loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

میرکیانی: فعالان عرصه‌ کتاب‌ برنامه‌ریزی درستی نداشته‌اند

محمد میرکیانی گفت: فعالان عرصه‌ی فرهنگ و کتاب‌ برنامه‌ریزی درستی انجام نداده‌اند. این نویسنده‌ی ادبیات کودک و نوجوان در پی بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی وضعیت نشر کتاب و کتاب‌خوانی، به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در همه‌جای دنیا به همان اندازه‌ای که رسانه‌های تصویری گسترش ‌می‌یابند، بهره‌گیری از کتاب‌ها نیز به مردم آموزش داده می‌شود؛ اما در کشور ما ضمن تحولات رسانه‌ها، بستری برای گسترش آثار مکتوب در بین زندگی مردم به وجود نیامده است.

او همچنین به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی سرانه‌ی مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اتفاقاتی که در حوزه‌ی رسانه‌ها، بخصوص رسانه‌های تصویری، در جامعه افتاده، حضور کتاب را کم‌رنگ جلوه داده است.

این نویسنده در ادامه عنوان کرد: ارائه‌ی بیلان هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. متأسفانه بخش معاونت فرهنگی فعال عمل نمی‌کند و حضور معاونت فرهنگی را در بخش کتاب‌خوانی احساس نمی‌کنیم. مردم باید احساس کنند بدون کتاب، زندگی برای‌شان سخت و دشوار است و این شعار نیست؛‌ واقعیتی است که شجاعانه آن را مطرح می‌کنم؛ چرا که هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد.

میرکیانی همچنین با اشاره به سخنان اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از دردها این است که مردم کتاب می‌خرند و نمی‌خوانند، اظهار کرد: اگر مردم کتاب می‌خریدند، این‌قدر تیراژها پایین نبود. همین که مردم کتاب را بخرند، نیز خوب است. تمام کسانی هم که اهل مطالعه هستند، کتاب را سطر به سطر نمی‌خوانند؛ بلکه بخشی از آن را مطالعه می‌کنند.

او سپس به مافیای نشر اشاره و عنوان کرد: مافیا همه‌جا هست؛ ولی هیچ‌گاه نباید ضعف‌مان در برنامه‌ریزی را تقصیر این‌ها بیندازیم.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد:‌ خیلی کتاب‌های ارزشمند هستند که چون به‌جا و به‌موقع به دست مخاطب نمی‌رسند، با ناکامی ناشران مواجه می‌شوند. باید تمام فعالیت‌های نشر را از جمله تولید،‌ توزیع و... به صورت موازی پی‌گیری کنیم.

او همچنین با اشاره به نمایشگاه کتاب گذشته، خاطرنشان کرد: ‌آیا نمایشگاه کتاب واقعا شبیه نمایشگاه کتاب بود؟ مردم به چه شوقی به آن‌جا می‌آمدند؛ اما جایی برای استراحت و یا نگه‌داری کودکان بود؟ وقتی ما مسؤولان پی‌گیری نمی‌کنیم، چقدر می‌توانیم ارزش کتاب را برای مردم تعریف کنیم؟ وقتی اهل مطالعه نیستیم، چگونه برای کتاب ارج و قرب قائل شویم؟ معلمان چقدر به مطالعه‌ی آزاد دانش‌آموزان اهمیت می‌دهند؟

میرکیانی تبلیغ در شأن کتاب را نقطه‌ی شروعی برای گسترش کتاب‌خوانی دانست و افزود: ‌اهل مطالعه باید امتیاز بیش‌تری نسبت به دیگران داشته باشند. وزارت ارشاد بانی اصلی این امر است؛ ولی کم‌کاری‌هایی در این زمینه حس می‌کنیم.

جمعه 7 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط