loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شناخت‌نامه «قادر طهماسبی» منتشر می‌شود

نویسندگان مرتبط : قادر طهماسبی (فرید)

کاظم رستمی، در حال تدوین شناخت‌نامه «قادر طهماسبی» متخلص به فرید است. این اثر به زودی، توسط موسسه فرهنگی شهرستان ادب منتشر خواهد شد.

کاظم رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره محتوای این اثر اظهار کرد: زندگی‌نامه، مقالات و نقدهای صاحب‌نظران در باب شخصیت و شعر قادر طهماسبی و بررسی دوران شعری او توسط اهالی ادبیات انقلاب، در این کتاب گردآوری شده است.

وی درباره سبک نگارش زندگی‌نامه قادر طهماسبی گفت: سعی کرده‌‌ام که زندگی‌نامه فرید را به شیوه‌ای تازه بنویسم. حاصل ساعت‌ها گفت‌وگو با او را از زبان خودش روایت کرده‌ام.

این شاعر جوان، گوشه‌نشینی سال‌های اخیر قادر طهماسبی را باعث کنار ماندن و ناشناخته ماندن او به ویژه برای نسل جوان ارزیابی کرد و افزود: آثار تاثیرگذاری از اشعار ماندگار روزگار ما، مانند «مثنوی شهادت» و شعر «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود»، سروده قادر طهماسبی‌اند و شاید بسیاری از افراد از این موضوع، مطلع نباشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نویسندگان و شاعران مطرح کشور با توجه به میزان شناخت و آشنایی با ابعاد مختلف شعر قادر طهماسبی، نگارش مطالبی را در این خصوص بر عهده گرفته‌اند تا در شناخت‌نامه او، نگاه خاص فرید در عرصه شعر مورد بررسی قرار گیرد.

رستمی ادامه داد: سعی کرده‌ام، تصویری که از مطالعه این کتاب به مخاطب عرضه می‌شود، تنها حاصل نقد و نظر نباشد.‌ بلکه تاثیر قادر طهماسبی در حوزه شعر مذهبی و مکتبی و انقلابی را نیز به تصویر بکشد و در پایان، تصویر ذهنی روشنی از شعر و شخصیت فرید، ارایه کند.

وی یادآوری کرد: با نگاهی به کارنامه فعلی قادر طهماسبی درمی‌یابیم که او یکی از شاعران فعال روزگار ما بوده و حتی مفاهیم ایثار و شهادت را در غزلیات عاشقانه خود بازگو کرده است.

کاظم رستمی در پایان خاطرنشان کرد: گزیده‌ای از اشعار قادر طهماسبی در سال‌های انقلاب و جنگ و پس از آن، بخش پایانی کتاب شناخت‌نامه او خواهد بود. هنوز عنوان خاصی برای این اثر انتخاب نشده است، اما پس از پایان نگارش، توسط موسسه فرهنگی شهرستان ادب به چاپ خواهد رسید.

*****
قادر طهماسبی، شاعر و محقق معاصر. وی متخلص به فرید است. اشعار وی غالباً دارای رویکرد انتقادی، اجتماعی می باشند. در شهرستان میانه متولد شد. دبستان و دبیرستان را در همان شهر گذارنید. پس از آن جهت کسب علم اقامت کوتاه و بلند در شهرهایی چون شیراز، مشهد، تبریز و تهران و اصفهان داشت. در مراکزی چون کانون پرورش فکری کودکان، هنرستان هنرهای زیبا، امورتربیتی، آموزش و پرورش، ستاد تبلیغات جنگ، انجمن‌های ادبی و بنیادشهید، ارشاد اسلامی و جهادسازندگی و جهاددانشگاهی و دانشگاه به فعالیت مشغول بوده است. به عضویت هیات علمی دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان منصوب شد. اما جهت پرداختن به پیشه شاعری و فعالیت‌های اجتماعی انصراف داد. با اینحال در درهای مختلفی به تحصیل در دانشگاه پرداخت. در سیمای اصفهان هم فعالیت داشت. پس از آن به تهران هجرت کرده و در دانشگاه تهران مشغول شد. همچنین به عنوان کارشناس شعر در حوزه هنری و بنیاد شهید به فعالیت پرداخت www.tarine.org(سایت استاد قادر طماسبی.فرید) آثار «عشق بی غروب» «به رنگ خون» «شکوفه‌های فریاد» «پری ستاره ها» «پری شدگان» «ترینه ها» «پری بهانه ها» «تلاوت»

آثار مکتوب زیر از این شاعر انقلاب و نویسنده در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•ترینه
•تلاوت
•پری بهانه ها
•پری ستاره ها
•پری شدگان

شنبه 5 شهریور 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط