loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آشنایی با دیدگاه‌های شهید بهشتی

نویسندگان مرتبط : سید محمد حسینی بهشتی

کتاب «گزیده‌ای از دیدگاه‌های شهید بهشتی» نوشته حسن اردشیری لاجیمی، تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، دیدگاه‌های کلامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شهید مظلوم، آیت‌الله دکتر بهشتی را با اقتباس از نوشته‌هایش پیش‌روی خواننده می‌گذارد.

از ویژگی‌ انسان‌های بزرگ که زندگی علمی و عملی‌شان جنبه‌های گسترده دارد، این است که دست‌یابی به شخصیت این‌گونه افراد و آگاهی از جنبه‌های گوناگون زندگی فکری آنان، کاری دشوار به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، هر فرد تنها به اندازه آشنایی خود با چنین افرادی می‌تواند از جنبه‌ای از جنبه‌های وجودی آنان آگاهی یابد.

شهید سیدمحمد حسینی بهشتی از جمله شخصیت‌های کم‌نظیر در دوران معاصر سرزمین ماست که در برهه‌ای خاص، بیشتر مردم با جنبه‌های ویژه‌ای از وجودش آشنا شدند. شهید بهشتی در کوران حوادث اول انقلاب، با خلق حماسه‌ای به یادماندنی و فراموش ناشدنی، راست‌قامتانه بر عقیده و اندیشه خویش پای فشرد و جاودانه تاریخ شد.

کتاب حاضر در چهار بخش، گزیده‌ای از دیدگاه‌های شهید بهشتی را مطرح می‌کند. فلسفه، سیاست و مدیریت، اقتصاد، و ارزش‌های اسلامی، عناوین بخش‌های این اثرند.

به عنوان نمونه، در بخش چهارم این کتاب، بحثی درباره «رهبری و ولایت فقیه» از منظر شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته است. آیت‌الله بهشتی در این‌باره می‌نویسد:‌ «اظهار نظر درباره مسائل فتوای دینی مربوط به امور اجتماعی و زندگی اجتماعی امت، تنها مرجع صلاحیت‌دارش رهبری است. شما در مسائل فردی، آزاد هستید. می‌توانید از هر مجتهد عادل برجسته که به نظر شما بهترین مجتهد است، تقلید کنید، ولی در مسائل اجتماعی یک مقام فقط در جامعه حق دارد اظهارنظر کند و جامعه می‌تواند فقط یک مقام را به رسمیت بشناسد، یک مرجع، یک ملجا و اگر آن مراجعی که در مسائل فردی مقلد این و آن هستند، فتوایشان در مسائل اجتماعی با این رهبر مخالفت داشته باشد، شما حق ندارید از فتوای آنها پیروی کنید.
انقلاب و خط انقلاب را امام و امت با هم مشخص می‌کنند. امت همراه با امام و امام نگران امت، امامی که رهبری‌اش با توجه هر چه تمام‌تر به کل این امت است. رهنمودهایش، با آگاهی‌ هر چه گسترده‌تر از خواست و بینش و برداشت امت، در ارتباط با اصول عالی اسلام است. شخص امام، جاودانی نیست، ولی نقش امام و نقش امامت باید در جامعه انقلابی اسلامی ما جاودانه بماند.

هرکسی در اظهار نظرش آزاد است، ولی نظر کسی در جامعه اسلامی و نظام اسلامی به عنوان نظر شاخص و نظر تعیین کننده و تشخیص جهت دهنده شناخته می‌شود که فقیه و مجتهد، عادل، با تقوا، شجاع و صریح و آگاه به زمان باشد.
... اصل ولایت فقیه در اسلام، تعارف نیست، [بلکه] یک اصل بنیادی در نظام اسلامی است.

جامعه ما، اگر بخواهد به راستی اسلامی بماند و اسلام اصیل بر آن حکومت کند، باید هم رهبری فقاهتی با فقیه باشد و هم رهبری ولایتی؛ یعنی باید نبض حکومت در دست فقیه باشد.

امام و رهبر در منطق اسلام و قرآن، کسی است که خودش پیشاپیش جمعیت حرکت می‌کند.
امام و امامت در نظام مدیریت جامعه ما اصل است و همه چیز دیگر باید در پرتو این اصل پرشمول در جای خودش شناخته شود و قرار گیرد.»

چاپ دوم کتاب «گزیده‌ای از دیدگاه‌های شهید بهشتی» در شمارگان 800 نسخه، 228 صفحه و بهای 32000 ریال راهی بازار نشر شد.

شنبه 22 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط