loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلیلی: نداشتن هدف واحد؛ مانع بینش جهانی

ما در جهان فرصت‌های زیادی داریم که به آنها توجهی نمی‌کنیم و حتی اطلاع خوبی نسبت به آنها کسب نکرده‌ایم.

اکنون نگاه اکثریت مردم ما به جهان یک نگاه تهدید آمیز است و فکر می‌کنیم آنها فقط با ما در حال دشمنی هستند ولی وقتی به نسل قدیم برمی‌گردیم می‌بینیم که آنان با نگاه جهانی توانسته‌اند رویکرد و آرمان‌های خود را محقق کنند، مانند شهید چمران که میدان مسئولیت خود را میدان جهانی می‌دید و می‌گفت ما به دنیا می‌آییم و از دنیا می‌رویم و مکان اصلا مهم نیست.
کسانی که می‌خواهند کار فرهنگی کنند و در کار خود موفق باشند باید چهار مؤلفه را در کار خود در نظر بگیرند.
یکی از چهار مولفه همین نگاه جهانی است که وقتی آرمان بلندی داشته باشیم اما بینش و هدف کمی در نظر بگیریم به عقب برمی‌گردیم.
اکنون کارهایی که مانع بینش جهانی ما می‌شود حسادت، درگیری‌های درون خودی و نداشتن هدف واحد است که نمی‌توانیم رشد کافی کنیم.
دومین مولفه‌ای که می‌تواند در جبهه جنگ نرم به ما کمک کند نگاه تاریخی است، تاریخ ما برگرفته از الگوها و عبرت‌ها از زمان حضرت آدم تا حال بوده است.
تاکنون توجه ویژه‌ای به گذشته و به مسیری که جهان و ملت ما تاکنون گذرانده‌اند و حتی حفظ داشته‌های تاریخی که با هزینه‌های زیادی به دست آمده، نشده است.
حتی مقام معظم رهبری چند‌ بار فرمودند یکی از ویژگی‌ها و برکات کار فرهنگی این است که با استفاده از تاریخ و هزینه‌هایی که انجام شده آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
ملتی که این همه تجربیات فرهنگی در تاریخ خود می‌بیند چه‌قدر باید کار فرهنگی انجام دهد و تاکنون چه مقدار کار فرهنگی انجام شده است تا تاریخ خود را حفظ کنیم و در این زمینه چه فرصت‌هایی به دست آورده‌ایم و به جهش خود در جهان اضافه کرده‌ایم.
اگر ما تجربه فتنه‌های سال‌های 57 تا 60 را واکاوی و بررسی دقیق می‌کردیم و در ارتباط با آنها کار فرهنگی انجام می‌گرفت به نظر من فتنه سال قبل خیلی راحت جمع می‌شد.
اگر بتوانیم از تجربه فتنه سال گذشته به خوبی استفاده کرده و با کار فرهنگی و به زبان‌های مختلف آن را بازآفرینی کنیم به خوبی می‌توانیم از به وجود آمدن فتنه‌های آینده جلوگیری کنیم.
در مولفه سوم باید نگاهی جبهه‌ای داشت، یعنی به صورت شبکه‌ای و زنجیره‌ای باشیم و به این موضوع اکتفا نکنیم که چون سنگرهای خوبی داریم در امانیم یا چون بهترین تیراندازها داریم قطعا پیروزیم اما اگر رابطه برقرار نشده و قطع شود، شکست می‌خوریم.
ما امروز در کشور سنگرهای فرهنگی خوب و زیادی داریم ولی دلیل اینکه درست ارتباط برقرار نمی‌کنیم این است که دوستانمان را خوب نمی‌شناسیم.
ما در حوزه تولید فرهنگی خیلی عقب هستیم و باید برخی فیلم‌ها، کتب و کارهای فرهنگی دیگری منتشر شود، سؤال این است که کارهای فرهنگی که تاکنون انجام گرفته آیا فایده یا اثری داشته‌اند و چه‌قدر به دست مخاطبان رسیده است.
مولفه چهارم مولفه نگاه مراقبه‌ای است، یعنی یک عنصر فرهنگی با شناخت مبانی همراه جامعه و وضعیت سیاسی و اجتماعی خودش را رصد و ارزیابی کند و مراقب حوزه فردی و اجتماعی باشد و اگر مراقبه از دست برود یعنی تمام چیزها از دست رفته است.

* سخنرانی در نشست با سمن‌ها و تشکل‌های مذهبی بوشهر، چهارشنبه شب، 89/10/15

منبع: وبلاگ آقای وحید جلیلی
http://vahid-jalili.blogfa.com/post-57.aspx

دوشنبه 4 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط