loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان 250 ساله: درباره زندگی سیاسی معصومین

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | مرکز صهبا

کتاب «انسان 250 ساله» شامل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی ـ مبارزاتی ائمه معصومین (ع) به تازگی از سوی انتشارات جهادی منتشر شده است.

«این فکر برای بنده در سال 1350 و در دوران محنت‌بار یک امتحان و ابتلای دشوار پیدا شد. اگرچه قبل از آن به ائمه (ع) به صورت مبارزان بزرگی که در راه اعتلای کلمه توحید و استقرار حکومت الهی فداکاری می‌کردند، توجه داشتم؛ اما نکته‌ای که در آن برهه ناگهان برای من روشن شد، این بود که زندگی این بزرگواران، علی‌رغم تفاوت ظاهری در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است که از سال دهم، یازدهم هجرت شروع می‌شود و دویست و پنجاه سال ادامه پیدا می‌کند و به سال دویست و شصت- که سال شروع غیبت صغری است- در زندگی ائمه اطهار(ع) خاتمه پیدا می‌کند.»

این جملات بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در در دومین کنگره جهانی امام رضا(ع) در سال 1365 است که با موضوع جهاد و مبارزه سیاسی در زندگی ائمه اطهار(ع) عنوان شده است و محور انتشار کتابی با عنوان «انسان 250ساله» نیز قرار گرفته است.

در بخش دیگری از این کتاب می‌خوانیم: «این بزرگواران یک واحدند، یک شخصیت‌اند. شک نمی‌شود کرد که هدف و جهت آنها یکی است. پس ما به جای اینکه بیاییم زندگی امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) را جداگانه تحلیل کنیم- تا احیانا در دام این اشتباه خطرناک بیفتیم که سیره این سه امام به خاطر اختلافات ظاهری با هم متعارض و مخالفند- باید یک انسانی را فرض کنیم که دویست و پنجاه سال عمر کرده و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته و تا سال دویست و شصت هجری این راه را طی کرده است. تمام حرکات این انسان بزرگ و معصوم با این دید قابل فهم و توجیه خواهد بود.»

انسان 250 ساله بیانگر نوع نگاه مقام معظم رهبری به زندگی سیاسی ائمه اطهار(ع) به صورت منفک و جداگانه در عین دارا بودن خط و سیر مشخص در مسیر حرکت آنهاست.

این کتاب در هفده فصل به صورت و ترتیبی تاریخی زندگی ائمه از دوران پیامبر اکرم (ص) تا امام جواد، امام هادی و امام عسکری (ع) است که بیانات ایشان درارتباط با این سه امام در یک فصل جداگانه منتشر شده است.

از نکات قابل تامل و برجسته در این کتاب توصیف موقعیت سیاسی دوران زندگی پیامبر اکرم (ص) است که به عنوان آیینه تمام‌نمای حرکت ائمه (ع) در طول تاریخ 250 ساله زندگانی آنها دارای اعتنا و اعتبار ویژه‌ای است. در کنار این موضوع تبیین شرایط سیاسی و اجتماعی جهان اسلامی بعد از واقعه عاشورا نیز موضوع مهمی است که این کتاب در خلال متن خود به آن اشاره داشته است.

این کتاب در برخورد با مخاطبانش به دو شیوه از بیانات مقام معظم رهبری استفاده کرده است. در شیوه نخست سخنرانی‌ها و متون دست‌نویس و مکتوب ایشان مورد استفاده کتاب قرار گرفته است و در بخشی دیگر نیز به بیانات شفاهی معظم له توجه شده است.

«انسان 250 ساله» با توجه به محتوای خود جدای از اینکه یک اثر مجاهدانه و تاریخی به شمار می‌رود، به نوعی یک فراتحلیل تاریخی در رابطه با زندگانی ائمه اطهار(ع) است که به جای شرح زندگانی آنها با نگاهی به بستر تاریخ حیات آنها تصویری از مقصد و مقصود واحدی که توسط هر یک از آنها دنبال می‌شده است، ارائه می‌دهد.

انسان 250 ساله در بخش نخست خود به ارائه مشروح سخنان مقام معظم رهبری در کنگره جهانی امام رضا(ع) پرداخته است و در ادامه طی شش فصل سیر حرکت ائمه اطهار تا زمان حادثه عاشور را در 125 صفحه مورد بررسی قرار می‌دهد. کتاب در ادامه با اشاره به نقش و فعالیت حضرت زینب(س) در پنج فصل دوران افول حکومت بنی‌امیه را مورد توجه قرار می‌دهد که این موضوع تا امام جعفر صادق(ع) ادامه پیدا می‌کند.

فصول دوازده تا شانزدهم به شرح زندگانی امام صادق(ع) تا امامت امام حسن عسکری(ع) پرداخته است.

فصل پایانی اثر نیز به موضوع حرکت ائمه معصومین(ع) پرداخته است که با عنوان کلی غایت حرکت انسان 250 ساله پیش‌روی مخاطبان بازگشایی می‌شود.

«انسان 250 ساله» در شمارگان 3هزار نسخه و قیمت 3800 تومان از سوی موسسه انتشارات جهادی روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 16 شهریور 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط