loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جبهه فرهنگی: تلفیق کار فرهنگی با عدالتخواهی

وحید جلیلی مدیرمسئول و سردبیر نشریه «راه» شب گذشته در برنامه «راز» با موضوع معرفی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی حاضر شد.
وی در این برنامه با تاکید بر ضرورت حفظ داشته‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: اول باید آنچه که داریم را حفظ کنیم و اگر داشته‌ها و دستاورد‌ها را بشناسیم و حفظ کنیم آن وقت می‌توانیم به سراغ کمبود‌ها رفته و آن را جبران کنیم.

جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تلفیق کار فرهنگی با عدالتخواهی است

وحید جلیلی با یاد خاطره از خبر شهادت سیدمرتضی آوینی گفت: آن روز «رئیس بخش فرهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تهران» اطلاعی از سیدمرتضی آوینی نداشت و شما خود حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.
وی با طرح این سوال که جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی داشته است، افزود: من دیده‌ام که ما نیرو، بودجه و مخاطب داریم اما در این بین فعالان فرهنگی «کاسه چه کنم؟» دستشان است.

سردبیر نشریه «راه» ادامه داد: ما به اینجا رسیدیم که مشکل نرم افزاری است و اگر بخواهیم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شکوفا شود باید انقلاب اسلامی را بشناسیم و اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را بشناسیم نیازمند شناخت «اسلام انقلابی» با‌‌ همان تعبیر امام خمینی (ره) در منشور روحانیت هستیم.
وی با بیان مرزبندی‌های انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی با دو طرف دارای مرزبندی است، از یک طرف با غرب زده‌ها و از طرف دیگر با متحجران مرزبندی دارد و انقلاب در این بین قرار دارد و اگر این مرز‌ها مخدوش شود دچار مشکل می‌شویم.
جلیلی مهم‌ترین محور در اسلام انقلابی را «عدالتخواهی» دانست و تاکید کرد: جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تلفیق کار فرهنگی با عدالتخواهی است.

امام خمینی (ره) ده‌ها هزار هسته مقاومت فرهنگی تشکیل داده بود

وی در ادامه برنامه «راز» با اشاره به فعالیت‌ها وسیع جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در دهه اول انقلاب، گفت: دو گروه اجازه رویش فرهنگ انقلابی را ندادند؛ یکی از آنان روشنفکران، دارندگان اندیشه‌های چپ و اندیشه‌های لیبرال بودند که هیچکدام با ارزش‌های انقلاب به هنر نگاه نمی‌کردند و هر چقدر ارزش‌های انقلابی ناب شد از آن فاصله گرفتند.
سردبیر نشریه «راه» با اشاره به نوعی قهر نخبگانی در ابتدای انقلاب در عرصه فرهنگ، افزود: این جریان روشنفکری وابسته به دربار پهلوی و با پشتوانه گذشته درهای هنر را جلوی حزب‌الهی‌ها بسته بود.
وی با اشاره به گروه دوم تصریح کرد: در کنار گروه اول موانع درونی هم بود و عده‌ای حضور دین در هنر را قبول نمی‌کردند و آن اندیشه بلند امام خمینی (ره) برای آن‌ها جانیافتاده بود که امروز رسوب‌هایش باقی است.
وحید جلیلی با اشاره به مقطع ۵۷ تا ۶۷ به عنوان پرجوشش‌ترین دوران حضور مردمی در عرصه‌های هنری، افزود: امام خمینی (ره) ده‌ها هزار هسته مقاومت فرهنگی تشکیل داد و شما در مساجد و مدارس شاهد گروه‌های سرود و تئا‌تر بودید.
وی با طرح این سوال که چرا این مقطع پرجوشش ادامه پیدا نکرد، گفت: علت این امر متحجرینی بودند که در دهه اول به هنر به عنوان اکل می‌ته اجازه فعالیت می‌دادند و حال جلوی آن‌ها را می‌گرفتند.

در فتنه ۸۸ رویش‌های آینده داری شکل گرفت

سردبیر نشریه «راه» در ادامه برنامه «راز»، با اشاره به داشته‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حمایت‌های رهبری از آن‌ها گفت: اگر به مبارزه با تهاجم فرهنگی می‌پردازیم چرا عده‌ای در تریبون‌هایی که دارند درشان خود نمی‌دانند از بدنه فعال هنر انقلاب که آثار هنرمندانه و خلاقانه‌ای که ساخته شده، دفاع کنند.
وی افزود: در این جبهه دارد تلاش می‌شود در مقابل امواجی که از همه طرف می‌آید تولید هنری صورت گیرد و در هنرهای مختلف از گرافیک تا مستند و موسیقی ما هنرمند داریم.
جلیلی ادامه داد: در فتنه ۸۸ مدیران فرهنگی در اوج حوادث در خارج از کشور بودند و در این بین عده‌ای پی بردند که نباید منتظر باشند و دغدغه‌مندان از کلیپ تا مقاله تا گرافیک و… رویش‌های آینده داری شکل دادند.
وی با بیان اینکه در عرصه شعر و مستند نیز بچه‌های حزب‌الهی کار کرده‌اند و ظرفیت‌های خوبی وجود دارد، گفت: این فعالیت‌ها در حدی هست که فرصت‌های خود و داشته‌های خود را فهرست کرده و از آن استفاده کنیم.
جلیلی افزود: اگر توزیع‌کننده ودستکاه فرهنگی با فعال فرهنگی و تولیدکنندگان همدیگر را بیابند بعد کارهای فرهنگی بیشتر می‌شود.

آنچه که رهبری توصیه کرده است، دنبال نشده است

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه برنامه راز به عدم انسجام جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: اضلاع اندیشه، هنر و رسانه باید در کنار هم قرار بگیرند و شما شاهد بودید در دوران شهید آوینی در حوزه هنری ملاقلی‌پور، قیصر امین‌پور و سراج در کنار هم دارای یک سپهر گفتمانی بودند که آقای خامنه‌ای و یا استاد حکیمی از دید اندیشه در کنار آن‌ها بودند.
وی افزود: نیازمند حلقه توزیعی هستیم و رسانه یک حلقه توزیعی است و باید نهاد دین و هنر در کنار هم باشند و رهبری نیز بر مطلع بودن و تبلیغ تولیدات فرهنگی تاکید دارند.
وحید جلیلی با قرائت دست‌نوشته‌های مقام معظم رهبری در تجلیل از کتاب‌هایی چون «جشن حنابندان»، «تیپ ۸۳»، «همپای صاعقه» و «خداحافظ کرخه» گفت: برخی از این کتاب‌ها که مورد تمجید رهبری قرار گرفته است پس از ده سال به چاپ دوم رسیده و برخی از آن‌ها بیست سال به چاپ دوم رسیده است.
وی افزود: مدیران فرهنگی اگر درکی از استراتژی فرهنگی ندارند حداقل بر روی مصادیق کار کنند و این یکی از مشکلات ماست و متاسفانه آنچه که رهبری توصیه کرده است، دنبال نشده است.

میراث فرهنگی و گنجینه واقعی خود را ضریب نداده‌ایم

وحید جلیلی در ادامه برنامه راز با اشاره به ضرورت عدالت رسانه‌ای گفت: ما نیازمند ضریب دادن به جریان فرهنگی انقلاب اسلامی هستیم.
وی افزود: ما ۲۰ روزنامه درباره فوتبال داریم اما دارای ژورنالیسم علمی نیستیم و ما مدام می‌گوییم چرا سفید نمایی نمی‌کنید؛ به عنوان مثال در حالی که ندا آقا سلطان را جهان می‌شناسد رسانه‌های ما درباره مجید شهریاری چه کردند؟ چه تولید هنری موسیقی و پوس‌تر داشته‌ایم؟ اگر این ترور را ما انجام داده بودیم غرب چه می‌کرد؟ و اینجاست که باید پرسید داشته‌های خودمان را چه کرده‌ایم و چقدر شناخته‌ایم.
مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به تجلیل از «سیدرضا موید» از شاعران آئینی مشهد، تاکید کرد: دریغ از اینکه یک روزنامه و یا تلویزیون این خبر را منتشر کنند و او را که مردم با شعرهای او زندگی کرده‌اند بشناسانیم اما در همین حال رسانه‌ها ده‌ها بار از یک بازیگر تجلیل می‌کنند.
وی افزود: میراث فرهنگی و گنجینه واقعی خود را ضریب نداده و پشتوانه فرهنگ انقلاب را نشناخته و نشناسانده‌ایم.
جلیلی تاکید کرد: ما نباید منتظر کسی بمانیم و اگر مخلصانه کار کنیم نفع می‌دهد و نیرو هست و ما نیازمند پیوند با همدیگر هستیم.

پنجشنبه 27 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط