loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از«سفیر هفت هزار روزه»؛ خاطرات درچه‌ای

حسین صدر روحانی در آیین رونمایی از کتاب «سفیر هفت هزار روزه» گفت: در این اثر خاطرات شخصی گردآوری شده که خود محوری برای تاریخ شفاهی انقلاب بوده است. زیرا او درباره فعالیت‌های اغلب مبارزان اطلاعات بسیاری داشت و پرونده آن‌ها زیر نظر وی بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «سفیر هفت هزار روزه»، خاطرات سید تقی موسوی‌درچه‌ای، امروز دوشنبه 24 مرداد 1390 با حضور، سیدمحمود دعایی، مدیر روزنامه اطلاعات، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسوول واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری، حسین صدر روحانی، تدوینگر کتاب «سفیر هفت هزار روزه» و خانواده مرحوم سیدتقی موسوی‌درچه‌ای در حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام فخرزاده در این مراسم به سخنرانی‌ درباره جایگاه و اهمیت تاریخ شفاهی پرداخت و آن را یکی از روش‌های موثر در انتقال اطلاعات حوادث تاریخی به مردم ایران دانست و گفت: تمام اسناد و مدارک قادر به بازگویی زوایای مختلف حوادث تاریخی مانند انقلاب اسلامی نیستند زیرا اطلاعاتی مهمی مانند اسامی مبارزان مخفی نگه داشته می‌شدند. بنابراین ورود به این اطلاعات نانوشته به وسیله تاریخ شفاهی صورت می‌گیرد.

وی درباره فعالیت‌های واحد تاریخ شفاهی حوزه هنری اظهار کرد: تاکنون حدود 6200 ساعت مصاحبه با 800 نفر از شخصیت‌های مبارز صورت گرفته که حاصل آن تدوین و چاپ 33 عنوان کتاب بوده است.

سپس صدر روحانی، با اشاره به 8 سال مصاحبه برای تدوین این کتاب، گفت: در کتاب «سفیر هفت هزار روزه» خاطرات شخصی گردآوری شده که خود محوری برای تاریخ شفاهی بوده است. زیرا وی درباره فعالیت‌های اغلب مبارزان اطلاعات بسیاری داشته است و پرونده آن‌ها زیر نظر وی بود.

سیدمحمود دعایی، مدیر روزنامه اطلاعات نیز سخنرانی خود را با اشاره به فعالیت‌های مرحوم موسوی‌درچه‌ای آغاز کرد و گفت: حجت‌الاسلام سیدتقی موسوی‌درچه‌ای، پیکی رازدار و نکته‌سنج و رابط مبارزان شهرستان‌ها با خانه امام‌خمینی‌(ره) بود و هسته‌های ناشناخته مبارزان جوان را در شهر قم تشکیل داد. به همین دلیل در شهرستان‌های مختلفی توسط ساواک دستگیر شده بود.

وی سپس به بیان خاطراتی درباره نحوه ارتباط امام‌خمینی‌(ره) از عراق با ایران پرداخت و گفت: سیدمصطفی خمینی به عنوان بازوی توانمند امام‌(ره) سازماندهی دقیقی را صورت داده بود. وی مرحوم علی‌اکبر ابوترابی را به عنوان پیک در عراق و سیدتقی موسوی‌درچه‌ای را به عنوان رابط در ایران انتخاب کرده بود.

سه‌شنبه 25 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط