loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل آرای ابراهیمی ‌دینانی در «گفتار حکیم»

نویسندگان مرتبط : غلامحسین ابراهیمی دینانی

«گفتار حکیم»( نگاهی به آثار و اندیشه‌های دکتر غلامحسین ‌دینانی، ‌همراه با گزیده کتاب هستی و مستی) نوشته محمدجعفر محمدزاده منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدزاده که به تازگی کتاب «اسفندیارنامه» او نیز از سوی انتشارات «امرود» راهی بازار کتاب شده، مولف در این کتاب به توصیف و تحلیل آرا و اندیشه‌های ابراهیمی دینانی پرداخته و گزیده‌ای ساده و جامع از اندیشه‌های وی را به رشته تحریر درآورده است.

وی در بخشی از این کتاب با نام «فلسفه و ادبیات» به توصیف رابطه میان فلسفه و ادبیات در تاریخ ادبیات فارسی پرداخته است. محور اصلی مطالب این فصل، توضیحاتی روان در شرح آرای فلسفی خیام در کنار اندیشه‌های عرفانی اوست. نویسنده در این بخش که از سرفصل‌های متعددی تشکیل شده، به مقایسه اندیشه‌های صادق هدایت، نیچه و برخی از عارفان ایرانی در مقایسه با خیام پرداخته و در قسمت‌هایی با زبانی ساده،‌ مبنای اندیشه‌های فیلسوفان ایرانی و اسلامی را در مقایسه با فیلسوفان غربی کاویده است.

«خیام و دیگر فلاسفه» یکی دیگر از بخش‌های شایان توجه این بخش محسوب می‌شود که سرفصل‌هایی مانند «تفاوت ابوالعلاء و خیام»، «زکریای رازی و انکار نبوت»، «خیام و نیچه» و «نیچه و شورش بر همه چیز»،‌ «غربت آدمی»، «خدایی که نیچه او را مرده می‌پندارد» و «سخن نیچه بوی توحید می‌دهد» دارد.

در خوانش توضیحات میان‌تیترهای فصول مختلف این کتاب، مخاطب بدون گرفتار شدن در دام تئوری‌های فلسفی می‌تواند کنجکاوی‌های خود را به زبان پرسش و پاسخ‌های رایج امروز، در نسبت با کسب اطلاع و آگاهی از آرای این دسته از اندیشمندان اغنا کند.

در قسمتی از مقدمه این کتاب به قلم مولف نوشته شده است: «دکتر ابراهیمی‌ دینانی که به راستی باید وی را احیاگر حکمت شرق در عصر کنونی خواند، تاکنون بیشتر همت خود را در شناخت و معرفی فلسفه دوران اسلامی مصروف داشته و چندین اثر فلسفی در این باره به نگارش در آورده است. در نوشتار پیش رو، علاوه بر تقریر مباحث خیام‌شناسی دکتر دینانی، ابتدا نگاهی گذار و معرفی‌گونه به آثار و تالیفات وی تقدیم و سپس شانزده اثر فلسفی ایشان به اجمال معرفی می‌گردد و در ادامه، عصاره کلام استاد در کتاب «هستی و مستی» می‌آید که انتظار می‌رود دوستداران افکار و محققان آراء ایشان را سودمند افتد. کتاب «هستی و مستی» روایت این استاد فلسفه از اندیشه‌های بلند حکیم عمر خیام نیشابوری در هستی‌شناسی و حاصل تفرج حکیمانه وی در گلشن جادویی رباعیات اوست.»

در بخشی دیگر از این مقدمه آمده است: «بدیهی است که چیستی و چرایی حیات در گرو فهم اندیشه فلسفی است. چنین تعریفی در گرو درک ماهیت زندگی است که در زمره مسایل فلسفی جای می‌گیرد؛ به ویژه آنکه با علم هر چند بتوان زندگی را آسان کرد، اما نمی‌توان گره از معمای زندگی گشود...»

«مقدمه»، «کتابشناسی توصیفی»، «رابطه فلسفه و ادبیات»، «خیام فیلسوف»، «خیام و شمس تبریزی»، «خیام و دیگر فلاسفه»، «خیام و فرهنگ ایرانی»، «نگاه انتقادی به خیام و اندیشه‌سرایی خیام» سایر بخش‌های این کتابند.

«گفتار حکیم»( نگاهی به آثار و اندیشه‌های دکتر غلامحسین ‌دینانی، ‌همراه با گزیده کتاب هستی و مستی) به تازگی با شمارگان 1600 نسخه، 131 صفحه و قیمت 16000 ریال از سوی انتشارات اطلاعات راهی بازار کتاب شده است.

پنجشنبه 17 شهریور 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط