loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به فعالیتهای مؤسسه فرهنگی بهداشت معنوی

نویسندگان مرتبط : حمیدرضا مظاهری سیف

مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی به وسیله تعدادی از طلاب، با هدف مواجهه فرهنگی با جنبش های معنوی نوپدید به عنوان یک سازمان مردم نهاد راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مؤسسه علمی فرهنگی بهداشت معنوی پس از حدود دو سال مباحثه، برگزاری جلسات هم اندیشی و تشکیل حلقه علمی تبلیغی، از سوی طلابی که دغدغه مشترکی در زمینه گسترش معنویت های نوظهور در کشور داشتند، در سال همت مضاعف و کار مضاعف، به عنوان یک سازمان مردم نهاد تأسیس شد.

ماموریت اصلی موسسه مواجهه فرهنگی با جنبش های معنوی نوپدید که اصطلاحا به آن«جمن» گفته می شود، ‌است.

همچنین،
- انصاف، صداقت، و خیرخواهی دربرنامه های انتقادی؛
- تأکید بر تولید دانش و کار با پشتوانه دانشی در رویارویی با کجروی های معنوی؛
- نگاه جهانی در مقابله با جنبش های معنوی نوین و تحلیل آن در چارچوب نظری استکبار فرهنگی؛
- پرهیز از اقدامات کوچک و موقت در برابر گستره فعالیت جنبش های معنوی نوپدید و اجرای برنامه های بزرگ، فراگیر و پایدار؛
- همراهی انتقاد و روشنگری با ارائه معنویت ناب اسلامی، پرهیز از رویکرد تدافعی و ارتباط نزدیک و انسجام میان کارهای گوناگون؛
از مهمترین مأموریت های تعریف شده برای این مؤسسه علمی و فرهنگی است.

چارت تشکیلاتی مؤسسه:

مؤسسه علمی و فرهنگی بهداشت معنوی از چهار بخش اصلی مرکز اطلاعات و پاسخگویی، مرکز مطالعات و تحقیقات، مرکز نوآوری های معنوی و مرکز تولیدات با هدف:

- ایجاد کانونی برای مطالعه و بررسی جنبش های معنوی نوظهور(جمن)؛
- به وجود آوردن مرجع پاسخگویی و مشاوره در زمینه جنبش های معنوی نوین؛
- گسترش گفتمان بهداشت معنوی در سطح عمومی و تخصصی؛
- تثبیت پارادایم مطالعات انتقادی در ارتباط با جنبش های معنوی نو پدید در محیط های علمی؛
- ایجاد نهضت مردمی مقابله با جنبش های معنوی نوظهور و گسترش شبکه بهداشت معنوی در سراسر کشور؛
- به کارگیری همه عوامل جامعه پذیری در جهت بازدارندگی در گرایش به معنویت نو ظهور؛
- استفاده از ظرفیت های ملی و جهانی برای رویارویی با جنبش های معنوی نوظهور؛
- تشکیل هسته های علمی و فرهنگی در سایر کشور های اسلامی،
تشکیل شده است.

مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی:

روشنگری پیشگیرانه و ارائه خدماتی نظیر مشاوره، پاسخگویی به پرسش ها و شبهات مطرح شده از سوی جنبش های معنوی نوظهور، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی و طراحی نمایشگاه مهمترین اهداف این مرکز است.

تدوین و طراحی نشریه چند رسانه ای«حقیقت» در قالب یک لوح فشرده، از تولیدات این مرکز است.

به دلیل نبود فضا و امکانات، بخش مشاوره این مرکز هنوز راه اندازی نشده است، اگر چه لازم است حداقل در شهرهای بزرگ، که در معرض هجوم فرقه ها قرار گرفته و فرقه ها توانسته اند افرادی را به سوی خود جذب کنند، مراکز مشاوره برای راهنمایی و نجات این افراد و نزدیکانشان ایجاد شود.

در بخش نمایشگاه، نمایشگاهی به منظور آشنایی و آگاهی بیشتر مردم از ماهیت فرقه های نوظهور و شیوه جذب و فعالیت آنان طراحی شده و در حال تکمیل است، این نمایشگاه ها به مردم کمک می کند با شناخت و آگاهی که کسب می کنند، مراقب باشند تا خودشان و اطرافیانشان در دام این انحرافات نیافتند.

سامانه پاسخگویی اینترنتی، یکی دیگر از بخش های مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی است که هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده است؛ اگر چه افراد می توانند با مراجعه به پایگاه های اینترنتی کارشناسان این مؤسسه پرسش های خود را مطرح کنند؛ که آن هم مشکلات خاص خود را دارد، به دلیل حجم زیاد سؤالات پاسخگویی به همه آنان ممکن نیست و زمان بسیاری را طلب می کند.

به نظر می رسد ایجاد زیر ساخت برای راه اندازی سامانه پاسخگویی بسیار ضروری است، زیرا متأسفانه با گذشت زمان طولانی از هجوم این فرقه ها، هیچ مرکزی پاسخگوی پرسش های مردم درباره فرقه های نوپدید نیست.

مرکز مطالعات و تحقیقات:

ساماندهی گروه های علمی و تولید دانش در جهت آسیب شناسی و مقابله عالمانه با جنبش های معنوی نوظهور هدف اصلی این مرکز است که با توسعه کتابخانه تخصصی، انجام پروژه ها و برگزاری نشست های علمی دنبال می شود.

آماده سازی بیش از چهل عنوان کتاب کوچک نقد جنبش های معنوی نوپدید و آماده سازی فصل نامه تخصصی معنویت، بخشی از تلاش ها و تحقیقات این مرکز است.

آماده سازی بانک ویژه محققان حوزه جنبش های معنوی نوپدید، از دیگر کارهای این مرکز است، در این بانک اطلاعاتی مقالات و دیگر تولیدات به صورت طبقه بندی شده به محققان عرضه خواهد شد.

مرکز تولیدات:

محصولات موسسه شامل کتاب ها، نرم افزارها ، نشریات و بروشورها در این مرکز تولید و عرضه می شود.

کیفیت تولید، توجه به نیازهای مخاطبان و مدیریت توزیع به منظور سهولت دسترسی به محصولات از مهمترین اهداف مرکز تولیدات است.

تا کنون 29 جلد از کتاب های کوچک نقد جنبش های معنوی نوپدید، از سوی این مرکز تولید و روانه بازار شده است.

مرکز نوآوری های معنوی:

این مرکز با نو آوری در محتوا و شیوه های ارائه معنویت اسلامی می کوشد تا زمینه های گسترش و نفوذ جنبش های معنوی نوظهور را محدود سازد و با ارائه جذاب و کارآمد معنویت اسلامی چشم اندازی نو به زندگی معنوی بگشاید.

بخش های معنویت کاربردی، هنر و ادبیات معنوی، نماد شناسی، مراقبه های قرآنی، معارف دعا و سبک زندگی از زیر مجموعه های مرکز نوآوری های معنوی است.

دفتر همکاری علمی و امور بین الملل:

این دفتر به منظور بررسی ابعاد موضوع عرفان های نوپدید، شناسایی افراد برجسته و مراکز فعال این حوزه در سطح جهانی راه اندازی شده است.

موضوع عرفان های نوپدید موضوعی نیست که تنها در کشور ماه به وجود آمده باشد، سابقه پدید آمدن این فرقه ها درکشو های دیگر بین پنجاه تا شصت سال است، دفتر همکاری علمی و امور بین الملل با مطالعه بر روی روش های شناخت و مقابله با این عرفان ها در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کند تا محققان این مؤسسه بتوانند از این اطلاعات به نحو شایسته استفاده کنند.

شایان ذکر است، علاقه مندان به کسب آگاهی بیشتر و همکاری با این مؤسسه می توانند به درگاه اینترنتی مؤسسه بهداشت معنوی به نشانی http://behdashtemanavi.com مراجعه کنند

جمعه 21 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط