loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی «تاریخ نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر»

زندگی سیاسی دکتر محمد مصدّق، ظاهراً فصل دشوار و در عین حال بی‌پایان تاریخ معاصر ایران است که پس از گذشت بیش از نیم‌قرن، هنوز نیز می‌تواند موضوع ارزیابی‌ها و مطالعات جدید باشد.

پس از کتاب دکتر جلال متینی و دکتر علی میرفطروس، اینک کتاب دکتر محمدحسن سالمی، روایت تازه‌ای از رویدادهای آن دوران را در معرض دید و قضاوت خوانندگان قرار می‌دهد.

دکتر حسن سالمی، نوه‌ی دختری آیت‌الله کاشانی، از حاضران و ناظران وقایع سیاسی آن دوران بود. او همان کسی است که در ۲۷ مرداد ۳۲، نامه‌ی حمایت‌آمیز آیت الله کاشانی را – شخصاً- به دست دکتر مصدق رسانید و … لذا روایت دکتر سالمی، می‌تواند دارای ارزش و اهمیّت «سند دست اول» را داشته باشد.

کتاب – اساساً- شامل پیشینه‌ی سیاسی و مبارزاتی آیت‌الله کاشانی (یکی از دو شخصیت اصلی جنبش ملّی شدن صنعت نفت) است که در بحث مربوط به حوادث و رویدادهای ملی شدن صنعت نفت تا رویداد ۲۸ مرداد، به اوج می رسد.

کتاب به چهار بخش تقسیم شده که عنوان‌های موضوعی آنها عبارتند از:
بخش اول: پیشینه‌ی مبارزاتی آیت‌الله کاشانی
بخش دوم: نهضت ملّی و آیت‌الله کاشانی
بخش سوم: آغاز تنش‌ها
بخش چهارم: کودتای ۲۸ مرداد و ادامه‌ی مبارزات

کتاب «تاریخ نهضت ملّی شدن صنعت نفت ایران از نگاهی دیگر»، در ۷۵۶ صفحه، به قطع وزیرى، توسط مرکزاسناد انقلاب اسلامى، تهران، ۱۳۸۸، چاپ و منتشر شده است و دارای تصاویر، اسناد، کتابنامه و نمایه‌ی نام‌ها است و می‌تواند برای علاقه‌مندان و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران بسیار مفید باشد.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

جمعه 28 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط