loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رونمایی از مستند رهبر فقید اسلام‌گرایان جمهوری آذربایجان

فیلم مستند حاج علی اکرام ملقب به ابوذر قفقاز و رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان در تبریز رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، مهدی نعلبندی، کارگردان مستند حاج علی اکرام رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان امروز در مراسم رونمایی از این مستند، اظهار داشت: مرحوم حاج اکرام در شدیدترین خفقان و شرایط رژیم کمونیستی شوروی حامی امام راحل و انقلاب اسلامی ایران بود، پس از فروپاشی شوروی سابق نیز مقلد رهبر فرزانه انقلاب و خود را ولایت مدار می دانست.

وی با تاکید بر اینکه نام حاج علی اکرام با نام امام امت گره خورده است، تصریح کرد: حاج علی اکرام مکتب کربلا را شناخت و با آن شناخت از دنیا رفت، وقتی رژیم جمهوری آذربایجان با تهمت هایی قصد محاکمه و زندانی کردن آن مرحوم را داشت، حتی شاهدانی که علیه حاج علی اکرام شهادت دادند، وی را نمی شناختند.

نعلبندی با بیان اینکه رهبر فقید اسلام گرایان جمهوری آذربایجان مصلحت اندیش نبود، خاطر نشان کرد: حاج علی اکرام‌اف پایداری و همراهی خاصی با مردم ایران و آذربایجان داشت و در زمان حمله هوایی رژیم صدام به ایران اسلامی یادگارهای ارزشمندی چون اذان مشهور وی در زندان‌ های کمونیستی شوروی و جمهوری آذربایجان به جای مانده است.

وی افزود: این فیلم مستند که به یاد این مبارز آذربایجانی تهیه شده، تنها گوشه‌ای از حقایق را به تصویر کشیده و جا برای پرداختن به موضوع تحقیقات و پژوهش های گسترده ای صورت گیرد.

نعلبندی ادامه داد: بایستی زمینه های لازم برای شناساندن مبارزان انقلابی خارج از کشور فراهم شود، در جمهوری آذربایجان، ترکیه و کشورهای دیگر مبارزانی همانند علی اکرام هستند که باید برای شناساندن آنها اقدام شود.

گفتنی است، حاج علی اکرام رهبر پیشین اسلامگرایان جمهوری آذربایجان روز پنج‌شنبه 27 اسفند سال گذشته در منزل شخصی خود در نارداران باکو درگذشت.

حاج علی اکرام فرزند اسماعیل، مبارز مسلمان و رهبر مجاهد اسلام‌گرایان قفقاز و جمهوری آذربایجان، در سال 1940م. در قصبه نارداران ـ 25 کیلومتری شمال باکو ـ در یک خانواده متدین متولد شد.

وی رهبری مقلدان امام در باکو و قصبه نارداران را به عهده داشت و از ارادتمندان مقام معظم رهبری بود. بعد از فروپاشی شوروی و استقلال جمهوری آذربایجان، رهبر اسلام‌گرایان در آن مناطق بود و «حزب اسلامی جمهوری آذربایجان» یا به تعبیر خودش «حزب جمهوری اسلامی آذربایجان» را تأسیس کرد. مبارزات و مجاهدات او و همرزمانش علیه سلطه غرب و حاکمیت کمونیست‌های سابق و خاندان «علی ‌اف» و دعوت مردم مسلمان و روشنفکران به اسلام و حاکمیت ارزش‌های دینی، از درخشان‌ترین اقدامات وی به حساب می‌آید.

حاج علی اکرام پیش از فروپاشی شوروی، به دلیل داشتن گرایش‌های مذهبی، از بسیاری امتیازات اجتماعی محروم شد و بعد از فروپاشی شوروی و تثبیت حکومت حیدر علی ‌اف در جمهوری آذربایجان، سال‌ها در زندان مخوف این حکومت مانده و مورد شدیدترین شکنجه‌ها و اهانت‌ها قرار گرفت به گونه‌ای که در زندان، بیماری قند در بدنش شدت یافت و دولت باکو اجازه معالجه و مراجعه به پزشک نداد؛ در نتیجه چشم‌هایش دچار آسیب‌های جبران ناپذیری شد.

مجاهد حق طلب و مؤمن، حاج علی اکرام در حالی از زندان بیرون آمد که بیش از هشتاد درصد روشنایی چشمانش را در زندان از دست داده بود. وی علیرغم سال‌ها تحمل زندان و شکنجه، همچون ابوذر، شجاع و صریح، علیه ظالمان می‌خروشید و از اسلام دفاع می‌کرد.

پیکر رنجور حاج علی اکرام که طی سال‌های اخیر بارها برای معالجه به تهران و تبریز سفر کرده بود، پس از اقامه نماز به امامت اجاق‌نژاد نماینده مقام معظم رهبری در باکو و برگزاری مراسم تشیع جنازه در شهرک مذهبی نارداران؛ در جوار زیارتگاه بی بی حکیمه آرام گرفت.

گفتنی است، این فیلم به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی تهیه شده است.

شنبه 26 شهریور 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط