loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«اسلام و حقوق کودک» با ویرایش جدید آمد

نویسندگان مرتبط : احمد بهشتی

کتاب «اسلام و حقوق کودک» (ویرایش دوم) به قلم آیت‌الله دکتر احمد بهشتی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد. این اثر در یک پژوهش تطبیقی، حقوق کودک را از نظر اسلام با نگاهی به اعلامیه حقوق کودک بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایبنا، کتاب حاضر در 10 بخش سامان یافته است. رفع تبعیض، حمایت کودک، داشتن نام و عضویت، تامین امنیت خاطر برای کودکان، لزوم مراقبت کودکان استثنایی، محبت و تفاهم، تعلیم و تربیت کودک، تامین حوائج کودکان، رفع مزاحمت و مشقت از کودکان و به سوی دوستی و برادری جهانی، عناوین بخش‌های دهگانه این اثرند.

به عقیده نویسنده، «خداوند حکیم، قانون توالد و تناسل را بر موجودات زنده حاکم می‌سازد و نوزاد را تا زمانی که نمی‌تواند به طور مستقل روی پای خود بایستد، وابسته به مادران قرار داده و مادران وظیفه پرورش و مراقبت و حفظ نوزاد را به طور کامل برعهده می‌گیرند و همین که نوزاد به مرحله‌ای رسید که بتواند روی پای خود بایستد، عملا از تحت مراقبت مادر خارج می‌شود.

در برخی از موجودات، نه تنها مادر، بلکه پدر نیز در انجام این وظیفه با مادر همکاری می‌کند. در مورد انسان، کودک برای مدتی طولانی‌تر به مراقبت پدر و مادر نیاز دارد؛ چرا که دوران کودکی انسان، بسیار طولانی‌تر از دوران کودکی حیوانات است. در مورد حیوانات، وظیفه مادر ـ‌‌و احیانا پدرـ چندان سنگین و دشوار و طولانی‌ نیست. مادر با شیر خود و احیانا با آب و دانه، نوزاد را چند صباحی پرورش می‌دهد و از او مراقبت می‌کند و چه بسا راه و رسم صید و شکار و فرار از دشمن را نیز به او یاد می‌دهد، تا خود ظرف چند روز یا چند ماه بتواند مستقل زندگی کند و دنبال مسوولیت‌هایی برود که نظام حکیمانه خلقت برعهده‌اش نهاده است، ولی در مورد انسان به هیچ‌وجه مراقبت چند روزه و چند ماهه مطرح نیست، بلکه مراقبت چند و چندین ساله لازم است تا بتواند نقش بزرگسالان را برعهده گیرد و مسوولیت‌های فردی و خانوادگی اجتماعی یک انسان را به طور کامل ایفا کند.»

خانواده‌هایی که به سعادت فرزندان خود می‌اندیشند و به آینده آنها احساس مسوولیت می‌کنند، باید برای طفل قبل از تولدش، بلکه قبل از انعقاد نطقه، برنامه‌ریزی کنند. آنها می‌دانند که مشکل کودکان تنها در خوراک و پوشاک خلاصه نمی‌شود، بلکه مسائل دیگری مطرح است که به مراتب از مساله خوراک و پوشاک مهم‌تر است.

مسائل عاطفی و اخلاقی و سوادآموزی و تعلیم طفل را نباید دست‌کم گرفت. نظام آفرینش به کودک حق داده است، هم نیازهای جسمی‌اش برآورده شود و هم نیازهای روحی و عاطفی‌اش.

چاپ هفتم کتاب «اسلام و حقوق کودک» (ویرایش دوم) در شمارگان 1000 نسخه، 272 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شده است.

سه‌شنبه 25 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط