loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به کتاب «غرب و آخرالزمان» سروستانی

نویسندگان مرتبط : اسماعیل شفیعی سروستانی | ابراهیم شفیعی سروستانی | فاطمه شفیعی سروستانی

چاپ نخست کتاب «غرب و آخرالزمان» نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی از سوی نشر هلال منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر، بر محور و بنیاد رویکرد غرب در عصر و شرایط حاضر به موضوع و مفهوم آخرالزمان استوار است و جست‌وجویی پژوهشگرانه از درون‌مایه و انگیزه مخفی پشت این رویکرد محسوب می‌شود.

عنوان غرب و آخرالزمان، بی‌درنگ دو موضوع پیوسته، اما مجزا را در ذهن متبادر و این سوال را برای شنونده ایجاد می‌کند که کدام یک از این دو موضوع در این اثر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است؛ موضوع و مصداق آخرالزمان در فرهنگ و ادب غربی(غرب مسیحی) یا رویکرد غرب به موضوع آخرالزمان و موقعیت غرب در عصر حاضر.

موضوع نخست، نگاه و نگرش حاکم و منتشر در ادب و ادبیات مذهبی غرب درباره آخرالزمان، منجی‌گرایی و موعودگرایی را مطالعه و ویژگی‌های کلامی، تاریخی این بحث را در میان منابع و سابقه مذهبی جست‌وجو می‌کند؛ در حالی که موضوع دوم، نشانه‌ها و صورت‌های رویکرد غرب به موضوع آخرالزمان را در عصر و شرایط حاضر بررسی و با بیان مصادیقی درباره این رویکرد، مجموعه عوامل موثر در گسترش آن را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد.

در بحث دوم، وجه اجتماعی و سیاسی پررنگ‌تر از وجه کلامی و تاریخی موضوع، خود را می‌نماید.

به عقیده نویسنده کتاب، اگرچه باور به موضوع آخرالزمان و انتظار ظهور منجی موعود همواره جزو لاینفک حیات فرهنگی و مذهبی عموم ملل جهان و از جمله غرب مسیحی بوده است و مشرب‌های مختلف مذهبی، به رغم گوناگونی ادبیات و برداشت‌ها به نحوی بر این نکته تاکید و آن را در میان خود زنده نگه داشته‌اند و جملگی بر این باورند که در موقعیت و زمانی خاص در آخرالزمان، مردی برای رهایی‌بخشی انسان از عسرت، بحران و آلودگی ظهور خواهد کرد.
مجموعه‌ای از حوادث و عوامل آشکار و نهان از نیمه دوم قرن بیستم میلادی، باب گفت‌وگوی گسترده در این‌باره را گشود و سبب شد تا منابع، آرا بیابند و موجب بروز رویکردی جدید و بالنده به موضوع و مفهوم مذهبی آخرالزمان و منجی‌گرایی شوند.

این توجه و رویکرد، محدود و ویژه غرب مسیحی (ساکنان آمریکا و اروپای غربی) نبود؛ بلکه به صورت‌های مختلف، تجلی و نشانه‌های این توجه و رویکرد را در اقصی نقاط عالم و از جمله شرق اسلامی نیز می‌توان ملاحظه کرد.

تحولات مختلف و چند وجهی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی در گستره طبیعت، نه تنها سبب طرح مباحثی مانند آخرالزمان، پایان تاریخ، آینده جهان، حکومت جهانی، جهان آینده و ضرورت آمادگی برای استقبال از منجی موعود شد، بلکه موجد جریانات دیگری نیز قرار گرفت.

همه پژوهشگرانی که موضوع بروز بنیادگرایی در غرب و به ویژه «آمریکا» را از دهه‌های 60 و 70 میلادی به بعد مطالعه می‌کنند، به خوبی آشنا به نحوه بروز و گسترش بنیادگرایی در سینما، رسانه‌های عمومی، فعالیت‌های اجتماعی و حتی سیاسی در غرب‌اند، جریانی که در همین کتاب، نشانه‌ها و آمار فراوان آن مطرح و بررسی شده است.

صرف‌نظر از رویکرد جدید و مردمی غرب به صورت عام و مستکبران پشت پرده سازمان‌های مخفی به صورت خاص به این موضوع، امروزه شاهد گفت‌وگوی گسترده از پایان تاریخ، آخرالزمان و نزدیک بودن زمان ظهور منجی آخرالزمان در میان همه اقوام و از جمله شرق اسلامی نیز هستیم، چنان که در «ایران» اسلامی طی 10 سال اخیر، بیش از تمامی دوره‌های گذشته، باب گفت‌وگو از این موضوع باز و در این زمینه آثار فراوانی نیز منتشر شده است.

به عقیده نویسنده، عوامل گوناگونی را می‌توان در گسترش این گفت‌وگو و کنکاش همه‌جانبه درباره فروپاشی غرب، آخرالزمان، ظهور منجی، کیفیت ظهور، رویارویی تمدن‌ها، جایگاه شرق اسلامی و تاریخ آینده در این رخداد و پیامدهای آن برشمرد.

چند وجهی بودن این امر، آن را در نسبت با سایر موضوعات و مباحث، متفاوت می‌سازد. در میان جمله علت‌ها، از مشیت خداوندی و وقت گشوده شده برای تاریخ آینده نباید غفلت کرد. شاید سایر وقایع و عوامل پیرو این امر رخ داده‌اند.

چاپ نخست کتاب «غرب و آخرالزمان» با شمارگان 5000 نسخه، 216 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شد.

گفتنی است همه آثار شفیعی سروستانی و موسسه موعود در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

دوشنبه 21 شهریور 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط