loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار نردبان سعادت؛ برگرفته از معراج‌السعادة نراقی

چاپ نخست کتاب «نردبان سعادت (برگرفته از معراج‌السعادة علامه ملااحمد نراقی)» نوشته سید محمدرضا طباطبایی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر که تلخیص و تحریر کتاب «معراج‌السعادة» علامه ملااحمد نراقی است، به تبیین مسائل علم اخلاق می‌پردازد.

تهذیب نفوس و تربیت انسان‌ها، یکی از مهم‌ترین اهداف و خواسته‌های انبیا(علیهم‌السلام) به ویژه پیامبر اکرم(ص) و مکتب حیات‌بخش او یعنی دین مبین اسلام بوده‌است. قرآن مجید نیز می‌فرماید: «هو الذی بعث فی‌الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزیکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛ (جمعه، آیه 2)». در این آیه شریفه و آیات مشابه آن‌، خواندن آیات الهی بر مردم و تزکیه و تعلیم آنان از اهداف بعثت شمرده شده است.

در قرآن کریم همچنین آمده است: ‌«بسم‌الله الرحمن الرحیم* والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر؛ (عصر، آیات 1 تا 3)». در این سوره کوتاه، اما نغز و پرمعنا، هر انسانی که از ایمان راستین و عمل صالح و سفارش به حق و سفارش به صبر برخوردار نباشد، زیان‌کار دانسته شده است. منشا بسیاری از اعمال صالح، اخلاق نیکوست و هر یک از تواصی به حق و تواصی به صبر، هم نمونه‌ای از اخلاق نیک است و هم راهبردی به سوی بسیاری از خوبی‌های اخلاقی.

پیامبر اکرم اسلام(ص) فرموده است: «حسن‌الخق نصف‌الدین؛ اخلاق نیک نیمی از دین است». همچنین امیر مومنان(ع) نیز فرموده است:‌«عنوان صحیفة‌المومن حسن خلقه؛ پیشانی‌نامه عمل مومن، خوش اخلاقی اوست». امام صادق(ع) هم فرمودند: «هیچ زندگی‌ای گواراتر از خوش اخلاقی نیست.»

یکی از مهم‌ترین وظایفی که نظام و حکومت اسلامی برعهده دارد، تعلیم و تربیت و تهذیب نفوس انسان‌هاست. پیامبر اکرم(ص) فرموده است: «انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ من همانا برای تکمیل خوبی‌های اخلاقی برگزیده شده‌ام». امیر مومنان(ع) در سرآغاز دستورالعمل اعجاب‌انگیز حکومتی خود به مالک اشتر، تربیت مردم را یکی از چهار رکن اصلی برنامه‌های حاکم اسلامی برشمرده و فرموده است: «این دستورالعملی است که بنده خدا، امیر مومنان علی، مالک اشتر، پسر حارث را هنگامی که او را والی و حاکم مصر قرار داد، به آن مامور ساخت و آن عبارت است از: جمع‌آوری خراج مصر، جنگ با دشمنان، صالح ساختن و پرورش دادن مردم و آباد سازی کشور.»

معراج‌السعاده کتابی است در علم اخلاق اسلامی که از دیرباز به عنوان بهترین کتاب اخلاقی شناخته شده است. نویسنده معراج‌السعاده، علامه نام‌دار، ملااحمد نراقی، فرزند ملا محمدمهدی نراقی(ره) است که هر دو از دانشمندان بزرگ اسلام و شیعه‌اند. ملااحمد در سال 1185 هجری قمری در نراق کاشان به دنیا آمد و در سال 1245 چشم از این جهان فرو بست و در کنار آرامگاه پدر، در جوار مرقد امیر مومنان(ع) در نجف اشرف به خاک سپرده شد. او همانند پدرش علامه‌ای ذوالفنون و در رشته‌های گوناگون علوم اسلامی، صاحب‌نظر و دارای اثر و تالیف است.

ملااحمد نراقی، شاگرد بزرگانی از جمله سیدمهدی بحرالعلوم، شیخ جعفر کاشف‌الغطا و محمدباقر وحید بهبهانی است و استاد بزرگانی دیگر مانند شیخ مرتضی انصاری محسوب می‌شود. از مرحوم ملااحمد ـ‌که به او نراقی دوم گفته می‌شود‌ـ بیش از 20 اثر علمی پر ارزش برجای مانده است. یکی از آثار او «مستندالشیعه» است که خود به تنهایی در 19 مجلد به چاپ رسید. اثر مهم و معروف دیگر وی «معراج‌السعاده» نام دارد.

نراقی دوم، معراج‌السعاده را ـ‌آن‌چنان که خود می‌گوید‌ـ از کتاب جامع‌السعادات نراقی اول، برگرفته است. او می‌گوید: «چنین گوید احمدبن محمدمهدی‌بن ابی‌ذر که خالق عالم و آدم به مقتضای حکمت کامل و قدرت شامل خود، نوع انسان را این توان بخشیده که با تهذیب نفس در مسیر سعادت، گوی سبقت [را] از ملکوتیان برباید. بی‌شک، تهذیب نفس ‌ـ‌‌که همان دفع رذایل و کسب فضایل است‌ـ موقوف بر شناخت خوبی‌ها و بدی‌های اخلاقی و راه و رسم درمان دل و جان از امراض قلبی و روحی است و علمی که عهده‌دار بیان این امور است، "علم اخلاق" است. بهترین کتاب اخلاق به نظر من، کتاب جامع‌السعادات تالیف پدر بزرگوارم است و چون آن کتاب به زبان عربی است، لازم دیدم کتابی که خلاصه آن کتاب را به زبان فارسی بیان کند، بنویسم تا فارسی زبانان نیز بتوانند بهره ‌ببرند و این است آن کتاب و آن را معراج‌السعاده می‌نامم.»

بر اساس مطالب کتاب، مصنف گران‌قدر معراج‌السعاده هرچند از روی فروتنی و احترام به پدر، جامع‌السعادات را بهترین کتاب در علم اخلاق دانسته، اما می‌توان گفت معراج‌السعاده در بسیاری از موارد، بهتر از جامع‌السعادات به تبیین مسائل این علم می‌پردازد و از همین‌رو، بیش از آن کتاب مورد توجه علمای بزرگ قرار گرفته است.

معراج‌السعاده با همه ارج و اعتباری که دارد، از یک‌سو به برخی مباحث بیش از حوصله مخاطبان امروزی پرداخته و از سوی دیگر، از برخی موضوعات مهم مانند خانواده، جامعه و روابط اعضای آنها با یکدیگر، زود گذر کرده است.

کتاب حاضر در دو فصل سامان یافته است. «مقدمات و کلیات» و «فضایل و رذایل هر یک از قوا و راه کسب فضایل و دفع رذایل» عناوین فصول این اثرند.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام و اشعار نیز درج شده است.

چاپ نخست کتاب «نردبان سعادت (برگرفته از معراج‌السعادة علامه ملااحمد نراقی)» در شمارگان 2000 نسخه، 452 صفحه و بهای 68000 ریال راهی بازار نشر شده است.

جمعه 21 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط