loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی جریان غرب‌شناسی در ایران با حضور رهدار

نویسندگان مرتبط : احمد رهدار

جریان غرب‌شناسی در ایران معاصر توسط حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار، مدرس دانشگاه و ‌مدیر مؤسسه غرب‌شناسی «فتوح قم» در نشست «جریان‌شناسی غرب‌شناسی در ایران معاصر» در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد،‌ نحله‌ها و جریان‌های غرب‌شناسی را در ایران بعد از انقلاب اسلامی تحلیل کرد.

وی در این نشست اظهار کرد: صاحبان عقاید و مکتب‌های فکری در طول تاریخ از طریق باطل‌بودن جریان فکری مخالفان خود، خود را اثبات کردند و فضا را برای طرح اندیشه‌های خود گشودند. در صدر اسلام، این دین آسمانی با مکتب کفرانگیز و الحادی از یک سو و با ادیان آسمانی تحربف‌شده از سوی دیگر در مبارزه بود.

وی افزود: در قرون دوم تا پنجم، اسلام این چالش را با مکتب‌های فلسفی که از طریق ترجمه آثار یونانی وارد فضای فکری مسلمانان شد، داشت که البته حکمایی مانند فارابی توانستند از این دانش استفاده کنند و معارف اسلام را که بر پایه وحی است، تبیین کنند. در قرون بعدی نیز این چالش بین فرهنگ اقوام مهاجم به ایران وجود داشت.

حجت‌الاسلام رهدار خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت و مجال طرح سؤال و انتقاد به تمدن غربی فراهم نمی‌شد؛ زیرا در آن زمان فرهنگ غربی فرهنگ غالب در حاکمیت بود و فضا، فضای اسلامی نبود، اما بعد از انقلاب اسلامی این فرصت فراهم شد. دقیقاً به همین خاطر انتقادات کمونیست‌ها که خود در فرهنگ غربی بودند منجر به چالش کشیدن غرب نشد.

وی ضمن تاکید بر سه حوزه مهم در هر تمدن بشری تصریح کرد: برای مطالعه هر تمدن باید سه حوزه و سه دروازه مهم آن را که از سه حوزه فکری، حوزه ادبیات و هنر و تکنولوژی تشکیل می‌شود، مورد مطالعه قرار داد و ارتباط هر مؤلفه مورد بررسی را با سایر حوزه‌ها به‌روشنی مشخص کرد.

‌مدیر مؤسسه غرب‌شناسی «فتوح قم» عنوان کرد: نمی‌توان ادعای غرب‌شناسی و بررسی تمدن غربی را داشت در حالیکه ارتباط این سه حوزه را در تاریخ غرب با یکدیگر مشخص نکرد. به عبارت دیگر غرب‌شناسی با بررسی ناقص این حوزه‌های تمدنی، نه تنها شناخت کاملی را در بر ندارد بلکه خود به نوعی ترویج فرهنگ غربی و تبلیغات برای آن است.

وی ضمن تشریح رویکرد افراد و مؤسسات مختلف غرب‌شناسی در ایران و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: بیشتر موسسات علمی در این تلاش دارند که مبانی فکری و ایدئولوژیکی غرب را به دقت تبیین کنند و سپس از طریق نقد آن، ضعف این تفکر را نشان دهند. برخی از موسسات دیگر نیز که عمدتاً تشکل‌های دانشجویی هستند از طریق بررسی محصولات و خروجی‌های فرهنگی غرب این کار را انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام رهدار بیان کرد: گاهی هم اشخاصی به صورت مستقل کتاب‌هایی را تدوین می‌کنند که چون این حرکات مستمر نیست، نمی‌تواند باعث موج و جریان‌سازی شود که از این بین می‌توان به آثار شهید آوینی اشاره کرد. هرقدر که آثار غرب‌شناسی و پرسش از تمدن غربی بیشتر باشد، این تمدن بیشتر در موضع ضعف قرار می‌گیرد.

چهارشنبه 19 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط