loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به پایگاه اطلاع رسانی استاد احمد عابدی

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی که به تازگی راه‌اندازی شده دربردارنده متن دروس خارج، سخنرانی‌ها و آثار این استاد حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یادداشت ویژه، پرسش‌های برگزیده، اخبار تازه‌ها، مقالات و نقدها و سخنرانی‌ها بخش‌های مهم پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی است.

در بخش پرسش‌های برگزیده، به سوالات تربیتی، تاریخی، اخلاقی، فرهنگی، قرآنی، اعتقادی و شرعی مانند حد علاقه زن و شوهر نسبت به هم باید تا کجا باشد؟ چگونه می توانم دخترم را در انتخاب لباس هایش راهنمایی کنم؟ چرا همیشه بد می آورم و بخت بدی دارم؟ آیا معلم مجوز شرعی برای تأدیب شاگردش دارد؟ آیا می شود صیغه ازدواج را به فارسی خواند؟ عرفان نظری چیست؟ آیا حالات روح انسان در فیلم های ماه رمضان صحیح است؟ پاسخ داده شده است.

استاد عابدی در پاسخ به این سوال که حد علاقه زن و شوهر نسبت به هم باید تا کجا باشد آورده است: «اولاً علاقه با عقد و صیغه نکاح درست نمی شود. متاسفانه بعضی از جوانان در ذهنشان این است که باید با خواندن صیغه عقد یک علقه ای ایجاد بشود صیغه علاقه ایجاد نمی کند بلکه فقط پیوند شرعی و قانونی را ایجاد می کند.اما اگر هر دو نفر با هم معاشرت بیشتر کنند، رفت و آمد بیشتر باهم داشته باشند هم زبان باشند هم گفتگو باشند علاقه نسبت به هم بیشتر می شود. اگر انسان دوست داشته باشد علاقه اش به خدا بیشتر شود راهش این است که با خداوند مراوده کند با هر انسان هم همینطور است هر چه همفکری و گفتگو و معاشرت بیشتر باشد علاقه زن و شوهر بیشتر می شود. فقط حد علاقه آنجایی است که دیگری از او خلاف شرع بخواهد و او هم بخاطر علاقه بخواهد انجام دهد. این علاقه را باید جلویش را گرفت. یعنی علاقه دو همسر به هم هر چه بیشتر بهتر مگر آنکه خدای نکرده حکمی از احکام خدا را بخواهند زیر پا بگذارند.»

بخش ارسال پرسش در این پایگاه این امکان را به علاقه‌مندان می‌دهد تا با ارسال سوالات خود، پاسخ‌های استاد عابدی را دریافت کنند.

دروس خارج بخش دیگری از این سایت است که در آن متن تقریرات درس خارج حدیث و رجال سال 90-89، فایل صوتی و متن درس خارج فقه سال‌های 87 تا 90 و فایل صوتی و متن درس خارج اصول سال‌های 87 تا 90 با امکان دانلود گنجانده شده است.

در بخش یادداشت ویژه این پایگاه نوشتاری با عنوان «رمضان؛ آغاز سال سیر و سلوک» آمده است که در آن می‌خوانیم: «ماه مبارک رمضان آغاز سال سیرو سلوک است. هرکس می خواهد حرکت الی الله تعالی داشته باشد با این ماه باید حرکت خود را آغاز کند. ماه رمضان ماه ذکر و عبادت و انس با خدای متعال است.

رمضان و سختی های آن مقدمه ای برای وصول به عید فطر است که"فانّ مع العسر یسراً انّ مع العسر یسراً" نه آنکه آسایش و خوشی پس از رمضان است بلکه در دل سختی روزه تابستان و نخوردن و نیاشامیدن آسایش روحی و معنوی است. این نخوردن و نیاشامیدن باعث می شود که دهان روح و جان باز شود، روزه باعث می شود انسان به ذکر و عبادت و گریه و انابه و توسل روی آورد. در نخوردن و نیاشامیدن و ترک و رفض و نفض دنیاست که لیله مبارکه قرار دارد و شب قدر و نزول قرآن و نزول ملائکه و تعیین مقدرات همه، و همه اموری هستند که بر روزه و ترک دنیا مترتب می شوند.

اگر انسان غیر از این بدن مادی، حقیقتی دیگر دارد که انسانیت انسان وابسته به آن است که از آن به روح، قلب، باطن، سّر، جان، جان جانان، فؤاد، نفس، دل، خفی، اخفی و... تعبیر می شود، و آن جنبه باطنی که ملکوت انسانهاست دارای دست و چشم و گوش و ... می باشد و به عبارت دیگر انسان یک چشم ظاهر دارد و یک چشم باطن، یک گوش ظاهر دارد و یک گوش باطن و... بنابر این یک مرتبه روزه آن است که دهان ظاهری در طول روز از خوردن و آشامیدن امساک نماید و چشم و گوش از دیدن و شنیدن امور حرام بر حذر باشد. ولی یک مرتبه بالاتر روزه آن است که چشم قلب، گوش دل و سایر اندام باطنی روزه باشند، و این همان چیزی است که از آن به "نفی خواطر" تعبیر می شود، یعنی انسان کنترل خیال داشته باشد و نگذارد افکار و وسوسه های باطل و شیطانی به دل و روح او نفوذ نماید. برخی معتقدند که ذکر کلمه طیبه "لا اله الا الله" برای کنترل خیال و نفی و کنار زدن اوهام و افکار باطل موثر است. انشاء الله روزه دار واقعی باشیم.»

پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی به نشانی http://ahmad-abedi.ir/ در دسترس علاقه‌مندان است

استاد احمد عابدی در سال 1339 ش. در یکی از روستاهای نجف آباد به دنیا آمد. ایشان در سال 1351 وارد حوزه علمیه شد و همزمان با دروس حوزوی، تحصیلات غیرحوزوی خود را نیز ادامه داد. وی در سال های تحصیل، از محضر استادان بزرگی چون: حضرت آیة اللّه محمدتقی بهجت، آیة اللّه شیخ مرتضی حائری، آیة اللّه حسین وحید خراسانی، آیة اللّه شیخ جواد تبریزی، آیة اللّه یحیی انصاری شیرازی، آیة اللّه غلامرضا صلواتی، علاّمه حسن حسن زاده آملی و آیة اللّه کوکبی دروس فقه، اصول و فلسفه را با موفقیّت فراگرفت. و نیز سال ها از محضر استاد آیة اللّه شیخ حسن تهرانی به صورت خصوصی کسب فیض نمود.

استاد از سال 1356 تدریس علوم حوزوی را آغاز نمود و از سال 1377 به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت.
تحصیلات دانشگاهی استاد عابدی تا اخذ دکترای فلسفه از دانشگاه تهران ادامه یافت و از سال 1369 به تدریس در مقطع کارشناسی ارشد در دروس فلسفه و علوم قرآنی در دانشگاه موفّق گردید.
سفرهای خارج از کشور استاد در جهت فعالیت های علمی، تبلیغی به کشورهای: هلند، بلژیک، لوکزامبورک، آلمان، فرانسه، مصر، هند، کشمیر و لبنان بوده است. ایشان به زبان عربی تسلط دارد.
آثار قلمی استاد 12 کتاب و بیش از 140 مقاله می باشد؛ از جمله:
1- آشنایی با بحارالانوار.
2- حاشیه الهیّات تجرید، کتاب سال 1375 جمهوری اسلامی ایران.
3. حاشیه شرح اشارات.
4. مقاله «حرکت حبّی»، بهترین مقاله سال 1375 از سوی جشنواره مطبوعات.
5. مقاله «اندیشه های فلسفی امام خمینی قدس سره »، مقاله برگزیده جشنواره اشراق.
استاد با سابقه 91 ماه جبهه، دارای «نشان فتح» عملیات فتح المبین از سوی فرمانده کلّ قوا می باشند.

جمعه 28 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط