رسانه زمینه ساز ظهور ایجادکنیم باید ارزشها را بدرستی بشناسیم .

وی با اشاره به جایگاه مفاهیم بیشمار اسلام در تدوین نظریه پردازی در حوزه رسانه زمینه ساز ظهور، هفت مفهوم توحید، تقوا، امر به معروف و نهی از منکر، امت اسلامی، امانت، عدالت و ولایت را مهمترین مفاهیمی دانست که می تواند ما را در این زمینه یاری کنند .

حمید مولانا در ادامه با ارائه پیشنهاداتی در تدوین نظریه پردازی رسانه های زمینه ساز ظهور یادآور شد: رسانه ها باید در راستای مفاهیم و ارزشهای اسلامی حرکت کنند به همین جهت مؤلفه های ارتباطات باید در سلسله ارتباطات انسانی ادغام شود و تا این ادغام صورت نگیرد هرگز موتور ارتباطات دینی به حرکت نمی افتد، در این رسانه ها باید تناقضات تقلیل یافته و در نهایت به صفر برسیم .

وی در ادامه یادآور شد: رسانه ها باید مشروعیت مقبولیت و محبوبیت را توأمان داشته باشند در غیراینصورت کارکردی نخواهند داشت .

مولانا گفت: همچنین رسانه ها باید در چارچوب ارزشها و اصول متن اسلامی مسجد محور باشند منظور از مسجد جنبه فیزیکی نیست بلکه از جنبه مسجدالنبی بودن است و آن محیطی که مالکیت و محتوا اخلاق حقوق و تولید و ... رسانه ها را به گونه ای مسجد محور می کند . متأسفانه برخی تنها به جنبه فیزیکی مسجد توجه دارند در حالیکه منظور من از مسجد این است که زیرساخت سرمایه داری رسانه ای به طریقی اسلامی شود و لازمه آن نظریه پردازی در تعلیم و تربیت در حوزه و دانشگاه است و در آینده نزدیک با این کارها به نتیجه خواهیم رسید .

جمعه 24 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط