loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکیمی؛ تعالیم رضوی(ع) و معیارهای اقتصادی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی | محمد حکیمی

کتاب «معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(علیه‌السلام)» نوشته محمد حکیمی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد. اثر حاضر که برگرفته از جلدهای سوم تا ششم کتاب «الحیاة» محسوب می‌‌شود، شرح و تفسیری بر پاره‌ای از مسائل اقتصادی مطرح شده در آن است.

مطالب این کتاب به این نحو سامان یافته‌اند که نخست در هر بخش، کلام الهی امام رضا(ع) تشریح شده است. پس از آن، ریشه‌ها و خاستگاه اصلی کلام آن امام بزرگ، از قرآن کریم بررسی می‌شوند، زیرا که گفتار و کردار پیامبر و امامان(علیهم‌السلام) همگی با الهام از کتاب خداست و اقوال، افعال و احوال آنان بیانگر محتوای واقعی تفکر قرآنی و نشانگر حد و مرزهای دقیق آن است.

در این اثر برای تبیین نظرگاه‌های ویژه حضرت امام رضا(ع) به احادیث پیامبر اکرم(ص) و امامان(علیهم‌السلام) نیز رجوع شده است، زیرا مجموعه سخنان پیامبر و امامان(علیهم‌السلام) فرهنگ واحد و مکتب یگانه‌ای را عرضه می‌کند که هر کلام و سخن، اگرچه در فاصله زمانی مختلف و شرایط و اوضاع اجتماعی ـ سیاسی گوناگون گفته شده باشد، بیانگر یک جریان تعلیماتی و پرورشی منسجم و بهم پیوسته‌ای است که تفکیک بخش‌های آن، یادواره‌ای از دوره دیگر، ناممکن می‌نماید و این تفکیک به چارچوب‌ها و خطوط اصلی تفکر اسلام ناب محمدی و تعالیم علوی و رضوی زیان می‌رساند.

به عقیده نویسنده، «یگانگی در تعالیم نبوی و علوی، و نبوی و رضوی به این جهت است که پیامبر اکرم(ص)، از مکتب وحی و قرآن آموخته است، و امام علی(ع) و دیگر امامان(علیهم‌السلام) از مکتب پیامبر(ص). بنابراین همه از پیامبر و قرآن الهام گرفتند، و دانای حقیقی رموز و اسرار احکام و علل احکام قرآن، آنانند. گفتار و آموزش‌های آنان همه در یک جهت و یک مسیر است و برای تفسیر و تبیین اصول و فروع یک مکتب. بنابراین، چنانکه قید و تخصیص در سخن امامی، می‌تواند اطلاق و عموم سخن امام دیگر را تقیید کند یا تخصیص دهد، همچنین می‌تواند کلمات هر یک از امامان، در دوران بیش از 200 سال، شارح و بیانگر حد و مرز و چهارچوب و عمق و کلیت کلام امام دیگر باشد. اصل یاد شده در مبانی فرهنگ ما تردیدناپذیر است.»

در این کتاب برای تفسیر و تحلیل کلام امام رضا(ع) از کلمات پیامبر اکرم(ص) ‌که واسطه وحی و استاد اول این مکتب است‌ و کلمات امامان معصوم(علیهم‌السلام) بهره گرفته شده است.

مولف این اثر در مقدمه خود می‌نویسد: «این کتاب برگرفته‌ای است از جلدهای سوم تا ششم کتاب "الحیاة"، که مسائل مالی و سیاست اقتصادی اسلام در آن چهار جلد بررسی شده است. پس از گردآوری و تنظیم نهایی مسائل اقتصادی در آن کتاب، بررسی مجموعه گفتار امام رضا(ع) تقریبا به همان شیوه‌ها و معیارها، و تفسیر و تبیین‌ها انجام گرفت و به صورت کتاب حاضر عرضه گشت. بنابراین می‌توان این کتاب را شرح و تفسیری برای پاره‌ای از مسائل مطرح شده در "الحیاة" دانست؛ چنان که بیانگر سیاست اقتصادی و بسیاری از مسائل مالی‌ای است که در تعالیم و احادیث گوناگون امام بزرگ انسان، حضرت امام ابوالحسن علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آمده است.»

چاپ سوم کتاب «معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(ع)» در شمارگان 1000 نسخه، 452 صفحه و بهای 88000 ریال راهی بازار نشر شد.

شنبه 15 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط