loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پناهیان: ضرورت توجه دانشجویان به نهج البلاغه

نویسندگان مرتبط : علیرضا پناهیان

علیرضا پناهیان از اساتید حوزه و دانشگاه در دیدار با دانشجویان طرح ضیافت به بررسی لزوم کار فرهنگی پرداخت.

وی ابتدا به فعالیت های دشمن اشاره کرد و گفت: ما باید ببینیم که شیوه های دشمن در مبارزه با جبهه انقلاب اسلامی چیست؟ هدف دشمن از بیداری اسلامی که در منطقه اتفاق افتاده چیست و چرا دشمن سعی دارد که آن را غیر اسلامی جلوه دهد؟ پس باید انگیزه ایجاد کنیم و نباید از توطئه دشمن غافل باشیم.

وی با اشاره به نقشی که شهدا در جنگ سخت داشتند، در اهمیت جهاد در جنگ نرم گفت: تمام شهدا منتظر جهاد شما یعنی شما افسران جنگ نرم هستند. جنگ نرم جهاد مقدس است. به حضرات معصومین متوسل شوید و از آنها بخواهید که کاری کنند تا شما همواره برای خدا کار کنید.

یکی دیگر از محور های صحبتهای پناهیان بحث تفکر اصلاح طلبی غربی و ابتذال بی حجابی غربی بود که وی آن را مرده دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه یکی از امور فرهنگی که باید بدان پرداخت را مسئله حجاب عنوان کرد و گفت: مسئله حجاب باید در دانشگاه ها حل شود، شما می توانید ایمان مردم را متجلی کنید، در جبهه جنگ نرم فقط شما هستید و مقام معظم رهبری.

وی ادامه داد: سال آینده باید تمام مشکلات فرهنگی دانشگاه حل شود و برای تک تک شهرهای انگلستان باید برنامه داشته باشید چرا که غرب به آخر خط رسیده است.

پناهیان در ادامه سخنان خود به زندگی شهید چمران اشاره کرد و افزود: ما باید چریکی زندگی کنیم. چمران اینگونه زندگی می کرد. چمران و ابوترابی باید الگو شما باشند. زندگی جهادی و انقلابی باید داشته باشید. انقلاب فرهنگی باید در دانشگاه ها رقم بخورد.

وی به وجود برخی اساتید سکولار هم اشاره کرد و گفت: چرا یک استاد که حرف غیر انقلابی می زند نباید تمام انقلاب خبردار شود؟ چرا نباید با آن استاد برخورد شود؟ در مقوله حجاب، چرا آنها باید به افراد محجبه تیکه بیندازند.

پناهیان گفت: یک میلیون نفر در عراق کشته شدند، چه کسی باید جواب بدهد؟ جوامع اروپایی که دائم دم از دموکراسی می زنند و خود را طرفداران دموکاسی می دانند باید پاسخگو باشند.

پناهیان خطاب به دانشجویان با طرح سوالاتی ادامه داد: رشته ها را احیا کنید، چرا دانشجویان علوم سیاسی نظرات علامه را نمی خوانند؟ چرا اساتید و دانشجویان جامعه شناسی به نهج البلاغه توجه ندارد؟ باید از فرمایشات ائمه معصومین در این زمینه ها استفاده کرد؟ چرا باید ظلم در دانشگاه رواج داشته باشد؟ ما باید مقدمه ساز ظهور باشیم. باید در تحول اروپا تقش داشته باشیم. معنویت در دانشگاه باید موج بزند.

وی هم چنین یک توصیه پزشکی به دانشجویان کرد و گفت: غذای کم ولی مقوی بخورید تا کم بخوابید.

پناهیان در بخش دیگری سخنان خود نظام آموزش عالی کشور را خراب دانست و گفت: چرا باید دختران ۲۱-۲۲ ساله مجرد باشند؟ باید این معضل را حل کرد. الان جنگ است و حکم جهاد هم توسط مقام معظم رهبری به شما داده شده است. باید کاری کرد و باید به دشمن شبیخون زد. باید جدی بگیرید که الان جنگ است.

ریخته پاش های موجود در سینما از دیگر سخنان پناهیان بود و گفت: باید سینماگر شوید. باید مطالعه کنید. باید از خودتان زیاد انتظار داشته باشید. مطالعه شما باید در حوزه رسانه و سینما باید بالا باشد.

وی با بیان اینکه معنای کار فرهنگی در دانشگاه یکی این است که خواص رشد کنند و عموم مردم جذب شوند گفت: سلسله جلسات مباحث انتظار بگذارید. برای خودتان یک سلسله برنامه بگذارید. برنامه هفتگی هیئت در خوابگاه ها بگذارید. روزه گرفتن در روزهای دوشنبه و پنج شنبه را در بین خود رسم کنید. همدیگر را برای کار خوب تشویق کنید. برای آدم کردن خودتان یک هفته باید مشهد فقط فقط عبادت کنید. به خودتان سختی دهید. کوه بروید و فقط آب و نان بخورید.

وی تاکید کرد: در کار کردن برای عموم به حداقل راضی باشید. اگر برای عموم فقط هیئت دسته جمعی برگزار کنید کافی است. محفل معنوی برای آنها ایجاد کنید. برای عموم سخت نگیرید کمی آزاد بگذارید. برای عموم مداح و آخوند جداگانه داشته باشید. زیاد انتظار نداشته باشید. با بچه های عموم ارتباط برقرار کنید. برای کار عمومی نگاه حداقلی داشته باشید. چند درصد آنها ماهواره نگاه می کنند ما برنامه ماهواره ها را نقد کنیم. اگر موسیقی گوش می دهند آنها را نقد کنیم و حقایق پشت پرده را برایشان بازگو کنیم.

پناهیان در مورد فرهنگ سازی در سطح جامعه گفت: ما چکار باید بکنیم که فرهنگ سازی شود؟ فرهنگ سازی یعنی اینکه وقتی برق می آید صلوات بفرستیم. فرهنگ اعتکاف باید سراسری شود و همین طور هم شده است. یک رسمی هست در اروپا که موقع عروسی هر کسی آهنگ مورد علاقه خودش را در خواست می دهد.

وی ادامه داد: باید فرهنگ اهل بیت را در عروسی ها رسم کرد. باید مدح اهل بیت در عروسی ها وجود داشته باشد. باید از عروسی امیرالمومنین و حضرت زهرا در عروسی ها یاد کرد.

وی در خصوص تعامل با اساتید نیز گفت: در شیوه تعامل با اساتید بهتر است هدیه دادن به اساتید را رسم کنید.

جریان سازی از دیگر محور های سخنان پناهیان است که وی در این باره گفت: همین جوری مجله و روزنامه نزنید. برای جریان سازی این کار را بکنید. برای استمرار یک یا چند برنامه هزینه کنید. به عنوان مثال بحث حجاب را جریان سازی کنید. از تک تک اساتید بپرسید که نظر شما در مورد حجاب چیست؟ برای رفتن به کربلا در دانشگاه جریان سازی کنید. مروه شروینی را در مصر به خاطر حجاب کشتند. جریان سازی کنید حداقل یک مراسم فاتحه برای او برگزار کنید. برای اتفاقاتی که در جهان شکل می گیرد جریان سازی کنید.

وی در خصوص ورود به مقوله ادبیات نیز گفت: روحتان با ادبیات عجین باشد. برای تولید ادبیات نو و قوی چه کار باید کرد؟ ببینیم چه کسانی در ادبیات قوی هستند. به عنوان مثال امام و حضرت آقا. از زاویه جدید به مسئل نگاه کنیم تا ادبیات نو بوجود آید. در دانشگاه چرا افراد را به فکر وادار نمی کنید؟ در برد دانشگاه تیتر بزنید و افراد را وادار به سوال کنید. بپرسید چرا خانم های جوان به مسائل اعتقادی کم اهیمت هستند؟ چرا بی دینی می کنند؟ بعد جواب بدهید بخاطر اینکه تحت فشار روانی دیگران هستند. بخاطر اینکه آنها را مسخره می کنند. اجبار روانی نباید برای بی حجابی باشد. به مسائل کلیدی بپردازید.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

پنجشنبه 27 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط