loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره دوم «حاشیه»؛ نشریه‌ا‌ی برای طلاب جوان

شماره نخست مجله طلبگی حاشیه با مدیر مسؤولی حجت الاسلام و المسلمین رشاد تا پایان هفته منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام محمد باقر پور امینی، سردبیر نشریه طلبگی حاشیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا از انتشار نخستین شماره این نشریه تا پایان هفته خبر داد.

وی گفت: پیش شماره این مجله حوزوی از سوی مرکز پژوهشهای فکری و فرهنگی جوان وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با همکاری حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، با مدیر مسؤولی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر رشاد،‌ رییس شورای مدیریت استانی حوزه علمیه تهران و رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در خرداد ماه سال جاری به تیراژ هشت هزار نسخه به چاپ رسید و به حوزه های علمیه سراسر کشور ارسال شد.

حجت الاسلام پور امینی ابراز داشت: معرفی کاملی از نشریه حاشیه و اهداف راه اندازی آن در سر مقاله با عنوان «حاشیه همان، حاشیه است» عنوان شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در پیش شماره این نشریه مطالب مختلفی در پنج بخش مقصد، اندیشه، زی طلبگی، هنر و رسانه از بزرگان حوزه و نظرات، پندها، خاطرات و حکایت های آنها آورده شده و یکی از ارزشمندترین مطلب پیش شماره حاشیه، گفتگوی اختصاصی با آیت الله خوشوقت بود.

سردبیر مجله حاشیه گفت: از مهمترین مطالبی که در شماره نخست مجله حاشیه آورده شده است، مصاحبه اختصاصی با آیت الله استادی، طلبه ماه، معرفی دو شاعر حوزوی، معرفی مدرسه چیذر تهران، مجله خبری، پرونده تصویری تبلیغ جهادی طلاب و دیگر مطالب خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: این نشریه به عنوان همراه طلاب جوان مطرح و سعی شده است در تنظیم و ارائه مطالب نشریه از این قشر بهره گیری شود.

لازم به ذکر است؛ در سرمقاله پیش شماره نخست حاشیه آمده است: «بسیاری از طلبه‌های مقدمات خوان، با کتاب حاشیه ملاعبدالله انس داشتند و منطق را با این کتاب می‌شناختند، کتاب‌های دیگری هم بود و حتی آثاری نیز جایگزین شد؛ فرقی نمی‌کرد مهم آن بود که کتابی بخوانند تا نظم در اندیشیدن آموخته شود، طلبه می‌بایست به فکر کردن عادت می‌کرد و در این راه نیازمند آشنایی به اصولی بود که از خطای در فکر مصون ماند؛ به دلیل انس طلبه‌های منطق‌خوان با حاشیه، این کتاب شاخصی شد برای نظم دادن به اندیشه تا رشد کند.

همچنین در بخش دیگر این سرمقاله تصریح شده است: دوره سطح، یک دوره آشنایی با اصول و فقه استدلالی بود؛ رسائل و مکاسب دریایی بود از نظرات کنار هم چیده شده موافق و مخالف و بعد رأی مختار شیخ! آنچه به یادماندنی است، قدرت و جسارتی بود که از استاد به شاگرد منتقل می‌شد؛ آن‌که ضمن تأکید بر تمرکز بر «متن» و خوب فهمیدن زوایای پیدا و پنهان آن، «تدبر» و «تأمل» را فراموش نکند و عادت به فکر کردن را از الان در خود ایجاد کند و حتی جرأت حاشیه‌زنی در کتاب را در خود ایجاد نماید تا رشد کند.

در این نشری می خوانیم؛ «حاشیه» با هر متعلَقی که تصور شود، جزئی از ادبیات حوزه بوده و هست و این مفهوم با ذهن هر طلبه فاضل و جوانی انس دارد و تا حدی بر بخش مهمی از زندگی علمی و تحصیلی او سایه افکنده است؛ طلبه‌ای که بر خادمی دین پای می‌فشارد و سعی می‌کند برای مؤثر بودن، خوب درس بخواند و شایسته رشد کند.

و اما ماهنامه «حاشیه» همان حاشیه است، نشریه‌ا‌ی همراه طلاب و فضلای جوان حوزه‌های علمیه؛ با همان حال و هوا و صفای طلبگی. حاشیه تلاش می‌کند با الهام از بزرگان حوزه، زمینه بالا رفتن عیار طلبگی را فراهم سازد و ضریب رشد، تکامل و تأثیر طلبه را افزون کند. اصول کلی حاشیه تأکید بر سه اصل حفظ و بازشناسی «سنت‌های اصیل حوزه»، تبیین و ترویج آرمان «تحول» و همچنین ترسیم «آینده» روشن با در نظرگیری مسئولیت‌های فرارو است.»

چهارشنبه 6 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط