loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تبعیض، اقتصاد بد و جنگطلبی باعث آشوب انگلیس

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس اعلام کرد شاید با سرکوب‌ها اعتراضات مردم برای مدت کوتاهی فروکش کند اما پایان‌بخش اعتراضات نخواهد بود.

مسعود شجره در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس درباره حوادث اخیر در انگلیس به بررسی ریشه‌های اصلی این اعتراضات پرداخت.

تبعیض‌ها از دلایل آغاز ناآرامی‌ها در انگلیس

وی در پاسخ به سوالی درباره ریشه اعتراضات اخیر مردم انگلیس گفت که در حقیقت ریشه اعتراضات مردم انگلیس دلایل مختلفی دارد. از طرفی تبعیض‌های شدید و قوانینی که بر اساس آن پلیس می‌تواند در خیابان‌ها جلوی جوانان را بگیرد و از آنها بازجویی کند و حتی آنها را مورد بازجویی بدنی قرار دهد یکی از دلایل آن است. برخی از جوانان هفته‌ای یک بار و ماهی چند بار مورد بازجویی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر زمانی که به آمار پلیس درباره بازجویی‌ها توجه می‌کنیم می‌بینیم که اکثر کسانی که مورد بازجویی قرار می‌گیرند از اقلیت‌ها یا سیاه‌پوستان بوده‌اند و همین اقدامات باعث افزایش خشم مردم شده است.

وی علت دوم اعتراضات مردم انگلیس را وضع وخیم اقتصادی مردم عنوان کرد که هر روز بدتر می‌شود.

اوضاع وخیم اقتصادی یکی از ریشه‌های اعتراضات است

مسعود شجره در این باره گفت: مردم از شرایط کنونی اقتصادی احساس ناراحتی و ناامیدی دارند و هر روز فشار بیشتری را در این زمینه احساس می‌کنند. یکی از مسائل مهم دیگر این است که طی ۱۰ تا ۱۵ سال دیگر معیارهای فرهنگی در حال زوال بوده و به سمت مادی‌گرایی در حرکت است. مثلا حدود یک سال و نیم پیش فاش شد که بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس انگلیس با استفاده از بودجه‌های دولتی برای خود زندگی‌های مجلل فراهم کرده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که در این راستا میلیون‌ها پوند هزینه شده است.

جنگ‌طلبی دولت انگلیس یکی دیگر از دلایل اعتراضات مردم

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در ادامه این مصاحبه جنگ‌طلبی دولت انگلیس را از دیگر دلایل قیام اخیر مردم انگلیس یاد کرد و گفت: می‌بینیم که دولت در جنگ‌های عراق و لیبی مشارکت می‌کند و به کشتار مردم این کشورها می‌پردازد و هدف این حمله‌ها فقط دستیابی به منابع طبیعی این کشورها است.

مسعود شجره نسبت به جهت‌گیری فرهنگی کنونی مردم انگلیس نیز هشدار داد و گفت که مسیر فرهنگی که جامعه انگلیس آن را طی می‌کند در نهایت به همین ناآرامی‌ها و اعتراضات منتهی می‌شود.

فرصت طلبی نژادپرست‌ها از وقایع اخیر

وی به فرصت‌طلبی گروه‌های فاشیست و نژادپرست از وقایع اخیر اشاره کرد و افزود که این گروه‌ها با دستاویز قرار دادن حوادث اخیر حمله به مساجد و مسلمانان را تشدید بخشیده‌اند.

شجره درباره بحرانی شدن اوضاع امنیتی انگلیس در حالی که این کشور خود را قطب امنیتی اروپا می‌داند،‌ گفت: باید به این موضوع اشاره کرد که امنیت در انگلیس به خواست مردم و همکاری آنها بوده است. پلیس انگلیس همیشه با خواست مردم به ایجاد امنیت پرداخته است. اما هم اکنون این موضوع در حال از دست دادن معنای خود است و پلیس انگلیس قصد استفاده از گلوله‌های پلاستیکی علیه مردم را دارد و حتی به پلیس قدرت بیشتری برای سرکوب اعتراضات داده شده است. زمانی که به سایت‌ها و وبلاگ‌ها مراجعه می‌کنیم و فیلم‌ها را مشاهده می‌کنیم می‌بینیم که پلیس خشونت زیادی از خود نشان داده است ودرگیری‌ها در انگلیس دوطرفه بوده است.

دولت انگلیس حوادث اخیر را ریشه‌یابی نکرد

مسعود شجره از اقدام دولتمردان انگلیس در ریشه‌یابی حوادث اخیر در این کشور ابراز ناامیدی کرد و گفت با توجه به اخبار اخیر رسانه‌ها، دولتمردان به جای آنکه به ریشه‌یابی حوادث اخیر بپردازند، تنها در صدد اعطای قدرت بیشتر به پلیس برای سرکوب اعتراضات هستند و حتی بحث درباره آوردن یا نیاوردن ارتش بوده است و حتی یکی از رادیوها این بحث را مطرح کرد که باید رئیس پلیس انگلیس یک آمریکایی باشد که بتواند حوادث این کشور را کنترل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر نخست وزیر کامرون برای تشدید برخوردها با معترضان گفت که این گونه اقدامات نمی‌تواند اعتراضات مردم را خاموش کند.

رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی انگلیس در پایان تاکید کرد: شاید با اینگونه اقدامات اعتراضات مردم برای مدت کوتاهی فروکش کند اما این مسئه را به طور کامل حل نخواهد کرد.

یکشنبه 23 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط